Jump to content

Edit History

X10an

X10an

knut_m skrev for 17 timer siden:

Fikk varsel om dårlig lading ved oppstart av motor.

(...)

Ved motorkjøring så lader den batteribanken med over 15 V. Koblet fra på batteri isolatoren og da lader den vanlig.

 

Her tror jeg du bør beskrive mer i detalj hva og hvordan du måler. Og hvem eller hva som varsler deg om dårlig lading. Vil tro du har minst to batteribanker med tanke på at du har skillerelé, men hvor måler du hva?

 

Det virker lite trolig at ladespenningen på batteribanken synker? fra "over 15 V" til "vanlig" når du kobler vekk batterisolatoren, så her heller jeg mot å tro tror det rett og slett er snakk om feil bruk av spenningsmåler. Kan det for eksempel være slik at du leser av ladespenningen på din BM2, og at den igjen leser av spenningen _før_ skilledioden,  samtidig som dynamoen har sense-kabel tilkoblet direkte til batteriet? Vet ikke om du forstår hva jeg vil frem til her, men det sikreste er om du måler alle dine spenninger med et multimeter og forteller oss hva du måler hvor og når.

 

At displayet viser batterinivå 104% og "Time to charge 0hr" tyder vel på at batteribanken er godt og vel fulladet.

X10an

X10an

knut_m skrev for 17 timer siden:

Fikk varsel om dårlig lading ved oppstart av motor.

(...)

Ved motorkjøring så lader den batteribanken med over 15 V. Koblet fra på batteri isolatoren og da lader den vanlig.

 

Her tror jeg du bør beskrive mer i detalj hva og hvordan du måler. Og hvem eller hva som varsler deg om dårlig lading. Vil tro du har minst to batteribanker med tanke på at du har skillerelé, men hvor måler du hva?

 

Det virker lite trolig at ladespenningen på batteribanken synker? (fra "over 15 V" til "vanlig") når du kobler vekk batterisolatoren, så her heller jeg mot å tro tror det rett og slett er snakk om feil bruk av spenningsmåler. Kan det for eksempel være slik at du leser av ladespenningen på din BM2, og at den igjen leser av spenningen _før_ skilledioden,  samtidig som dynamoen har sense-kabel tilkoblet direkte til batteriet? Vet ikke om du forstår hva jeg vil frem til her, men det sikreste er om du måler alle dine spenninger med et multimeter og forteller oss hva du måler hvor og når.

 

At displayet viser batterinivå 104% og "Time to charge 0hr" tyder vel på at batteribanken er godt og vel fulladet.

X10an

X10an

knut_m skrev for 17 timer siden:

Fikk varsel om dårlig lading ved oppstart av motor.

(...)

Ved motorkjøring så lader den batteribanken med over 15 V. Koblet fra på batteri isolatoren og da lader den vanlig.

 

Her tror jeg du bør beskrive mer i detalj hva og hvordan du måler. Og hvem eller hva som varsler deg om dårlig lading. Vil tro du har minst to batteribanker med tanke på at du har skillerelé, men hvor måler du hva?

 

Det virker lite trolig at ladespenningen på batteribanken synker? (fra 15v til "da lader den vanlig") når du kobler vekk batterisolatoren, så her heller jeg mot å tro tror det rett og slett er snakk om feil bruk av spenningsmåler. Kan det for eksempel være slik at du leser av ladespenningen på din BM2, og at den igjen leser av spenningen _før_ skilledioden,  samtidig som dynamoen har sense-kabel tilkoblet direkte til batteriet? Vet ikke om du forstår hva jeg vil frem til her, men det sikreste er om du måler alle dine spenninger med et multimeter og forteller oss hva du måler hvor og når.

 

At displayet viser batterinivå 104% og "Time to charge 0hr" tyder vel på at batteribanken er godt og vel fulladet.

X10an

X10an

knut_m skrev for 17 timer siden:

Fikk varsel om dårlig lading ved oppstart av motor.

(...)

Ved motorkjøring så lader den batteribanken med over 15 V. Koblet fra på batteri isolatoren og da lader den vanlig.

 

Her tror jeg du bør beskrive mer i detalj hva og hvordan du måler. Og hvem eller hva som varsler deg om dårlig lading. Vil tro du har minst to batteribanken med tanke på at du har skillerelé, men hvor måler du hva?

 

Det virker lite trolig at ladespenningen på batteribanken synker? (fra 15v til "da lader den vanlig") når du kobler vekk batterisolatoren, så her heller jeg mot å tro tror det rett og slett er snakk om feil bruk av spenningsmåler. Kan det for eksempel være slik at du leser av ladespenningen på din BM2, og at den igjen leser av spenningen _før_ skilledioden,  samtidig som dynamoen har sense-kabel tilkoblet direkte til batteriet? Vet ikke om du forstår hva jeg vil frem til her, men det sikreste er om du måler alle dine spenninger med et multimeter og forteller oss hva du måler hvor og når.

 

At displayet viser batterinivå 104% og "Time to charge 0hr" tyder vel på at batteribanken er godt og vel fulladet.

X10an

X10an

knut_m skrev for 17 timer siden:

Fikk varsel om dårlig lading ved oppstart av motor.

(...)

Ved motorkjøring så lader den batteribanken med over 15 V. Koblet fra på batteri isolatoren og da lader den vanlig.

 

Her tror jeg du bør beskrive mer i detalj hva og hvordan du måler. Og hvem eller hva som varsler deg om dårlig lading. Vil tro du har minst to batteribanken med tanke på at du har skillerelé, men hvor måler du hva?

 

Det virker lite trolig at ladespenningen på batteribanken synker? (fra 15v til "da lader den vanlig") når du kobler vekk batterisolatoren, så her heller jeg mot å tro tror det rett og slett er snakk om feil bruk av spenningsmåler. Kan det for eksempel være slik at du leser av ladespenningen på din BM2, og at den igjen leser av spenningen _før_ skilledioden,  samtidig som dynamoen har sense-kabel tilkoblet direkte til batteriet? Vet ikke om du forstår hva jeg vil frem til her, men det sikreste er om du måler alle dine spenninger med et multimeter og forteller oss hva du måler hvor og når.



×
×
  • Create New...