quantumduck
14 hours ago, BMF said:Dere skal tage denne. Har ejet een 25 år. Du vil ikke fortryde https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100294682&fks=100294682
Ser ikke dum ut i det heletatt, kjenner dog ikke båttypen. Vil si et par ting om ergonomi i cockpit til TS. På bildene i annonsen her ser jeg en cockpit med relativt god plass. Man kan sitte behagelig på rekka når båten krenger (den "skrå kanten" foran vinsjen på bildet). Men det ser ut som rormannen ikke har noen slik flate å sitte på, og rekker han fram til rattet når han sitter på rekka? Jo større ratt, desto mer kan man sitte på rekka, og da har man etter min mening bedre kontroll, kan seile mer aktivt på kryssen. Men så tar større ratt større plass da. Så der kommer en av fordelene med rorkult (og rorkultforlenger) inn. Rorkult kan imidlertid bli tung å bruke på større båter, hvor kreftene er større. Kan jo løses med lengre rorkult, men denne krever da større plass v. manøvrering.
Til turseiling vil jo noen tenke "omvendt" også, og helst kunne sitte i cockpit hele tiden, der er det tross alt tørt og lunt.
Denne båten har også løygangen (skinne som storseilskjøtet er festet i) i cockpit. I forhold til seilegenskapene er det best. Men det tar plass. Cruisere har ofte en kort løygang på hyttetaket isteden. Det fungerer det også, men er mindre optimalt, krever mer kraft når skjøtepunktet er lengre fram på bommen. Noen båter har ingen løygang i det heletatt. Denne båten har også vanlig skjøte. De med løygang på hyttetaket, og en del med løygang i cockpit også, har lagt opp såkalt "tyskerskjøte", dvs. skjøte føres framover langs bommen, ned langs masta og så akterover til cockpit hvor man bruker vinsj for å skjøte inn. Alternativet er som du ser på bildet her, hvor utvekslingen i skjøteblokkene gjør at man kan stramme skjøtet for håndkraft isteden. Smak og behag hva man velger, tror jeg.
En veldig enkel tommelfingerregel sier at desto mer behagelig båten skal være å seile, desto mindre plass får du under dekk. Fordi du da får mer plass i cockpit og på dekk. Jeg tror en del som kjøper seilbåt for første gang er usikre, og tenker at de uansett bare skal på tur, ikke trenger en "racer" og så videre, og prioriterer "campingegenskapene" litt for høyt. Det er selvsagt fint med komfort og plass under dekk. Men er det der man skal være hele tiden da? Det er vel fint om det er plass til alle rundt bordet i cockpiten også, ikke bare i salongen? Jeg har en "racerbåt" (som brukes som turbåt for det meste) hvor det er prioritert å ha god plass på dekk, slik at mannskapet har gode og trygge arbeidsforhold under seilas. Fint det, men det er også utrolig greit i alle andre sammenhenger også, når bagasje og handleposer skal bæres over dekk, f.eks., eller noen vil ligge å sole seg. Litt mindre volum under dekk blir det, men det er like mye ståhøyde der jeg trenger der uansett.