Jump to content

Kjøp av "grunnstøtt" båt.


nie

Recommended Posts

Sitter og vurderer en båt som har vært gjennom en grunnstøting for noen år tilbake.

Kort oppsummert:

- båt med aksling og singel-installasjon

- skaden ble reparert på verftet som leverte båten og skal ifølge dem være "sterkere enn ny" (kjølen) etter utbedringen.

- skaden bestod i ødelagt propell, ror samt noe plastskade rundt kjølen ved propellen.

- aksling ble tatt ut og kontrollert i forbindelse med reparasjonen

- skaden var en forsikringssak

 

Selger virker seriøs og tillitvekkende.

 

Så det store spørsmålet: 

Er denne skadehistorikken noe som gjør at jeg bør styre unna denne båten og heller vente på noe annet?

...eller er denne typen skadehistorikk ikke noe å bry seg med  lenge det er fagmessig reparert.

Link to post

Hvis skaden er utbedret av profesjonelle og båten nå har gått noen år uten problemer etter reparasjon ville jeg ikke vært bekymret. Stort + for ærlig selger.

 

Når det er sagt så bør ikke en slik skadehistorikk akkurat øke salgsverdien på båten. Hvis man som kjøper kan velge mellom en båt som har hatt skade, og en tilsvarende båt uten skadehistorikk vil nok de fleste gå for båten uten.

Link to post
Guest Avmønstret#

Er det en unik båt eller er prisen spesielt lav? 

 

Om du tviler så er det kanskje like greit å se på en annen ville jeg tenkt. Om du skal selge igjen en dag så vil jo neste potensielle kjøper sitte og vurdere på akkurat samme måte som deg, men kanskje ende på et absolutt nei. 

 

Så ja.. om båten er unik, eller det gjenspeiles i prisen, og du vet at reparasjonen garantert ikke medfører noen forringelse så må det jo være greit nok. 

 

Men helt sånn "tatt ut av lufta" ville jeg vel prøvd å finne en annen båt. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

TS - helt ærlig - faglig: dette er neppe et stort problem. Men er du den typen som blir ferdig med den problematikken og klarer du å legge den bak deg ?

 

Gå til en god venn / venninne som kjenner deg godt og still spørsmålet... er svaret nei ville jeg søkt videre. (svart i beste mening og med erfaring fra venner i begge kategorier)

Link to post
Guest Avmønstret#

Så handler det jo om prisklasse også da. Det at det har skjedd for en del år siden uten at det har hatt noen betydning i ettertid er jo positivt. 

 

Forøvrig enig med Dieselfan, handler vel mye om hvordan du selv ser på det :-) Og jeg tenker også, hvordan vil det oppleves å legge frem når båten igjen evt. skal selges? 

Link to post

Hei igjen og takk for alle svar

Til dere to siste;

Min egen kunnskap om dette temaet er noe begrenset og da setter jeg pris på å kunne spørre på et slikt forum som dette.

Det ser ut for at de fleste mener at dette vil være et relativt trygt kjøp så lenge reparasjonen er fagmessig utført og det har jeg tillit til at den er.

Dersom det ender opp med kjøp, skal nok ikke denne historikken få ødelegge noe av gleden med båten men jeg syns det er greit å spørre på forhånd. Alltid like trist med båtkjøpere som nettopp har kjøpt og kommer hit med problemene sine rett etter at handelen er gjort.

 

Det er et stykke å dra for å se på den så da syns jeg det er greit å lodde litt stemningen før jeg eventuelt tar den lange turen.

Slik jeg ser det, ligger det ikke noe prisavslag innbakt i prisantydningen så det kan jo være et grunnlag for å diskutere pris iallfall?

Link to post

Om det er fagmessig reparert og kun går på en propell/rorskade med litt tilhørende plastarbeid skulle det være problemfritt. Båten har jo ikke vært under vann og er dette reparert som forsikringssak ved fabrikken som bygde båten er det godt som nytt. Det siste veier tungt og gjør at jeg vil si, kjør på om du ellers liker båten.

 

Fabrikken lever av å levere kvalitet og har ingen interresse av å gjøre en slurvreparasjon. Mest sannsynlig ville de avslått å reparere om de hadde ansett at dette ikke lot seg ordne til samme stand (eller forsterket til bedre) enn nytt.

 

Ærlig og ryddig selger forøvrig. Ekstra pluss for det.

Link to post

Også jeg har kjøpt en grunnstøtt båt. Den ble reparert på velrennommert båtbyggeri (for kr 300K+) og jeg er svært godt fornøyd. Noen ting (rorlager og autopilot) ble også da byttet, så jeg føler at min nå 11 år gamle båt er minst like god som ny. Prisen var det slike båter koster - ikke noe avslag for skaden.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...