Kjellg Startet 19.Juli.2017 Del på Facebook Startet 19.Juli.2017 Har en Nb 820 Combi som det kommer vann inn en eller annen plass som jeg ikke finner. Vannet legger seg i de 4 skottene ved siden av motor. Har akkurat vært på et verft hvor de reparerer og bygger båter for å prøve å få hjelp. Jeg har 4 gjennomføringer og et ekkolodd. Ekkoloddet er gjennomgående og så suspekt ut. De tok ut loddet, rengjorde og satt på plass igjen. Gjennomføringene var fine foruten 1 kran om ble skiftet. Har smakt på vannet og det er saltvann. Gikk 100nm i dag. Først 30 i rolig sjø og jeg var flere ganger og sjekket uten at jeg så noe vann. Gikk så resten i noe sjø og når jeg var hjemme så var det vann igjen i rommet. Tømte alt vann før jeg gikk til verftet. Har gått 200nm og tappet totalt 6 liter vann. 4 i sidene og 2 i kjølen. Verftet gikk ellers over hele skroget, hylse og truster. De mente også at det ikke er hylse da den ligger lavere en der vannet ligger seg og de fant heller ingen tegn fra roret. Fant ingen skader noen plass. For ordens skyld, har kallesje som dekker hele akterdekket. Noen som har vært borti noe lignende eller vet pm noen svakheter på combi'en? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Tipper det er via luftinntak, et ikke uvanlig problem Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 (redigert) hanto1 skrev 24 minutes ago: Tipper det er via luftinntak, et ikke uvanlig problem Ja, tenkte på det selv også nå når jeg oppdaget vannet igjen. Har du vært borti det før? Det er så irriterende. Har lett og lett uten å finne noe annet. Men heldigvis, ekkoloddgiver var suspekt så turen var ikke bortkastet. Redigert 19.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Har bare hørt noen med nb/ ardea har nevnt dette, men det kan skje på mange båttyper under spesielle forhold med vind og sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Ganske vanlig med vann inn på de fleste NB igjennom luftinntaket på siden Du må bygge om boksen på innsiden... Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Har du litt mer info,Ida Marie? Har NB 870, og har fuget inni inntaket utenfra når risten var demontert om du skjønner. Lekker fortsatt. Var ikke klar over at dette var et vanlig problem. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juli.2017 Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Det er en gjenganger på de fleste NB.. Jeg kan høre med nabo båten i havnen når jeg er hjemme igjen i havnen...2 til 4 dager.. Han er en av dem som har bygget om luft inntaket på sin NB.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2017 Flott @Ida Marie III. Veldig spent på om man får ut boksen fra utsiden eller om man må ta den innenfra. Holdt virkelig på å bli gal av dette her. Har gått over alt jeg har kunnet tenke meg uten å finne "lekkasjen". I går så var det såpass med sjø at jeg måtte holde meg i setet og det var da jeg mistenker at det kom inn. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Takk,Ida M. Blir spennende å høre. Hos meg er det dog kun ferskvann som kommer inn når det regner. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Stemmer for at det er luftinntaket som er årsaken til denne lekkasjen. Jeg hadde samme tilfelle i min 820 Sport etter en tøff tur i kuling. Hadde sjøen inn fra styrbord side, og på denne siden var det vann hele veien som du nevner. Må være en feilkonstruksjon av dette luftinntaket. Jeg limte på en duk slik at jeg tettet den sprekken som var inne i luftinntaket. Lot det kun være åpen i bakkant.. Ta av luftgrillen, så ser du hva jeg mener. Det er nok luft til motorrommet. Testet det med vannslangen, og nå 100% tett. Lykke til Kjellg. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 goggen000 skrev 15 minutes ago: Stemmer for at det er luftinntaket som er årsaken til denne lekkasjen. Jeg hadde samme tilfelle i min 820 Sport etter en tøff tur i kuling. Hadde sjøen inn fra styrbord side, og på denne siden var det vann hele veien som du nevner. Må være en feilkonstruksjon av dette luftinntaket. Jeg limte på en duk slik at jeg tettet den sprekken som var inne i luftinntaket. Lot det kun være åpen i bakkant.. Ta av luftgrillen, så ser du hva jeg mener. Det er nok luft til motorrommet. Testet det med vannslangen, og nå 100% tett. Lykke til Kjellg. Takk skal du ha goggen000. Skal skru opp og se. Det regner her i Tromsø i dag, så jeg må vente til i morgen. Joda, det var ganske heftig sjø. Hadde ikke mye ute av stolen å gjøre, da måtte jeg holdt meg godt fast :) Var såpass at jeg måtte ha flapsene omentrent helt ute for å ha det sånn noenlunde behagelig. Strøm som kom fra nordøst, tungsjø fra sørvest og vind fra nordvest, så det var en del skavler ja. store strekk med åpent hav :) Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Jeg brukte en sterk plastduk( taktype) + limte til med Tech 7, slik at sprekken ble tettet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 (redigert) goggen000 skrev 12 minutes ago: Jeg brukte en sterk plastduk( taktype) + limte til med Tech 7, slik at sprekken ble tettet. Flott. Mulig jeg tar et bilde om jeg ikke ser det umiddelbart Redigert 20.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Da har jeg vært og sett inne i 'kassetten'. Kan se ut av skitten at vannet har stått helt opp i framkant av luftinntaket og at det er der det kommer inn. @goggen000 da stemmer det at du tettet sprekken i framkant? Da kan det også stemme veldig bra med hvor vannet legger seg i motorrom. Bilde 1 et bakkant mens bilde 2 og 3 er framover. Man skulle jo tro at vannet ville legge seg og trenge inn bakerst, men det er vel som oftest ikke det man tror først som er det riktige, i alle fall med vannlekkasjer. Høres og ser dette logiskt ut? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Kan se ut som jeg nærmet meg en løsning her. Men kom til å tenke på at rillene peker jo framover på begge sider. Det kan jo også være av betydning? Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Det er annerledes hos meg. Har ikke denne "kassetten" som du har ,, men en åpen sprekke mellom sidene som jeg limte plastduken på. Jeg laget også en drenering i bakkant av "kassetten", slik at vannet rant ut- Rillenes retning har nok også en betydning, slik de er på nederste bilde fanges nok både luften og vannet opp maksimalt Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Ja, sporten har vel et litt annet gitter. Var og så på en litt nyere Combi, der er det lignende ventiler som på sport, og der hadde han satt noe vannfast finer på innersiden. Han bruker båten også hele året og bruker å være ute i samme vær som meg. Skal passe han opp og snakke med han, men jeg går sterkt ut fra at han har gjort dette pga vannet. Snakket med en annen som har samme som meg og han har ikke hatt vann i rommet. Men når vi snakket litt så kom det fram at han bare er ute i godvær :) Tror nok vi har funnet årsaken nå, så da gjenstår det bare å finne en løsning. Skal først prøve å snu gitteret og muligens lage noe innenfor som jeg tror vil stoppe vannet fra å sprute inne i selve kassen. Skal forske litt så hører dere fra meg. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Prøv å lage ett dreneringshull i bakkant av rommet, slik at vannet som kommer inn der, vil renne ut igjen. Jeg monterte et pent skjold på utsiden av hullet slik at vannet ikke kom inn den veien. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Kjellg. Jeg benyttet ventilskjold art nr 4260-05 fra Maritim Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Snakket med "naboen" her nå. Han måtte forhøye bakkanten på kassen inne i luftinntaket. Sjøvannet slo oppetter skutesiden, fylte kassen, og så rant det over i bakkant. Dreneringen ut av kassen må du også være oppmerksom på.. Han hadde i tillegg også lekkasje på stussen på ferskvannstanken, men det er jo bare vist det smaker ferskvann av vannet du har.. Regner med dere har smakt på det.. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 (redigert) Her ser du hvordan dreneringshullet er laget på 32. Hullet har en dia på ca 15 - 20 mm. Og er i bakkant av luftinntaket. Opplever ingen vanninntregning i motorrom. Redigert 21.Juli.2017 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 (redigert) Ida Marie III skrev 14 minutes ago: Snakket med "naboen" her nå. Han måtte forhøye bakkanten på kassen inne i luftinntaket. Sjøvannet slo oppetter skutesiden, fylte kassen, og så rant det over i bakkant. Dreneringen ut av kassen må du også være oppmerksom på.. Han hadde i tillegg også lekkasje på stussen på ferskvannstanken, men det er jo bare vist det smaker ferskvann av vannet du har.. Regner med dere har smakt på det.. Joda, skal love deg jeg har smakt det, både en og to ganger Dette har gnagd meg som en mare, så mye er sjekket ja Ferskvannet fikk jeg en lekkasje på i stussen på vanntanken når jeg startet opp etter vinteren, men tanken har nå vært ute og er både renset og limt :) Ja, ser for meg å forhøye eller lage noen "brytere" for vannet inne i kassen. Tror nok det slamrer mye bakider når jeg går i sjø. Når det er sagt, så er jeg ute i all slags vær så ventilene og kassene får seg nok noen skyllinger. Dreneringshullet ser egentlig ganske bra ut. Tipper det er på ca 1,5 - 2 cm2, men spørs om det er nok.. Men jeg er nå ganske sikker på at jeg har funnet årsaken med hjelp fra dere, så jeg må nesten bare forske litt. Skal komme tilbake med resultater etter hvert. @goggen000 godt du tipset meg om hetter og kom da på nye ventiler. De jeg har ser ikke bra ut. Redigert 21.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 (redigert) Takker. Tror hullet er omentrent samme størrelse som jeg har, bare at mitt er midt på kassen/ventilen. Skal se om jeg må forandre noe på det. Men en ting er sikkert og det er at løsningen fra NB er særdeles dårlig. Skal man bruke båten i ruskevær med sjø nesten helt opp til rekka, så sier det seg selv at dette blir det problemer med. Angrer bare på at jeg ikke for lenge siden spurte her på BP. Men igjen så tenkte jeg for avansert Sprekker og hull Men unyttig har det ikke vært. Båten en hobbyen min og du verden hvor mye bedre jeg kjenner båten nå. Ikke minst så har jeg får sjekket alt under vannlinja, så det er jeg trygg på er uten skader og slikt. Redigert 21.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 goggen000 skrev 1 time siden: Prøv å lage ett dreneringshull i bakkant av rommet, slik at vannet som kommer inn der, vil renne ut igjen. Jeg monterte et pent skjold på utsiden av hullet slik at vannet ikke kom inn den veien. Ser jaggu ut som om jeg er nødt til det. Når jeg går med hekksjø og har baugen høyt, så er det ikke mange cm som mangler før det renner over i bakkant. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Hmmmmm. ja er det ikke de ene så er det det andre.. Sånn er det å ha båt.. hehehehe. Kom til å tenke på at da jeg innredet noen båter på midten av 90tallet brukte jeg hvite ventilrister. Men mener jeg og kjøpte med en "kasse" til å montere på innsiden. Beregnet til å koble på slanger. Jeg vendte slangestussene oppover. Husker jeg brukte gjennomgående skruer med mutter på innsiden så det må ha vært samme produsent. Var aldri plaget med noe vann inn i båten. Når jeg ser på de du har så minner det mye om den typen ja. Men er jo lenge siden så kanskje de for lengst har lagt inn årene, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.