Jump to content

Nor-Dan 780 - Tilgang til motor

Kenneth 81

Recommended Posts

Jeg sitter å tenker litt på å bytte båt til våren. Noe nyere og raskere enn den Biamen vi har nå.

Nor-Dan 780 ser ut til å kunne passe oss ganske greit. Men er det en ting 3 år med snekke har gitt meg fobi mot, så er det dårlig motortilgang. Skruing blir det alltid før eller siden, så da er det jo kjekt at det er lett å komme til.

Hvordan er motortilgangen på disse båtene? Det ser unektelig litt trangt ut på de bildene jeg har sett på finn.no, særlig på sidene av motoren....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det kommer litt an på kor stor du sjølv er og om det er Mercruiser 200hk eller 250hk i båten. I min stod det en 200 hk som ga meg grei plass rundt i motor. Den større motoren tar meir plass så då blir det plutselig veldig trangt. Det beste du kan gjere er vel å reise å kikke på en i nærheten og hoppe ned i motorrommet og sjølv avgjere om det blir for trangt eller ikkje.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Blir ikke kjøp før til våren tidligst, men får ta å dra rundt å kike litt da. Synd at motorromsluken er så smal, burde vært mulig å lagd den i full bredde. Greit nok, må løfte ene sofaen da, men heller det enn at det blir for trangt.

Vet du hvor bred stikkøyen er i disse?

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

1 hour ago, Eureka said:

Det lureste du gjør er å begynne å gå på visninger, allerede nå. Da får du litt å sammenligne med når du er i kjøpsposisjon. -og du slipper å lure på køyebredde etc? 

Kanskje du allerede nå må utelukke det du trodde var drømmebåten. -tid  spart. 

Veldig godt poeng. Er foreløpig i "nettforskningsfasen". Gammelbåten må jo også selges før jakta starte for alvor. Greit å samle inn mest mulig kunnskap før man stikker å kiker for å redusere faren for bomtur litt i det minste. :smiley:

1 hour ago, Platypus said:

Usikker på bredden på stikkøye men vi låg to voksne der uten problemer. No er ikkje eg veldig høg akkurat så ser for meg at dersom du er over 185 så blir den kanskje litt kort.

Det er godt å høre. :smiley: Selv er jeg 181 på strømpelesten, men skal jeg være ærlig så ligger vel utfordringen mer på bredda enn på lengda.... (alt for gla i mat og øl og ikke særlig gla i å bevege på meg....) :cheers:

Når man legger ned bordet og lager seng i baugen, funker det bra?

Nor-Dan 780 er smal, bare 250 brei så jeg oppfatta den som trang.

Nå vet jeg ingenting om budsjettet ditt, men for 550 vil jeg tro det vil være mulig å få seg en 2005 Nor Star 290 med Kad 43.

Den har skikkelig stikklugar med god plass til to, skikkelig bysse og egentlig alt man trenger for en liten familie.

Jeg klarer ikke finne mer valuta for pengene enn den båten.

For ordens skyld har jeg ingen selv, men noen venner av meg har.

Nor Star 290 eller lignende hadde virkelig vært drømmen ja! :smiley: Men dessverre så rekker ikke budsjettet så langt. Håper på å holde oss innenfor 350-400k. Kanskje maks litt over 400 om vi får en god pris for snekka (lov å håpe :saint:) og da begrenser det seg litt.

Når vi også ønsker oss noe nyere som forhåpentligvis krever mindre arbeid (2005 eller nyere, kanskje ned mot 2000 om den er veldig godt tatt vare på) så blir kompromisset å gå ned litt i størrelse. Har hatt båt som er 250 bred før (Skibsplast 675 HT) så vet hva det går ut på sånn sett, men det er en 22-fots styrhusbåt så håper på at ett par føtter ekstra i lengden og kalesjebåt gir grei nok romfølelse. :thumbsup:

Hei, 

Jeg har gjort litt forskjellig på min Nor-Dan 780 nå, og det er klart at det er litt trangt der som på mange andre båter. Min har 200hk, og der det er trangt på denne må det være ille på 250'en som har to sylindre til. Det "trangeste" jeg har gjort er å skifte gjennomføringen til gearoljeslangen som jeg klarte å knekke når jeg skiftet velger i vår. De øvelsene jeg måtte gjøre for å få tak i denne bak motoren hadde både Tom Cruise og Nadia Comaneci nikket anerkjennende til. Mitt tips er; La være å knekke denne...

Ellers er vanlig vedlikehold greit nok, og skifte av impeller og reimer greit (iallefall på 200'en). Trikset er å skru løs og alt den bakerste benken i stedet for bare å vippe den opp, da blir det greiere det meste.

Ellers er vi fornøyd med båten, to store og tre små(!!!) har vært tre uker i båten nå, men jeg vil vel si at dette er hakket for trangt. Til neste år blir det nok noen fot til.  Jeg kommer derfor til å selge min i høst eller til våren, send meg gjerne en melding hvis du er interessert i å se på den. Ligger i Oslo til vanlig..

gnrk

5 stykk på ferietur i en 780 høres ut til å være litt i grenseland ja! :giggle:

Vi må se ann ting litt, men håper på å selge snekka til våren. Det blir naturlig nok ikke noe båtkjøp før sånn ca rett etter snekka seiler sin vei. Men om det passer en dag så kommer vi gjerne å tar en liten kikk på den, vi bor i Oslo så det passer sånn ca når som helst. :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...