dennrick Startet 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2017 (redigert) Hei, Siden båten ble levert ny i 2013 har vannpumpen startet innimellom uten at noen bruker vann. Jeg ser ingen lekkasjer i blandebatterier, og jeg tror jeg har vært overalt i båten uten å finne ferskvannslekkasjer. Pumpa har startet kontant ved forbruk av vann, og stoppet raskt når kranen stenges. Nå er i på 5. sesong, og i det siste har pumpen gått støtvis etter at kranen(e) stenges (rattattattatatatat). Virker som om den sliter med å bygge opp trykket like kontant som tidligere. Men den gjør det jo etterhvert, og stopper. Før den da, som nevnt innledningsvis, går litt igjen innimellom, slik den alltid har gjort. Kanskje noen her vet hva slags pumpe jeg har, og om hvordan jeg bør vedlikeholde den, evt bytte den, og isåfall, kan den oppgraderes til en pumpe som gir noe mer trykk på spruten? () Edit: Har kontaktet båtleverandør. Men de har ferie nå. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte Redigert 18.Juli.2017 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 For noen år siden opplevde jeg tilsvarende med Grandezzaen... båtmerke spiller forsåvidt liten rolle. Pumpa gikk 1-2 sekunder hvert 5 min. Mener det var se-glasset/ filteret som var utett. Har også opplevd at slangeklemmen på en skjøt var slakk slik at det lakk vann. Dette var da inni underskapet på byssa. det kan være greit å gå over alle slangeklemmer. -eller har du sånne hurtigkoblinger ? Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 hadde en dusj på akterdekk som lakk litt i min. Da startet pumpa av og til. Bruker sjelden dusjen der bak, så det var ikke den første plassen jeg leita. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Vestkystseiler Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Hadde samme problemet for en stund siden, og da var det kommet rusk inn i pumpa som gjorde at tilbakeslagsventilen lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 -dusjen akter er et hot tips. Særlig om man glemte å skru håndtaket av i vinter ? Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Hei igjen - ja det er slike hurtigkoplinger med stive plastrør (blå og røde). Jeg har foreløpig ikke funnet noen lekkasjer her. Skal sjekke selve pumpa ift evt lekkasjer der. Jeg lurer på om den endringen den viser i atferd (bruker lengre tid på å bygge opp trykk etter bruk) kan være et tegn på at den er iferd med å svikte? Jeg lurer også på om det er mulig å sette inn en sprekere pumpe - en som leverer mer vann? Noen som vet hva systemet egentlig tåler? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Erik Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Hjelper ikke mot lekkasjer, men for å få jevnere trykk og sjeldnere pumpekjøring er en slik fin å montere inn i vannkretsen : https://www.maritim.no/akkumulatortank-plast-1l#.WW84DojyhaQ Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
blueline Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Pumpa de er av en type som du ikke skal behøve å ha akkumulatortank. Om du tapper forsiktig går pumpa "saktere"(med den lyden du nevner), dvs. den regulerer effekten etter hvor mye du tapper. Du har enten en lekkasje i en kobling, men det høres mest ut som en nevner at tilbakeslagsventilen i pumpa ikke tetter helt og slipper litt vann tilbake. Om du som du sier ikke finner lekkasjer så kan du demontere pumpa og se etter rusk som gjør at tilbakeslagsventilen ikke tetter helt. Pumpa de er god kvalitet og bør holde lenge. Du kan selvfølgelig montere en pumpe som gir mer vann(trykket trenger ikke bli høyere av det). Har forøvrig sikkert samme pumpe i min Bavaria og føler at den gir nok vann(ikke noe problem å tømme tankene fort nok selv om jeg har 350 l) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Ja, det er riktig @blueline. Det er slik den går ved forsiktig bruk. Eri båten fredag eller lørdag, så ila helgen skal jeg sjekke pumpen. Argumentet for å få mer vann levert gjennom "dusjen" på badeplattformen er for å få spylt igjennom vannscooterne bedre Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Knude Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 (redigert) På en del montasjer er det montert en tynn slange på overtrykksventilen til varmtvannsbereder . Den er ofte drenert ut av båten og vil ikke gi synlig lekkasje innvendig. Har erfart at fjær i den blir slakk og den vil da dryppe litt. Da vil pumpa starte innimellom. Om ikke pumpa stopper helt når en kran stenges så er det ofte utslitt...utett tilbakeslagsventil som nevnt av flere. ( tett sil ? ) Uten å ha kontroll på hvilke pumpe som er montert så går jeg ut i fra at den ikke er elektronisk styrt. Monterte i egen båt en ny Marco ?? i gårkveld og det virket lovende i forhold til stort system med stor høydeforskjell . For å slippe problematikken med varmtvannsbereder så er løsningen og erstatte original tilbakeslagsventil med en fra rørleggeren. Redigert 23.Juli.2017 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.