Grønnskollingen
Velkommen til Baatplassen og lykke til.
Alder på seilbåt er ikke avgjørende så lenge den har blitt ivaretatt og kvaliteten i utgangspunktet er god. En velholdt 20 år gammel Hallberg Rassy kan være like fin som en fem år gammel campingseiler.
Rorkult er en vanesak. Jeg har sverget til det i mange år, men bruker nå ratt fordi det er hensiktsmessig på den båten jeg har nå. Synes fremdeles jeg får bedre rorfølelse med pinne enn med ratt og kan legge over roret veldig raskt ved fortøyning. Men om du ikke går for en regattabåt er det nok vanligst med ratt når lengden er > 35 fot. For å seile alene er det en stor fordel å kunne nå genuavinsjer og storseil uten å måtte flytte seg fra rormannsplassen. Man kan slippe unna dette med en autopilot, men det er ikke ideelt. En retningsstabil båt gir deg litt avlastning når du er opptatt med skjøtene. Lazyjacks gjør det lettere å få ned seilene uten mannskap til å pakke.
Det er delte meninger om aksel Vs drev. Jeg setter pris på det lave støynivået til drevet og en kompakt installasjon. Har hatt aksel og det fungerte også fint, men støyet mer og var ganske fiklete å få justert rett i et trangt motorrom. Seilbåter har grusomt trange motorrom...
Og til hva du kan gjøre selv.. I mine tidligere båter gjorde jeg alt selv. I den nye er det rett og slett for mye elektronikk. Om man er nevenyttig kan man stort sett fikse det meste på en seilbåt selv, inkludert å skifte drevmansjett.