
dieselfan
Med bakgrunn i vel kjente problemer med å demontere styrgaffel på 280, 280T, 290 og DPE og trolig andre drev også, tenkte jeg at det kunne være nyttig å gå litt i dybden på problemet nå og samle informasjon før høsten kommer og mange av oss skal på land for vinteren. Planlegger å gjøre modifikasjon på eget DPE drev så fort jeg er på land igjen.
Noe av ideen er at jeg for noen år siden testet oppnåelig trykk i en Pressol fettpresse til 360bar med Esso blått vannbestandig fett. Min mening er at man da i mange tilfeller vil kunne tvinge fett inn i ganske rustne forbindelser mellom styregaffel aksel / foring / lagerhus og forhåpentlig lette demontering betydelig.
Ved årlig fetting vil man også forhåpentlig redusere korrosjon betydelig og kanskje minimalisere problemet...
Er det noen som har ettermontert smørenippel i aksel på styregaffelen eller i øvre eller nedre lagerhus i skjoldet ?
Noen som har mening om hvor smørenippel burde plasseres ?
Hvilken dimensjon bør benyttes ?
Hva med alternativer til smørenippel ?
Noen som vet hvilke drev / produksjonsår som kommer med smørenippler fra fabrikk ?
Heng dere på