Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Med mindre du har svært uvanlig smal bil skulle ikke det være noe problem:wink: 

 

Jolla er smalere enn bilen og kortere enn bilen, og med stasjonsvogn har du såpass langt tak at du slipper overheng. Ville ha fraktet jolla opp ned, men gjerne bundet fast et par lekter på 1 1/5-3" på langs slik at jolla får bedre støtte enn kun takstativene, spesielt med tanke på å fordele belastningen på potongene best mulig. Så ville jeg ha brukt to små jekkestropper på tvers over jolla for å feste feste den i hver ende av takstativene (eventuelt et par diagonalt hver sin vei, hvis det får deg til å føle deg sikrere). Kravet til sikring er at stroppene skal tåle 100% av vekta på jolla framover og 50% til sidene og bakover. De fleste jekkestropper, også av mindre typer vil dermed være mer enn tilstrekkelig (har ikke sett jekkestropper med lavere lastegrense enn 250kg, men for alle del mulig det finnes). Noen ville gjerne ha sikret jolla framover i tillegg med ei ekstra stropp, men det er ikke nødvendig så lenge du får godt nok press med stroppene på tvers. Skulle jolla få lyst til å bevege seg framover i en kraftig oppbremsing vil stroppene på tvers stramme seg og dermed holde den helt fint på plass. Stram passe til du ser jekkestroppene begynner å påvirke eller bevege seg litt inn i potongene. Det er ikke nødvendig å jekke stroppene så hardt at potongene blir helt skvist, men litt press må du ha.

 

Skulle du ikke ha jekkestropper tilgjengelig; kjøp det. Tau kan selvfølgelig også brukes, men fordelen med jekkestropper er at du enkelt får til et jevnt press over stor flate i forhold til tau. Tau (avhengig av type) kan også strekke seg og er dermed vanskligere å få et jevnt og greit press med. Det finnes også lastestropper uten "jekkefunksjonen", disse er også vansklige å få nok press med, jekkestropper er bedre. Skulle du bli stoppet av ordensmakta på din vei vil de være mer fornøyd med dette enn annet.

Hakkannen

Hakkannen

Med mindre du har svært uvanlig smal bil skulle ikke det være noe problem:wink: 

 

Jolla er smalere enn bilen og kortere enn bilen, og med stasjonsvogn har du såpass langt tak at du slipper overheng. Ville ha fraktet jolla opp ned, men gjerne bundet fast et par lekter på 1 1/5-3" på langs slik at jolla får bedre støtte enn kun takstativene, spesielt med tanke på å fordele belastningen på potongene best mulig. Så ville jeg ha brukt to små jekkestropper på tvers over jolla for å feste feste den i hver ende av takstativene (eventuelt et par diagonalt hver sin vei, hvis det får deg til å føle deg sikrere). Kravet til sikring er at stroppene skal tåle 100% av vekta på jolla framover og 50% til sidene og bakover. De fleste jekkestropper, også av mindre typer vil dermed være mer enn tilstrekkelig (har ikke sett jekkestropper med lavere lastegrense enn 250kg, men for alle del mulig det finnes). Noen ville gjerne ha sikret jolla framover i tillegg med ei ekstra stropp, men det er ikke nødvendig så lenge du får godt nok press med stroppene på tvers. Skulle jolla få lyst til å bevege seg framover i en kraftig oppbremsing vil stroppene på tvers stramme seg og dermed holde den helt fint på plass. Stram passe til du ser jekkestroppene begynner å påvirke eller bevege seg litt inn i potongene. Det er ikke nødvendig å jekke stroppene så hardt at potongene blir helt skvist, men litt press må du ha.

 

Skulle du ikke ha jekkestropper tilgjengelig; kjøp det. Tau kan selvfølgelig også brukes, men fordelen med jekkestropper er at du enkelt får til et jevnt press over stor flate i forhold til tau. Tau (avhengig av type) kan også strekke seg og er dermed vanskligere å få et jevnt og greit press med. Skulle du bli stoppet av ordensmakta på din vei vil de være mer fornøyd med jekkestropper enn annet.



×
×
  • Create New...