LALUNA II
Fant dette på facebook for de som vil ren copy /paste
----------------------------------------------------------------------------------------
Lørdag rapporterte vi om en norsk seilbåt med to personer om bord som holdt på å synke midt i Stillehavet. Mannskapet klarte å få kontroll over situasjonen ved å begrense inntaket av vann så mye at pumpene klarer å ta unna for lekkasjen. For å berge båten valgte derfor skipperen å avblåse nødsignalet, og forsøke å seile til land. Skipperen holder kontakten med Hovedredningssentralen på Sola.
Posisjonen i går kveld var 10.57,25S og 115.04,37W.
Ny kurs
– Hovedredningssentralen for Sør-Norge hadde kontakt med «Restless» kl 0800 norsk tid. «Restless» bekreftet da at de ikke lenger anså seg til å være i en nødsituasjon. HRS SN har på det grunnlaget kansellert MAYDAY-relay signalet som ble sendt ut til fartøy i området, står det på Hovedredningsentralens nettside på søndag.
«Restless» har lagt om kursen mer mot nord, mot Iles Marquises. Båten vil da seile i et område med mer skipstrafikk. Det er hele 1400 nautiske mil til øya, noe som vil ta 10 døgn i god bør. Tross for at nødmeldingen er kanselert, er ikke dramatikken over. Skipperen har tatt en riskio for å berge båten, men virker som at han vet hva han skal gjøre. Valget har nok vært langt fra enkelt.
Været i området er for øyeblikket for dårlig til at mannskapet kan få gjort noen reparasjon, da dette innebærer dykking ved båten. Været er rapportert til å være liten kuling og regn.
Kontakt med skip
RoRo fartøyet «Oberon» er på tur mot New Zealand, og skal ha passert «Restless» i går kveld. Været skal ha vært for dårlig for at «Oberon» skal kunne ha overført forsyninger til den norske langturseileren.
«Restless» er er av typen Vinco 37, bygget i Sevrige på 80-tallet.
LES: Norsk båt synker i Stillehavet

ØDE: «Restless» befinner seg langt fra land. Båten befinner seg midt mellom Galapagosøyene og Iles Marquises.
Kilde https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=49010
