Guest Thostr Startet 20.Juli.2017 Del på Facebook Startet 20.Juli.2017 I boka Complete Illustrated Sailboat Maintenance av Don Casey så er det en oversikt over ulike typer bunnstoff og egenskaper/kompatibilitet med andre stoffer osv. Siden jeg har tenkt å ha båten på sjøen hele året så peker "epoxy bottom paint" seg ut som et høvelig valg (se bilde fra boka). Er bare det at jeg ikke klarer å finne noe annet enn epoksy-produkter som selges som primere, ikke bunnstoff. Hm? Finnes det ikke slikt på markedet? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Mulig det finnes flere typer, men i alle fall Coppercoat er et epoksy- og kobberpulverbasert bunnstoff som skal ha en levetid på inntil 10 år (det rapporteres om at enkelte har hatt effektiv beskyttelse mot groe også betraktelig lengre enn 10 år). Nabobåten i havna har Coppercoat nå på 5-6 året og eieren virker fornøyd. Han sa det var en del forarbeid som skulle til for å få god vedheft (alt gammelt bunnstoff og grunning må vekk, inntil bar gelcoat) og at prisen er saftig. Fordelene er at behandlingen varer i årevis (han ligger ute året rundt), mindre groe enn med "vanlig" bunnstoff og dermed enkelt vedlikehold. Båten det er snakk om er en katamaran, så eieren kan hoppe uti en gang i året og gå over med f.eks. en slik svamp som man rengjør grillen med for å reaktivere ny ladning med kobber i bunnstoffet. Slipper man ta båten på land årlig er det jo en del penger å spare i akkurat det, noe som gjerne rettferdiggjør investeringen og arbeidet man legger inn i arbeidet med behandlingen og prisen. Selv prøver jeg nå innblanding av Shipfix i vanlig bunnstoff og er spent på virkningen av dette (ligger ute hele året jeg også). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Se der ja. Coppercoat var ukjent for meg. Ser ut til å være rimelig stiv pris ja, har skrevet til den norske importøren for å få et tilbud. Kan se ut til å være vanlig to-komp. epoksy og et kopperpulver man blander inn for å holde dyrelivet unna. Ser at det anbefales blåsing (kalk, tørris) av skroget som grunnarbeide. Tenker at det også er helt vesentlig at det ikke er høy fuktighet i laminatet som man risikerer å sperre inne. Det siste er jo også et poeng uansett om man skal bruke epoksy-produkter (primer eller ikke), så jeg har tapet på malingsplast med elektrikertape noe steder på skroget for å se om de blir fuktige etter noen varme dager (også tips fra Don Casey, som et mer pålitelig og low-tech-alternativ til kostbare fuktmålere). Sitér dette innlegget Link to post
V8ER Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Vollen marineservice tilbyr epoxy bunnstoff. Har planer om å få påført dette neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Hvordan blir prosessen neste gang man skal på land? Er dette noe som må skrapes av inn til gelcoat igjen, eller selvpolernde (jfr. børste av med grillsvampen når man tar det årlige badet)? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 I følge min nabo her er vedlikeholdet å røffe opp overflaten litt, så er det good to go nok et år. Har jeg forstått det riktig vil da laget med epoksy blir tynnere med tiden, og da er det å slipe lett over, avfette og påføre nytt strøk om en 10-12 års tid. Det gamle og pussede laget med epoksy er en grei grunning til et nytt lag iblandet kobberpulver. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Her står det endel om produktet. Er på tilbud nå. http://www.yourvismawebsite.com/kolibris-as/startside Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Guest Thostr Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 (redigert) Coppercoat ser ut til å avgi kobber som forhindrer begroelse, og så kan man 'reaktivere' med å skrubbe bunnstoffet periodisk. 4 lag ved første gangspåføring, deretter 2 lag ved vedlikehold. Merkelig at ikke 'de store' har tilsvarende produkter? Tenker på International, Hempel, Jotun osv. Er vel forøvrig rimelig kritisk å vite at man ikke har fuktig laminat før man anvender dette eller andre former for epoksy? Redigert 21.Juli.2017 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 21.Juli.2017 Del på Facebook Svart 21.Juli.2017 Ganske mange brukeromtaler på Youtube, ser ut til at mange er happy campers etter flere år med stoffet f.eks Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 On 7/21/2017 at 11:01 AM, V8ER said: Vollen marineservice tilbyr epoxy bunnstoff. Har planer om å få påført dette neste sesong. Vollen forhandler Coppercoat ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.