Jump to content

Edit History

quantumduck

quantumduck

14 hours ago, Stø kurs said:

 

Hva er dyrt å skifte ut?

 

Det som har med fremdrift å gjøre; motor og seil, er dyrt. Når det gjelder seil er det jo et spørsmål hva man ønsker å legge i det også. Hvis du f.eks. kjøper en 10 år gammel båt med "originalseil" (dvs. billigste type) fra fabrikken vil du ønske å bytte fordi de er utblåst og ikke fungerer optimalt. Elektronikken er dyr, må man bytte autopilot og det hele koster det flesk. Dersom båten er veldig gammel eller brukt veldig mye, f.eks. på langtur, kan det være nødvendig å bytte stående rigg. Det koster også litt. Ellers er alt annet ganske billig. Not.

 

Quote

Hva kan enkelt skiftes ut selv?

 

Du kan gjøre ganske mye selv og spare mye penger på det. Jeg ville vel sagt alt annet enn stående rigg, men hvor enkelt det er kommer jo an på egne ferdigheter også. 

 

Quote

Mye er skrevet rundt drev og belg - er aksel å foretrekke?

 

 

Vil vel svare et entydig ja på det der... hva er enklest og billigst? En lang stålstang eller en bråte med tannhjul, pakninger, simringer, skruer, muttere, gearolje og whatnot. Joda, du har et gir med aksel også, sant det. Men, ikke la dét bli den avgjørende faktoren. Drev fungerer det også, stort sett smertefritt. 

 

Quote

Hva har båtens alder å si?

 

Billigere i innkjøp, dyrere i drift? Og så skjer det jo ting oppigjennom årene mht. konstruksjon og produksjonsmetoder. Noen hevder, og sikkert med rette noen ganger, at eldre båter er mer solid produsert. Dog gjør man seg jo erfaringer og forbedrer ting kontinuerlig. Det som er sikkert er at mer moderne båter har mer plass, tendensen er jo bredere og bredre hekk, nå kan man få to akterkabiner der båtlengden vanligvis ble levert med stikk-køye i "gamle dager". Seilegenskapene er ofte bra, og vekten lavere. Men til f.eks. havseilas vil likevel mange foretrekke en litt mer tung og "treg" båt siden det er mer komfortabelt over tid.

 

Quote

Rorkult? ser mange foretrekker rorkult men det virker litt sprøtt når man er vant med ratt. Hvordan er dette å legge til med?

 

Det virker nok like sprøtt med ratt når man er vant til rorkult. Fordelen med rorkult er at den ikke tar opp særlig plass i cockpit (men krever plass når du skal manøvere), du får en mer direkte følelse med kreftene (selv om det kan være ganske bra med ratt også), det er aldri tvil om rorets posisjon, og mekanismen er rimelig enkel. Det er helt kurant å legge til med rorkult, men alt krever tilvenning. Forskjellen på å  legge til med motorbåt og seilbåt er nok større, uansett ratt vs. rorkult.

 

Quote

Båten må kunne seiles alene - hva er viktig å tenke på i den sammenheng?

 

Autopilot er nesten et must. Rulleforseil veldig praktisk, men har du autopilot kan du jo komme deg på fordekket og berge fokka. Generelt har "trenden" utviklet seg slik at nyere båter har større storseilareal relativt til forseilet, noe som gjør det litt lettere å krysse. Selvslående fokk gjør ting enda enklere. Stort sett er de fleste båter greie nok å seile alene. Skal du krysse mye innaskjærs kan du jo vurdere selvslående, men det meste går fint. 

 

Rullestorseil kan også være en fordel, men da vil du antagelig også ha et skikkelig seil med stående spiler. Jeg foretrekker vanlig storseil med zip-pack og lazy-jacks. Da blir det ganske greit å håndtere storseilet når det skal ned. 

 

Quote

Seilgarderobe-hva bør man være obs på? Hvor viktig er alder vs bruk?

 

Vanskelig å si, har seilene stått på båten hele tiden har jo alderen noe å si uansett bruk, men hvis de har vært lagret innendørs, pent pakket og uten masse salt og møkk har ikke alderen så mye å si. Kvaliteten på duken har også betydning, turseil er sydd av dacron for slitestyrke og lav pris, men de er ikke så formstabile som seil sydd i dyrere duk, aramid, kevlar, karbon osv. Men disse er igjen offer for slitasje, kevlar tåler dårlig sollys og karbon er følsomt for mekanisk slitasje trur eg ... 

 

quantumduck

quantumduck

14 hours ago, Stø kurs said:

 

Hva er dyrt å skifte ut?

 

Det som har med fremdrift å gjøre; motor og seil, er dyrt. Når det gjelder seil er det jo et spørsmål hva man ønsker å legge i det også. Hvis du f.eks. kjøper en 10 år gammel båt med "originalseil" (dvs. billigste type) fra fabrikken vil du ønske å bytte fordi de er utblåst og ikke fungerer optimalt. Elektronikken er dyr, må man bytte autopilot og det hele koster det flesk. Dersom båten er veldig gammel eller brukt veldig mye, f.eks. på langtur, kan det være nødvendig å bytte stående rigg. Det koster også litt. Ellers er alt annet ganske billig. Not.

 

Quote

Hva kan enkelt skiftes ut selv?

 

Du kan gjøre ganske mye selv og spare mye penger på det. Jeg ville vel sagt alt annet enn stående rigg, men hvor enkelt det er kommer jo an på egne ferdigheter også. 

 

Quote

Mye er skrevet rundt drev og belg - er aksel å foretrekke?

 

 

Vil vel svare et entydig ja på det der... hva er enklest og billigst? En lang stålstang eller en bråte med tannhjul, pakninger, simringer, skruer, muttere, gearolje og whatnot. Joda, du har et gir med aksel også, sant det. Men, ikke la dét bli den avgjørende faktoren. Drev fungerer det også, stort sett smertefritt. 

 

Quote

Hva har båtens alder å si?

 

Billigere i innkjøp, dyrere i drift? Og så skjer det jo ting oppigjennom årene mht. konstruksjon og produksjonsmetoder. Noen hevder, og sikkert med rette noen ganger, at eldre båter er mer solid produsert. Dog gjør man seg jo erfaringer og forbedrer ting kontinuerlig. Det som er sikkert er at mer moderne båter har mer plass, tendensen er jo bredere og bredre hekk, nå kan man få to akterkabiner der båtlengden vanligvis ble levert med stikk-køye i "gamle dager". Seilegenskapene er ofte bra, og vekten lavere. Men til f.eks. havseilas vil likevel mange foretrekke en litt mer tung og "treg" båt siden det er mer komfortabelt over tid.

 

Quote

Rorkult? ser mange foretrekker rorkult men det virker litt sprøtt når man er vant med ratt. Hvordan er dette å legge til med?

 

Det virker nok like sprøtt med ratt når man er vant til rorkult. Fordelen med rorkult er at den ikke tar opp særlig plass i cockpit (men krever plass når du skal manøvere), du får en mer direkte følelse med kreftene (selv om det kan være ganske bra med ratt også), det er aldri tvil om rorets posisjon, og mekanismen er rimelig enkel. Det er helt kurant å legge til med rorkult.

 

Quote

Båten må kunne seiles alene - hva er viktig å tenke på i den sammenheng?

 

Autopilot er nesten et must. Rulleforseil veldig praktisk, men har du autopilot kan du jo komme deg på fordekket og berge fokka. Generelt har "trenden" utviklet seg slik at nyere båter har større storseilareal relativt til forseilet, noe som gjør det litt lettere å krysse. Selvslående fokk gjør ting enda enklere. Stort sett er de fleste båter greie nok å seile alene. Skal du krysse mye innaskjærs kan du jo vurdere selvslående, men det meste går fint. 

 

Rullestorseil kan også være en fordel, men da vil du antagelig også ha et skikkelig seil med stående spiler. Jeg foretrekker vanlig storseil med zip-pack og lazy-jacks. Da blir det ganske greit å håndtere storseilet når det skal ned. 

 

Quote

Seilgarderobe-hva bør man være obs på? Hvor viktig er alder vs bruk?

 

Vanskelig å si, har seilene stått på båten hele tiden har jo alderen noe å si uansett bruk, men hvis de har vært lagret innendørs, pent pakket og uten masse salt og møkk har ikke alderen så mye å si. Kvaliteten på duken har også betydning, turseil er sydd av dacron for slitestyrke og lav pris, men de er ikke så formstabile som seil sydd i dyrere duk, aramid, kevlar, karbon osv. Men disse er igjen offer for slitasje, kevlar tåler dårlig sollys og karbon er følsomt for mekanisk slitasje trur eg ... 

 

quantumduck

quantumduck

13 hours ago, Stø kurs said:

 

Hva er dyrt å skifte ut?

 

Det som har med fremdrift å gjøre; motor og seil, er dyrt. Når det gjelder seil er det jo et spørsmål hva man ønsker å legge i det også. Hvis du f.eks. kjøper en 10 år gammel båt med "originalseil" (dvs. billigste type) fra fabrikken vil du ønske å bytte fordi de er utblåst og ikke fungerer optimalt. Elektronikken er dyr, må man bytte autopilot og det hele koster det flesk. Dersom båten er veldig gammel eller brukt veldig mye, f.eks. på langtur, kan det være nødvendig å bytte stående rigg. Det koster også litt. Ellers er alt annet ganske billig. Not.

 

13 hours ago, Stø kurs said:

Hva kan enkelt skiftes ut selv?

 

Du kan gjøre ganske mye selv og spare mye penger på det. Jeg ville vel sagt alt annet enn stående rigg, men hvor enkelt det er kommer jo an på egne ferdigheter også. 

 

13 hours ago, Stø kurs said:

Mye er skrevet rundt drev og belg - er aksel å foretrekke?

 

 

Vil vel svare et entydig ja på det der... hva er enklest og billigst? En lang stålstang eller en bråte med tannhjul, pakninger, simringer, skruer, muttere, gearolje og whatnot. Joda, du har et gir med aksel også, sant det. Men, ikke la dét bli den avgjørende faktoren. Drev fungerer det også, stort sett smertefritt. 

 

13 hours ago, Stø kurs said:

Hva har båtens alder å si?

 

Billigere i innkjøp, dyrere i drift? Og så skjer det jo ting oppigjennom årene mht. konstruksjon og produksjonsmetoder. Noen hevder, og sikkert med rette noen ganger, at eldre båter er mer solid produsert. Dog gjør man seg jo erfaringer og forbedrer ting kontinuerlig. Det som er sikkert er at mer moderne båter har mer plass, tendensen er jo bredere og bredre hekk, nå kan man få to akterkabiner der båtlengden vanligvis ble levert med stikk-køye i "gamle dager". Seilegenskapene er ofte bra, og vekten lavere. Men til f.eks. havseilas vil likevel mange foretrekke en litt mer tung og "treg" båt siden det er mer komfortabelt over tid.

 

13 hours ago, Stø kurs said:

Rorkult? ser mange foretrekker rorkult men det virker litt sprøtt når man er vant med ratt. Hvordan er dette å legge til med?

 

Det virker nok like sprøtt med ratt når man er vant til rorkult. Fordelen med rorkult er at den ikke tar opp særlig plass i cockpit (men krever plass når du skal manøvere), du får en mer direkte følelse med kreftene (selv om det kan være ganske bra med ratt også), det er aldri tvil om rorets posisjon, og mekanismen er rimelig enkel.

 

13 hours ago, Stø kurs said:

Båten må kunne seiles alene - hva er viktig å tenke på i den sammenheng?

 

Autopilot er nesten et must. Rulleforseil veldig praktisk, men har du autopilot kan du jo komme deg på fordekket og berge fokka. Generelt har "trenden" utviklet seg slik at nyere båter har større storseilareal relativt til forseilet, noe som gjør det litt lettere å krysse. Selvslående fokk gjør ting enda enklere. Stort sett er de fleste båter greie nok å seile alene. Skal du krysse mye innaskjærs kan du jo vurdere selvslående, men det meste går fint. 

 

Rullestorseil kan også være en fordel, men da vil du antagelig også ha et skikkelig seil med stående spiler. Jeg foretrekker vanlig storseil med zip-pack og lazy-jacks. Da blir det ganske greit å håndtere storseilet når det skal ned. 

 

13 hours ago, Stø kurs said:

Seilgarderobe-hva bør man være obs på? Hvor viktig er alder vs bruk?

 

Vanskelig å si, har seilene stått på båten hele tiden har jo alderen noe å si uansett bruk, men hvis de har vært lagret innendørs, pent pakket og uten masse salt og møkk har ikke alderen så mye å si. Kvaliteten på duken har også betydning, turseil er sydd av dacron for slitestyrke og lav pris, men de er ikke så formstabile som seil sydd i dyrere duk, aramid, kevlar, karbon osv. Men disse er igjen offer for slitasje, kevlar tåler dårlig sollys og karbon er følsomt for mekanisk slitasje trur eg ... 

 



×
×
  • Create New...