Fred89 Startet 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2017 Blir mye spørsmål og mas på meg her inne nå etterhvert, men som tidligere nevnt så er jeg ny med motorbåt og jeg syns det er greit å spørre dere som har god peiling. Det som jeg lurer på er lydene som kommer fra påhengern når jeg skifter fra forover til revers, det er vanskelig å forklare men det høres ut som det er tenner på et drev som files mot et annet før det går i inngrep (sikkert akkurat det som skjer), akkurat som hvis man prøver å sette en bil i revers mens man triller litt forover. jeg smeller den ikke i revers direkte fra gasspådrag forover, men stopper innom nøytral en liten stund først før jeg setter i revers. Ved manøvrering i havna så blir det et voldsom bråk da jeg må frem å tilbake i gir innimellom, jeg bare lurer på om dette er normalt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 kan høres ut som at tomgangsturtallet ditt er litt høyt - hva ligger det på ? (mener å huske min yamaha f115 ligger på 8-900) vær også litt bestemt med spaken når du girer - prøver du å være for forsiktig så blir det "tannpuss" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 (redigert) ivar skrev for 6 timer siden: kan høres ut som at tomgangsturtallet ditt er litt høyt - hva ligger det på ? (mener å huske min yamaha f115 ligger på 8-900) vær også litt bestemt med spaken når du girer - prøver du å være for forsiktig så blir det "tannpuss" Kan være enig med deg der ivar. Har hørt mange eksempler på dette i båthavna, at mange "lurer" spaken forsiktig i gear , så det høres ut som tannpuss, som du sier. Hadde foresten samme motor på en Askeladden, og denne hadde jeg av og til problem med høyt tomgangsturtall (1000-1200) etter å ha kjørt en stund. Stoppet motoren, og startet igjen, da var alt normalt. Mener tomgangsturtallet på denne var 700 . Redigert 20.Juli.2017 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Dere beskriver jo akkurat det jeg gjør, jeg draar den forsiktig over i revers innimellom, men greit, da er det sikkert bedre å være litt bestemt som dere sier :) tomgangen ligger rett under 1.000rpm ca, tipper 800-900 en plass Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Fred89 skrev 4 minutes ago: Dere beskriver jo akkurat det jeg gjør, jeg draar den forsiktig over i revers innimellom, men greit, da er det sikkert bedre å være litt bestemt som dere sier :) tomgangen ligger rett under 1.000rpm ca, tipper 800-900 en plass Skal være en rask "kontant" manøver når spaken settes i gear/revers. Mercury er vel også kjent for å ha et forholdsvis høyt "dunk" når den settes i gear, i alle fall på tidligere modeller. Går ut i fra du har smart-craft på denne, så du kan lese av turtallet digitalt. Mener bestemt at på min identiske motor i fra den gang,(2007) var tomgangsturtallet på 700. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Jeg har kikket litt på dette smartcraft systemet, det ser jo ut som det er en enkel sak egentlig, det jeg har lagt merke til er at inni oppbevarimgsrommet der bensinfilter og hovedstrømbryter er, rett foran akterspeilet, så henger det en bunte som er stripset med masse connectors til, slike som er vanlige i bilindustrien, jeg regner med desse hører til påhengsen og er sikkert en av desse jeg skal evt koble smartkraften til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.