sabbakar2h Startet 20.Juli.2017 Del på Facebook Startet 20.Juli.2017 (redigert) Har kjøpt Garmin steadycast til min 721xs plotter og kan fortelle dere alle at dette er bortkasta penger Hadde det ikke vært for at eg har trukket kabler og montert så hadde Garmin fått sin overpriset Kina elektronikk i retur Er det andre som har dette kan dei fortelle om det her Redigert 20.Juli.2017 av sabbakar2h (see edit history) Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
176-671 Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Kan du utdype dette? Fungerer den ikke som forventet? Hvordan skal den fungere? Hvordan fungerer den faktisk? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
X10an Svart 20.Juli.2017 Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 Så langt jeg har forstått er dette et produkt for de som mener å ha nytte av kartplotteren mens de ligger i ro. Denne dingsen til 2000 kroner skal da få båtens retning til å stemme med hva som vises på plotteren selv når båten ikke beveger seg horisontalt. Selv har jeg kun behov for å vite eksakt retning på båten under fart, og ser ikke behovet for et slikt produkt. Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 20.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2017 (redigert) Denne skall kunne kalibrere via kart plotteren og skall vere ekstra hjelp for å synkronisere kartet opp mot radar slik at radar overlegg stemmer med kartet Denne skall også vere til hjelp når båten ligg i ro du skall ha bauen på båten rett i forhold til kartet heter det Dette hjelper ikke fordi Garmin selger produktet før dei har testet det ut skikkelig på alle sine plåttere Har den nyeste programvaren på min 721xs menn den kann ikke kalibrere via oppsett og da er jo vitsen borte Redigert 20.Juli.2017 av sabbakar2h (see edit history) Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
176-671 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 X10an skrev for 8 timer siden: Så langt jeg har forstått er dette et produkt for de som mener å ha nytte av kartplotteren mens de ligger i ro. Denne dingsen til 2000 kroner skal da få båtens retning til å stemme med hva som vises på plotteren selv når båten ikke beveger seg horisontalt. Selv har jeg kun behov for å vite eksakt retning på båten under fart, og ser ikke behovet for et slikt produkt. Headingsensorens oppgave er bl.a. å bidra til at "baug opp" vises korrekt, uavhengig av fartøyets faktiske bevegelsesretning. Dette er fornuftige tilleggsdata ifbm. radarbruk og f.eks. MARPA. For ikke å si for orienteringens skyld, dersom man går i mørke eller nedsatt sikt. Baserer man "kart opp" på COG (galskap), kan man fort bli desorientert etter å ha bakket, ligget stille, m.m. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 sabbakar2h skrev for 8 timer siden: Dette hjelper ikke fordi Garmin selger produktet før dei har testet det ut skikkelig på alle sine plåttere Har den nyeste programvaren på min 721xs menn den kann ikke kalibrere via oppsett og da er jo vitsen borte Har du kontaktet Garmin om dette? I så fall: hva er responsen der? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Kan du ikke benytte den alternative prosedyren for kalibrering? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Snekkefart Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Fungerer ikke dette? http://static.garmin.com/pumac/SteadyCast_Heading_Sensor_Install_NO.pdf Da ville jeg vel kontaktet de den er kjøpt av og fått mine penger tilbake. Etter det jeg kan se er StadyCast kompatibel med 721xs. Må være bedre den enn å sitt med den sure følelsen av å ha svidd av 2000kr til ingen nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 torkelmj skrev 58 minutes ago: Dette er fornuftige tilleggsdata ifbm. radarbruk og f.eks. MARPA. For ikke å si for orienteringens skyld, dersom man går i mørke eller nedsatt sikt. Baserer man "kart opp" på COG (galskap), kan man fort bli desorientert etter å ha bakket, ligget stille, m.m. Dette var interessant. Om man kun har plotter eller nettbrett så bør en mao absolutt ha et kompass hvis en går med nedsatt sikt. Ser for meg at man må stoppe opp litt for å orientere seg og da bør man gjerne vite retningen de første 10-20 meterne når man begynner å gå igjen, for her kan jo både plottere og andre løsninger "feile" en liten stund. Så denne dingsen det er snakk om vil kunne rette opp dette på en plotter. Men sånn for oss andre dødlige så vil vel et kompass kunne være løsningen, så lenge en har kontroll på gradene en skal gå da.. er jeg helt på bærtur eller skjønte jeg litt av dette? Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Har følgt bruksanvisningen menn det hjelper lite GARMIN svarer meg kanskje om 3 veker om dei gidd Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
176-671 Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Kan du ikke ringe Garmin? De har et norsk telefonnr: Garmin Nordic Norway AS 69 23 36 30 (alle hverdager 08:30 - 16:00) - har alltid opplevd god hjelp derfra. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
sabbakar2h Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Ok har ringt venter på tilbake melding Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
X10an Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 torkelmj skrev for 1 time siden: Baserer man "kart opp" på COG (galskap), kan man fort bli desorientert etter å ha bakket, ligget stille, m.m. Forholder meg alltid til COG som kart opp, og dette har vist seg å stemme bra med virkeligheten over tid. Bakker stadig ut fra stilleligge ved brygga kun på visuelle referanser mens jeg venter på at COG skal oppdatere seg, men føler meg ikke desorientert av den grunn. Å kalle dette galskap virker som overdramatisering. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Det er vel ikke mere galskap enn å bruke papirkart, sålenge man er klar over at GPS alene ikke gir retning.. :) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 (redigert) Det jeg egentlig lurer på er hva det isåfall skulle være riktig å basere "kart opp" på om COG ikke er et bra alternativ. Mener noen virkelig at man skal basere "kart opp" på "heading"? (utenom ved stilleligge selvfølgelig) Sett bort fra at "kart opp" normalt skal være "nord" Redigert 21.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Fekk svar fra Garmin det er kunn mulig å kalibrere denne manuelt fåreløpigt .dette er en omfattende prosess ved å kjøre båten rundt og rundt å koble av sensoren Og koble på igjen dei venter på software frå USA. Dette er ikke noe nytt når det gjelder Garmin. Dei lager produkt som skall passe til alle plottere menn software lar vente på seg. Foreløpig kommer eg til å koble den av Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
abbor Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Antar de nyeste produktene allerede har støtte for kalibrering på plass. Det tar mye tid i implementere dette i alle produktene, ikke minst testingen. Synes du at de med de nyeste produktene skal vente på at det blir implementert støtte i eldre produkter som din plotter før dette kompasset burde komme ut på markedet? Du skal være takknemlig for at en såpass gammel plotter som den du har får støtte for kalibrering. Det er faktisk heller ikke så komplisert å utføre den manuelt initierte kalibreringen. Sitér dette innlegget Link to post
sabbakar2h Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 abbor skrev for 14 timer siden: Antar de nyeste produktene allerede har støtte for kalibrering på plass. Det tar mye tid i implementere dette i alle produktene, ikke minst testingen. Synes du at de med de nyeste produktene skal vente på at det blir implementert støtte i eldre produkter som din plotter før dette kompasset burde komme ut på markedet? Du skal være takknemlig for at en såpass gammel plotter som den du har får støtte for kalibrering. Det er faktisk heller ikke så komplisert å utføre den manuelt initierte kalibreringen. Vell du kann vell si det på denne måten også .Menn dei fleste er vell misfornøyd når reklamen ikkje holder det den låver .og eg syns me forbrukere har låv å skrike ut av og til. Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
Team Colibri Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Ingen korreksjon av trådstarter, men kanskje grei info for andre. Steady-Cast er ikke ment for MARPA eller AP, til det er den for enkel med 3 graders avvik under ideelle forhold. (Der kan 9-axis heading sensor brukes). Et elektronisk kompass er svært nyttig ved sportsfiske, hvor man bruker båtsymbolets retning på kartplotteren til å orientere seg med tanke på hvilken retning man skal kaste, eller om båten skal flyttes noen meter den ene eller andre retningen for å treffe godplassen med pilken. Det er denne bruken Steady Cast er laget for, det ligger litt i navnet kan du si. :) Jeg bruker Navicos variant over samme tema selv, Point-1. Denne er dog mer presis og har innebygget GPS-mottager også så den er klart hakket mer avansert. Men poenget mitt er at jeg ikke vil være foruten akkurat den "dingsen". Forøvrig har jeg kalibrert manuelt ved å kjøre i sirkler flere ganger. Det er ikke såååå vanskelig selv om det sikkert feiler første gangen fordi man kjører for fort/ sakte eller svinger for mye/ lite. Det gjorde i det minste jeg.... Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
sabbakar2h Svart 29.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Oppdatering .Fekk god hjelp hos Garmin.Etter å ha fått tlf nr her på forumet.(Tusen Takk) Garmin løste saken ved å sende meg en ny 922xs plotter til utlån for å kalibrere Steadycast Med .så her gir eg Garmin 6 support stemmer.(Problemet løst) Menn litt minus for treg programvare oppdatering. Sitér dette innlegget sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.