Sopmeister Startet 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2017 Hej. Köpte mig en Wesling 16 open nyligen. Har kikat på dessa i ca 6 år men de är inte så vanliga i Sverige. Iaf, akterspegeln är rejält rutten och jag tänkte byta den. Tanken är att görs den starkare än original. Bytet kommer ske inifrån. layers: 1 gammal gelcoat + plast 2 1-2 lager matta 450g + plast 3 plast + cabosil (för att ta upp ojämnheter) 4 björkplywood, 15mm wbp glue b/bb kvalitet 5 1 lager 450g matta 6 björkplywood 15mm 7 4-5 lager 450g huggen matta 8 gelcoat. . Några bilder (kommer) Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 trim tabs? slipat lite 51st hål totalt... love it! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 I Norge er det vanlig å montere to vantskruer som forsterkning. Her var det nesten like mange hull som i en nøkkelost... Har du nummer/merkeplate på den. Om jobben blir for omfattende så send meg en IM denne ønsker jeg meg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 ja, mange hull der for vannet å trenge inn i kryssfineren. Sitat 4 björkplywood, 15mm wbp glue b/bb kvalitet 5 1 lager 450g matta 6 björkplywood 15mm jeg ville heller limt platene sammen uten matte mellom, og så heller lagt den ekstra matta på innsida...? Hvor stor motor tenker du ha på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sopmeister Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 dieselfan skrev 1 time siden: I Norge er det vanlig å montere to vantskruer som forsterkning. Her var det nesten like mange hull som i en nøkkelost... Har du nummer/merkeplate på den. Om jobben blir for omfattende så send meg en IM denne ønsker jeg meg Hej. Monteras vantskruvarna som knän då? Jag har hittat tre plåtar på den. a) linge design vid ratten b) DNV med certificate number c) Sverre Westermoen Skall det finnas någon ytterligare plåt/skylt med årsmodell? Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 ivar skrev 1 time siden: ja, mange hull der for vannet å trenge inn i kryssfineren. jeg ville heller limt platene sammen uten matte mellom, og så heller lagt den ekstra matta på innsida...? Hvor stor motor tenker du ha på? Jag tänkte dela varje björkplyfa i 3 delar med pusselmönster för att slippa kapa upp hela motorbrunnen. Mattan i mitten är mest om det bli för ojämnt mellan delarna. Förhoppningsvis behövs den inte. Den kommer ju inte medföra någon strukturell styrka tänker jag. Har en ny yamaha 60hk som ska flyttas från nuvarande montering. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) Har sett flere varianter, liker best å skru vantskruene rett i øvre motorfestebolter og rett fram til benkens bakkant. Da har du alle ID plater. Mener du Yamaha F60 ? Redigert 18.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 dieselfan skrev 3 minutes ago: Har sett flere varianter, liker best å skru vantskruene rett i øvre motorfestebolter og rett fram til benkens bakkant. Da har du alle ID plater. Mener du Yamaha F60 ? topp! Ska kolla dem nästa gång jag är vid båten. Är på semester nu i norra Sverige. ja f60. Något tung motor men jag valde yamaha för jag tror de har bäst andrahandsvärde. Jag funderade på lite lösningar med aluminiumplåtar både på in och utsidan men känns trist när träet är ruttet.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 F60 veier vel litt over 110 kg, ikke så mye tyngre enn en 2t 60hk. Tror den vil funke fint på båten , og med reparert akterspeil skulle det ikke trenges så mye ekstra forsterkning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Fruen hadde 2T 65 Suzuki som RM Sunde hadde tryllet til ca 75 og det gikk ok men med 90 Yamaha går det utrolig... motvind og krusesjø så kan du lette Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 på en åpen wesling? Har 80hk på min, skulle gjerne hatt hr Sunde til å tatt en titt på den for der er ikke alle 80 hjemme... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Åpen ja, de svever... på en måte som ingen vindskjermbåt gjør... lag et hull i havnepresennngen og kjør med den på så får du enda mer løft... Kommer en eller annen gang til å sende en IM og spørre om hvorfor du ikke har bygd om til 90... du som er så glad båt Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 ivar skrev for 9 timer siden: F60 veier vel litt over 110 kg, ikke så mye tyngre enn en 2t 60hk. Tror den vil funke fint på båten , og med reparert akterspeil skulle det ikke trenges så mye ekstra forsterkning Förra ägaren körde med en 60hk Selva 2t @104kg. Det verkade ju hålla i det skick som akterspegeln är. Så jag tror det blir bra. Jag har kapat något mer i det ruttna träet men har inga bilder just nu. Har tidigare renoverat närmare tio akterspeglar, senast en Örnvik 481r. Weslingen har i min mening den klenaste dimensioneringen jag sett hittills. Jag har ju en äldre modell av Wesling i och med att den är gul. Gjordes det någon ändring/förbättring på nyare årsmodeller? Återkommer med mer bilder om några dagar. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Sopmeister skrev for 2 timer siden: Återkommer med mer bilder om några dagar. Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Attackerade gamla plywooden idag. Endast ett tunt lager kvar. Kommer nog ta sista imorgon. Dags för kapning. Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Då har det skett lite progress. Akterspegeln är satt. lagers: 450g csm 450biax 45-45 450g csm polyester glue (mellan plywood och laminat) 2x15mm björkplywood 450g csm 450g biax 450g csm 450g biax. 2x450g csm extra överlapp. Går ut 15cm mot skrovet. Snart blrjar den roliga delen att få bygga upp innerlinern igen:) Hörnen är fyllda med polyester+ flock + glassballons. Csm ovanpå Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 30.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 Har glömt att jag skrev här. Har iaf skett en del på båten. Då jag blev klar med att bygga den nya akterspegeln så gav jag mig på utsidan. Blev lite maskgångar av det hela? med facit i hand skulle jag slipat hela ytan . Istället för att köra dremel. Spackel på tyvärr skiljer sig färgen från original lite väl mycket. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.November.2017 Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 har du prøvd å våtslipe eller rubbe for å se hvordan det blir når du får bort det oksyderte skiktet på originalgelcoaten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sopmeister Svart 30.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 ivar skrev for 2 timer siden: har du prøvd å våtslipe eller rubbe for å se hvordan det blir når du får bort det oksyderte skiktet på originalgelcoaten? Jo, färgen blev blandad efter en provbit som var slipad med 1200 papper och sedan med autosol. Kommer mer info strax Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 30.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 (redigert) maskgångar efter slipning. Originalgelcoaten var väldigt ojämn i tjocklek. Vid slipning så började laminatet lysa igenom på vissa håll. Vid det här laget tappade jag lusten till att hålla på med båten. Så jag fokuserade på att få den så pass färdig att jag kunde provköra denna sommar. Jag beställde ny gelcoat blandad på recept J30052 istället för matchning mot en provbit. Jag kommer slipa upp hela ytan och måla om med rätt färg. Redigert 30.November.2017 av Sopmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 30.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 En bild till på eländet :) Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 30.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 Kapade till en ny alu-plåt. Tyvärr ingen bra bild på den men här syns den i harmoni med maskgångarna. Första turen Andra turen. Skokloster i bakgrunden Sitér dette innlegget Link to post
Sopmeister Svart 30.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 (redigert) Yamaha-tanken får inte palts i stuvutrymmet så jag köpte mig en omc-tank. Passar fint Ska även ordna styrningen så dey blir lite mer ergonomiskt. Idag: Future: Baystar plus. Redigert 30.November.2017 av Sopmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.