Jump to content

Byte akterspegel Wesling 16 open


Sopmeister

Recommended Posts

WP_20170706_18_51_18_Pro.jpg.8451b14cff46a73f40736900a7da6a84.jpgHej. Köpte mig en Wesling 16 open nyligen. Har kikat på dessa i ca 6 år men de är inte så vanliga i Sverige.

 

Iaf, akterspegeln är rejält rutten och jag tänkte byta den. Tanken är att görs den starkare än original.

 

Bytet kommer ske inifrån.

 

layers:

1 gammal gelcoat + plast

2 1-2 lager matta 450g + plast

3 plast + cabosil (för att ta upp ojämnheter)

4 björkplywood, 15mm wbp glue b/bb kvalitet

5 1 lager 450g matta

6 björkplywood 15mm

7 4-5 lager 450g huggen matta

8 gelcoat.

.

Några bilder

(kommer)

Link to post

ja, mange hull der for vannet å trenge inn i kryssfineren.   

 

Sitat

4 björkplywood, 15mm wbp glue b/bb kvalitet

5 1 lager 450g matta

6 björkplywood 15mm

 

jeg ville heller limt platene sammen uten matte mellom, og så heller lagt den ekstra matta på innsida...? 

Hvor stor motor tenker du ha på? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

I Norge er det vanlig å montere to vantskruer som forsterkning.

 

Her var det nesten like mange hull som i en nøkkelost...

Har du nummer/merkeplate på den.

Om jobben blir for omfattende så send meg en IM denne ønsker jeg meg

 

Hej. Monteras vantskruvarna som knän då?

Jag har hittat tre plåtar på den.

a) linge design vid ratten

b) DNV med certificate number

c) Sverre Westermoen

Skall det finnas någon ytterligare plåt/skylt med årsmodell?

Link to post
ivar skrev 1 time siden:

ja, mange hull der for vannet å trenge inn i kryssfineren.   

 

 

jeg ville heller limt platene sammen uten matte mellom, og så heller lagt den ekstra matta på innsida...? 

Hvor stor motor tenker du ha på? 

Jag tänkte dela varje björkplyfa i 3 delar med pusselmönster för att slippa kapa upp hela motorbrunnen. Mattan i mitten är mest om det bli för ojämnt mellan delarna. Förhoppningsvis behövs den inte.

 

Den kommer ju inte medföra någon strukturell styrka tänker jag.

 

Har en ny yamaha 60hk som ska flyttas från nuvarande montering.

Link to post
dieselfan skrev 3 minutes ago:

Har sett flere varianter, liker best å skru vantskruene rett i øvre motorfestebolter og rett fram til benkens bakkant.

Da har du alle ID plater.

Mener du Yamaha F60 ?

topp! Ska kolla dem nästa gång jag är vid båten. Är på semester nu i norra Sverige.

 

ja f60. Något tung motor men jag valde yamaha för jag tror de har bäst andrahandsvärde.

 

Jag funderade på lite lösningar med aluminiumplåtar både på in och utsidan men känns trist när träet är ruttet..

Link to post

F60 veier vel litt over 110 kg, ikke så mye tyngre enn en 2t 60hk.   Tror den vil funke fint på båten , og med reparert akterspeil skulle det ikke trenges så mye ekstra forsterkning

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 9 timer siden:

F60 veier vel litt over 110 kg, ikke så mye tyngre enn en 2t 60hk.   Tror den vil funke fint på båten , og med reparert akterspeil skulle det ikke trenges så mye ekstra forsterkning

 

 

Förra ägaren körde med en 60hk Selva 2t @104kg. Det verkade ju hålla i det skick som akterspegeln är. Så jag tror det blir bra.

 

Jag har kapat något mer i det ruttna träet men har inga bilder just nu.

 

Har tidigare renoverat närmare tio akterspeglar, senast en Örnvik 481r. Weslingen har i min mening den klenaste dimensioneringen jag sett hittills. Jag har ju en äldre modell av Wesling i och med att den är gul. Gjordes det någon ändring/förbättring på nyare årsmodeller?

 

Återkommer med mer bilder om några dagar.

Link to post
  • 3 uker senere...

Då har det skett lite progress. Akterspegeln är satt.

 

lagers:

450g csm

450biax 45-45

450g csm

polyester glue (mellan plywood och laminat)

2x15mm björkplywood

450g csm

450g biax

450g csm

450g biax.

2x450g csm extra överlapp. Går ut 15cm mot skrovet.

 

Snart blrjar den roliga delen att få bygga upp innerlinern igen:)

 

WP_20170810_16_37_13_Pro.jpg.e3b2d7171f84e7cc5c1fdbf93ecacc14.jpg

Hörnen är fyllda med polyester+ flock + glassballons. Csm ovanpå

Link to post
  • 3 måneder senere...

Har glömt att jag skrev här.

 

Har iaf skett en del på båten. Då jag blev klar med att bygga den nya akterspegeln så gav jag mig på utsidan.

 

Blev lite maskgångar av det hela?

WP_20170919_11_26_29_Pro.jpg.2821ea99f07f2c21e8dd35c3d2a3a275.jpg

med facit i hand skulle jag slipat hela ytan . Istället för att köra dremel.

WP_20171003_19_50_04_Pro.jpg.0a165a67367da720ed33b2c4efbd284b.jpg

Spackel på

WP_20171012_12_51_33_Pro.jpg.2cf9b3037fa8b8620bf4bacc207b2238.jpg

 

tyvärr skiljer sig färgen från original lite väl mycket.

Link to post

maskgångar efter slipning.

WP_20171018_20_46_07_Pro.jpg.7d63ab45fbf2f9b17e72cd8fef1e4862.jpg

Originalgelcoaten var väldigt ojämn i tjocklek. Vid slipning så började laminatet lysa igenom på vissa håll. Vid det här laget tappade jag lusten till att hålla på med båten. Så jag fokuserade på att få den så pass färdig att jag kunde provköra denna sommar. 

 

Jag beställde ny gelcoat blandad på recept J30052 istället för matchning mot en provbit. Jag kommer slipa upp hela ytan och måla om med rätt färg.

Redigert av Sopmeister (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...