dieselfan Startet 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2017 (redigert) Med bakgrunn i vel kjente problemer med å demontere styrgaffel på 280, 280T, 290 og DPE og trolig andre drev også, tenkte jeg at det kunne være nyttig å gå litt i dybden på problemet nå og samle informasjon før høsten kommer og mange av oss skal på land for vinteren. Planlegger å gjøre modifikasjon på eget DPE drev så fort jeg er på land igjen. Noe av ideen er at jeg for noen år siden testet oppnåelig trykk i en Pressol fettpresse til 360bar med Esso blått vannbestandig fett. Min mening er at man da i mange tilfeller vil kunne tvinge fett inn i ganske rustne forbindelser mellom styregaffel aksel / foring / lagerhus og forhåpentlig lette demontering betydelig. Ved årlig fetting vil man også forhåpentlig redusere korrosjon betydelig og kanskje minimalisere problemet... Er det noen som har ettermontert smørenippel i aksel på styregaffelen eller i øvre eller nedre lagerhus i skjoldet ? Noen som har mening om hvor smørenippel burde plasseres ? Hvilken dimensjon bør benyttes ? Hva med alternativer til smørenippel ? Noen som vet hvilke drev / produksjonsår som kommer med smørenippler fra fabrikk ? Heng dere på Redigert 19.Juli.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Vårt dpe har greit tilgjengelig smørenippel for aksling til hjelm/styregaffel oppe på rorkulten. Denne mater ned i en passasje med to åpninger mellom øvre og nedre foring. Byttet foringer, hylser og tetninger til aksel og trimindikator i våres. Ikke vært av siden nytt for 17 år siden sikkert, og kom greit med etpar myke kiler ute og to kakk på akseltapp inne etter fjerning av rorkult og trimindikator. Satt rorkult på demontert gaffel og presset nytt fett gjennom kanalene før remontering. Ikke noe å kvi seg for, bare vis hensyn da aksel o.a. er i aluminium og må ikke deformeres.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.