larseluke Startet 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2017 Har kjøpt en volvo penta kad32 motor fra 2001 som har gått 560 timer. Lurer på hva som er normal driftstemperatur ved lavt turtall og om noen har tips til hva som kan være feil med kompressoren. Ved lavt turtall på rundt 1500 blir ikke motoren varmere enn 40 grader. Ved 2000 omdreininger blir den ca 50 grader etter rundt 15 min. Er dette normalt eller tyder det på noe galt med termostatene? Er det en grei sak å bytte eller sjekke termostatene? Motoren klarer ikke mer enn 2000 omdreininger pga at kompressoren ikke slår inn. Etter olje- og oljefilterskift slår ikke kompressoren inn ved verken kickdownfunksjon eller ved turtall på 1700. Har funnet ut at det ikke er spenning i ledningen til kompressoren ved turtallet den skal slå inn. Leste at dette kan være pga av at releet i den svarte boksen har tatt kvelden, og at det fører til at sikringen går, men så vidt jeg vet har ikke automatsikringen gått. Er litt usikker på hvordan automatsikringen skal se ut når den er gått. Når jeg trykker den inn stopper den ikke, men bare går ut igjen. Har tatt en titt inni releet og det ser ikke ut til å være skadet/svidd. Har også målt ohm på kompressoren til 3.4, som skal være riktig etter hva jeg har lest. Noen som har tips til hva det kan være? Og er det greit å kjøre uten kompressoren så lenge man holder seg ved turtall på rundt 15-1800? Det er jo en del som kobler den ut med en bryter. Mvh. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Ronny.R Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Driftstemperatur bør være 80-90 grader om den er ferskvanskjølt. Kan høres ut som om termostaten står åpen hele tiden. Ikke noe problem for motoren å kjøre uten kompessoren innkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Kompressoren er først og fremst der for å gi mer kraft når båten skal "over kneika" og i plan. Kommer båten seg i plan uten å bruke så alt for lang tid på det uten, så er kompressoren på mange måter "bare" bonuskrefter. Så lenge du ikke blir liggende lenge på bånn gass i halvplan så er det ikke skadelig for motoren å kjøre uten kompressoren. Varmeproblemet høres definitivt ut som termostaten. Har ikke skrudd KAD32 selv, men tror det skal være en ganske grei jobb å få byttet den. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
larseluke Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Takk for svar. Båten planer ikke uten kompressoren, men synes det er helt ok å putre avgårde i snekkefart på lavt turtall til jeg finner ut av problemet med kompressoren. Skal sjekke termostatene og bytte de. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.