TGR Startet 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2017 Jeg lurer på om det finnes noen her som kjenner til detaljer om Fjord 28 CS, også kjent som "bakvendt-båten"? Det jeg ikke finner ut av, er hva slags materiale kjølen består av. Er det jern, eller bly? Anyone ?? Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Altså, jeg har for så vidt stilt dette spørsmålet før. Og noen "mener" at det er jern. Men er det noen som har sett dette på trykk noe sted, eller vet svaret med 100% sikkerhet, og hvordan vet de i så fall det? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Skroget er støpt som en helhet og det er innvendig ballast som igjen er støpt over. Om kjølen er av jern eller bly tør jeg ikke svare på, men min er helt fin i skutebunn etter 41 år. I databladet oppgis kjølvekten til 1600 kg. Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Ja, jeg er klar over det. Jeg fikk forøvrig svar av Evind Amble, på en sms. Han skriver at han ikke husker, for det er så lenge siden, og han har ikke tilgang på data der han befinner seg. Problemet med en innbakt støpejernskjøl, kan bli at den ved vanninntrenging begynner å ruste, og da ekspanderer den..... Derav spørsmålet. Din er forøvrig veldig fin :) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Dersom kjølen ekspanderer av rust tro jeg du vil først merke at bunnen begynner å bule innvendig, eks i forre stuerom forran dieseltanken. Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Det kan hende, jeg har ikke tenkt noe særlig på hvordan det ville arte seg. Jeg hadde egentlig bare håpet på å finne ut at kjølen var av bly, så hadde det ikke vært noe problem :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.