Jump to content

volvo penta kad32, lav driftstemperatur, kun 50 grader ved 2000 omdr.


larseluke

Recommended Posts

Har kjøpt en volvo penta kad32 motor fra 2001 som har gått 560 timer. Lurer på hva som er normal driftstemperatur ved lavt turtall og om noen har tips til hva som kan være feil med kompressoren.

 

Ved lavt turtall på rundt 1500 blir ikke motoren varmere enn 40 grader. Ved 2000 omdreininger blir den ca 50 grader etter rundt 15 min. Er dette normalt eller tyder det på noe galt med termostatene? Er det en grei sak å bytte eller sjekke termostatene? Motoren klarer ikke mer enn 2000 omdreininger pga at kompressoren ikke slår inn.

 

Etter olje- og oljefilterskift slår ikke kompressoren inn ved verken kickdownfunksjon eller ved turtall på 1700. Har funnet ut at det ikke er spenning i ledningen til kompressoren ved turtallet den skal slå inn. Leste at dette kan være pga av at releet i den svarte boksen har tatt kvelden, og at det fører til at sikringen går, men så vidt jeg vet har ikke automatsikringen gått. Er litt usikker på hvordan automatsikringen skal se ut når den er gått. Når jeg trykker den inn stopper den ikke, men bare går ut igjen. Har tatt en titt inni releet og det ser ikke ut til å være skadet/svidd. Har også målt ohm på kompressoren til 3.4, som skal være riktig etter hva jeg har lest.  Noen som har tips til hva det kan være? Og er det greit å kjøre uten kompressoren så lenge man holder seg ved turtall på rundt 15-1800? Det er jo en del som kobler den ut med en bryter.

 

Mvh. Lars

 

Link to post

Kompressoren er først og fremst der for å gi mer kraft når båten skal "over kneika" og i plan. Kommer båten seg i plan uten å bruke så alt for lang tid på det uten, så er kompressoren på mange måter "bare" bonuskrefter. Så lenge du ikke blir liggende lenge på bånn gass i halvplan så er det ikke skadelig for motoren å kjøre uten kompressoren.

 

Varmeproblemet høres definitivt ut som termostaten. Har ikke skrudd KAD32 selv, men tror det skal være en ganske grei jobb å få byttet den.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...