Ida Marie III Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Egentlig utrolig at produsenten ikke gjorde noe med dette tidligere, regner med det ikke er et problem på de nye båtene... Men i en årrekke produserte de denne "feilvaren" bevist, og fikk masse tilbakemeldinger på nettopp dette problemet.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Gudrun skrev for 2 timer siden: Hmmmmm. ja er det ikke de ene så er det det andre.. Sånn er det å ha båt.. hehehehe. Kom til å tenke på at da jeg innredet noen båter på midten av 90tallet brukte jeg hvite ventilrister. Men mener jeg og kjøpte med en "kasse" til å montere på innsiden. Beregnet til å koble på slanger. Jeg vendte slangestussene oppover. Husker jeg brukte gjennomgående skruer med mutter på innsiden så det må ha vært samme produsent. Var aldri plaget med noe vann inn i båten. Når jeg ser på de du har så minner det mye om den typen ja. Men er jo lenge siden så kanskje de for lengst har lagt inn årene, eller? Om det er NB du tenker på, så er nok de rett og slett borte. Gikk konkurs og boet er spredd for alle vinder. Synd egentlig for i bunn og grunn så var det veldig gode båter, eller er. Men jeg ser helt klart at en kasse på innersiden er et mye bedre alternativ en det som er der i dag. Skal prøve å snu ristene og se om det blir bedre da. For slik som det er originalt så er det bare limt på en plate i bunnen og på sidene mellom ytterskrog og innerliner. Jeg er egentlig veldig overrasket over at NB valgte å gjøre det på denne måten. Du ber nesten om bråk med å ha denne løsningen. Før jeg gjør noe mere, noen som vet hvor jeg får tak i rister med innfelling på 425x110mm? Finnes større rister men ønsker helst ikke kappe noe om jeg ikke er nødt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Egentlig utrolig at produsenten ikke gjorde noe med dette tidligere, regner med det ikke er et problem på de nye båtene... Men i en årrekke produserte de denne "feilvaren" bevist, og fikk masse tilbakemeldinger på nettopp dette problemet.. Så ikke denne før jeg skrev siste innlegg. Ja, rart det der. Min er en 2006 model og som jeg skrev tidligere i tråden så var jeg og så på en noe nyere, tipper 2011 eller 2012 og der var det noe inne i kassen innenfor gitteret. Så ut som en vannfast plate, men om det var originalt eller noe som eier har montert vet jeg ikke. Men jeg skal passe han opp når jeg ser han og høre om det er noe han har gjort. For jeg tror han har hatt båten siden den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Snakket med "naboen" her nå. Han måtte forhøye bakkanten på kassen inne i luftinntaket. Sjøvannet slo oppetter skutesiden, fylte kassen, og så rant det over i bakkant. Dreneringen ut av kassen må du også være oppmerksom på.. Ser nok ut som om det er løsningen ja. Særlig når jeg har baugen høyt så er det ikke lange biten opp til den originale veggen eller kanten på denne. Må nok også lage et dreneringshull helt i bakkant av kassen og helt i bunn på denne. Det originale hullet ligger på mitten av kassen og der er kassen faktisk flere cm høyere en det den er i bakkant. Drittløsning spør du meg. Men så var det det med å borre hull i båten da Men må man så må man. Ville helst unngå det men foreløpig ser jeg ingen annen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Du kan jo bore hull i kassen også og lede vannet til en allerede eksisterende skroggjennomføring. Blir sikkert ikke like effektiv, men kanskje godt nok. Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 (redigert) HAIK skrev 10 minutes ago: Du kan jo bore hull i kassen også og lede vannet til en allerede eksisterende skroggjennomføring. Blir sikkert ikke like effektiv, men kanskje godt nok. Lykke til Njaaa, blir mye knot. På den ene siden må jeg ut med septik uten at jeg vet om jeg kommer til selv da. Skal snu ristene og lage kanten bak litt høyere og se hva som skjer før jeg begynner å borre noen nye hull. Håper det holder men skal følge med. Hater vann nede i motorrommet Redigert 21.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Nei tenkte ikke på NB, de kjøpte nok fra en eller annen underleverandør. Tenkte på de som produserte ventilene. Kanskje det finnes kanskje andre her som har en formening om de fortsatt eksisterer? Prøvde å søke gjennom alle bildene jeg har fra båtene som ble innredet, men fant ikke noen som viste de ventilene som jeg brukte. Utgjort! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Gudrun skrev for 2 timer siden: Nei tenkte ikke på NB, de kjøpte nok fra en eller annen underleverandør. Tenkte på de som produserte ventilene. Kanskje det finnes kanskje andre her som har en formening om de fortsatt eksisterer? Prøvde å søke gjennom alle bildene jeg har fra båtene som ble innredet, men fant ikke noen som viste de ventilene som jeg brukte. Utgjort! Ja, det beste var om jeg fant maken rist med tilhørende kasser. Det hadde løst problemet på en utmerket måte. Om nødvendig så har jeg plass til en god svanehals oppunder rekka. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Fikk tips om Agder boats i en annen tråd jeg startet. Der hadde de både gitter og tilhørende kasser. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Se der ja! Er visst ikke helt ute å kjøre likevel... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Da har jeg snudd ventilene og vært ute og prøvd. Problemet borte. :) var noe sjø i dag og jeg fikk ingenting vann i rommet. I tillegg så har jeg limt på en "støtte" i bakkant av kassen hvor jeg skal legge på en plate slik at kanten kommer høyere opp. Blir å se det litt an framover men ser at jeg muligens må lage et drenerings hull i tillegg. Takk alle sammen for god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.