Jump to content

Edit History

adeneo

adeneo

Gaffelen sitter ofte godt fast. Det er plastikkforinger som nærmest ekspanderer når det ruster på innsiden som gjør at det hele sitter i klem.

I tillegg kommer splines på akselen som også kan ruste fast å gjøre det vanskelig.

 

Løsningen er nettopp slik du har beskrevet, bruk en kile på styrearmen for å åpne den så mye som mulig slik at den løsner, bruk deretter trekiler på utsiden for å legge press på gaffelen, slå deretter gaffelen ut. Dessverre er det ikke alltid like lett, og tar ofte tid, men de kommer som regel.

Akselen til gaffelen tåler også fint lite, dersom du slår rett på akselen, så utvider den seg dess mer du slår, å kommer aldri ut. Vær forsiktig.

Skal du varme, så holder det nok ikke med en "varmelampe", du må ha acetylen, eller i det minste propan, for å få det varmt nok til at plastikkforingene smelter og løsner.

 

Tørket fett og skitt skal kunne vaskes av med tynner?

 

Dersom du absolutt ikke får det ut, så er det vel seks bolter til transomfestet, samt diverse slanger som må av. 

Husk å fylle opp med silikon rundt boltene og skivene til transomfestet når det skal på igjen.

 

Med hele transomfestet av, er det mulig å bruke en hydraulisk presse for å få av gaffelen, men husk at det er aluminium, det er viktig med gode mothold på rett sted.

adeneo

adeneo

Gaffelen sitter ofte godt fast. Det er plastikkforinger som nærmest ekspanderer når det ruster på innsiden som gjør at det hele sitter i klem.

I tillegg kommer splines på akselen som også kan ruste fast å gjøre det vanskelig.

 

Løsningen er nettopp slik du har beskrevet, bruk en kile på styrearmen for å åpne den så mye som mulig slik at den løsner, bruk deretter trekiler på utsiden for å legge press på gaffelen, slå deretter gaffelen ut. Dessverre er det ikke alltid like lett, og tar ofte tid, men de kommer som regel.

Akselen til gaffelen tåler også fint lite, dersom du slår rett på akselen, så utvider den seg dess mer du slår, å kommer aldri ut. Vær forsiktig.

Skal du varme, så holder det nok ikke med en "varmelampe", du må ha skjærebrenner, eller i det minste propan, for å få det varmt nok til at plastikkforingene smelter og løsner.

 

Tørket fett og skitt skal kunne vaskes av med tynner?

 

Dersom du absolutt ikke får det ut, så er det vel seks bolter til transomfestet, samt diverse slanger som må av. 

Husk å fylle opp med silikon rundt boltene og skivene til transomfestet når det skal på igjen.

 

Med hele transomfestet av, er det mulig å bruke en hydraulisk presse for å få av gaffelen, men husk at det er aluminium, det er viktig med gode mothold på rett sted.

adeneo

adeneo

Gaffelen sitter ofte godt fast. Det er plastikkforinger som nærmest ekspanderer når det ruster på innsiden som gjør at det hele sitter i klem.

I tillegg kommer splines på akselen som også kan ruste fast å gjøre det vanskelig.

 

Løsningen er nettopp slik du har beskrevet, bruk en kile på styrearmen for å åpne den så mye som mulig slik at den løsner, bruk deretter trekiler på utsiden for å legge press på gaffelen, slå deretter gaffelen ut. Dessverre er det ikke alltid like lett, og tar ofte tid, men de kommer som regel.

Akselen til gaffelen tåler også fint lite, dersom du slår rett på akselen, så utvider den seg dess mer du slår, å kommer aldri ut. Vær forsiktig.

 

Tørket fett og skitt skal kunne vaskes av med tynner?

 

Dersom du absolutt ikke får det ut, så er det vel seks bolter til transomfestet, samt diverse slanger som må av. 

Husk å fylle opp med silikon rundt boltene og skivene til transomfestet når det skal på igjen.

 

Med hele transomfestet av, er det mulig å bruke en hydraulisk presse for å få av gaffelen, men husk at det er aluminium, det er viktig med gode mothold på rett sted.

adeneo

adeneo

Gaffelen sitter ofte godt fast. Det er plastikkforinger som nærmest ekspanderer når det ruster på innsiden som gjør at det hele sitter i klem.

I tillegg kommer splines på akselen som også kan ruste fast å gjøre det vanskelig.

 

Løsningen er nettopp slik du har beskrevet, bruk en kile på styrearmen for å åpne den så mye som mulig slik at den løsner, bruk deretter trekiler på utsiden for å legge press på gaffelen, slå deretter gaffelen ut. Dessverre er det ikke alltid like lett, og tar ofte tid, men de kommer som regel.

 

Tørket fett og skitt skal kunne vaskes av med tynner?

 

Dersom du absolutt ikke får det ut, så er det vel seks bolter til transomfestet, samt diverse slanger som må av. 

Husk å fylle opp med silikon rundt boltene og skivene til transomfestet når det skal på igjen.

 

Med hele transomfestet av, er det mulig å bruke en hydraulisk presse for å få av gaffelen, men husk at det er aluminium, det er viktig med gode mothold på rett sted.

adeneo

adeneo

Gaffelen sitter ofte godt fast. Det er plastikkforinger som nærmest ekspanderer når det ruster på innsiden som gjør at det hele sitter i klem.

I tillegg kommer splines på akselen som også kan ruste fast å gjøre det vanskelig.

 

Løsningen er nettopp slik du har beskrevet, bruk en kile på styrearmen for å åpne den så mye som mulig slik at den løsner, bruk deretter trekiler på utsiden for å legge press på gaffelen, slå deretter gaffelen ut. Dessverre er det ikke alltid like lett, og tar ofte tid, men de kommer som regel.

 

Tørket fett og skitt skal kunne vaskes av med tynner?

 

Dersom du absolutt ikke får det ut, så er det vel seks bolter til transomfestet, samt diverse slanger som må av.

Husk å fylle opp med silikon rundt boltene og skivene til transomfestet når det skal på igjen.



×
×
  • Create New...