
Brig'en
Hei folkens!
Styrbord motor takket for seg på Vestlandets varmeste dag etter å ha fått fremmedlegeme i vispene (stålpropeller som ikke gir ved dørene...). Det ble bom stopp og legodeler rasler i girhuset samtidig som motor står fast. Babord klarte seg fint. Den ble dessuten byttet i 2015/2016.
Båten er en Ballistic 780 RIB fra 2007/2008 Og den er helt fantastisk så noe båtbytte blir ikke på tale. Vi vurderer derfor å "veksle inn" 2x200 i en stor ny maskin med garanti (privat båt). Min kone mener vi må ha "minst 350 da 300 blir for snaut" (ja jeg er en heldig kar!).
Dette er en kjørebåt forkledd som badebåt, og ikke en badebåt forkledd som kjøre båt :)
Dagens fordeler er:
*vanvittig akselerasjon
*sitter som støpt i vannet uansett forhold
*kommer seg alltid hjem/til havn om den ene streiker
*herlig 2t brøl (også en ulempe...)
*53-55 dønn ærlige GPS knop uansett antall folk ombord på ca 5.000 rpm
*ser bøsent ut på båten (jada, er en valp i hodet)
Dagens ulemper:
*Betaler hele julebordet og et nytt tankbilvogntog til drivstoffleverandøren hvert år (180 liter i timen på WOT)
*slitsomt støynivå på langtur
*doble utgifter ved service (dog relativt lave).
*En del kostnader knyttet til XD100 olje
*Rekkevidde med 250 liter tank
*Ingen garantier
Hva sier Dere folkens, skal vi benytte anledningen til å gå for en stor ny med garanti eller skal vi bytte powerhead og girhus på styrbord? Vi foretrekker forhandleren i nærområdet som leverer Mercury og Suzuki. Har en Yamaha kjenning et stykke fra oss. Han anbefalte ikke 350 V8'eren da den hadde noen kostbare problemer etter en tid.
Ikke næringsbruk. Hvordan tror Dere det vil føles med 1 stor maskin? Både for guttehjertet og for lommeboka....?
Vi kjører lett både Bergen-Ålesund og Bergen-Kristiansand med den. Kjøres ca 150 timer i året.
Ønsker synspunkt vedr hva Dere tror om fart, forbruk og kvalitet på alternativene.
Tallenes tale:
Tekniske spesifikasjoner Ballistic 780
Lengde: 780 cm
Bredde: 250 cm
Vekt: Ca 1850 kg
Max personer: 15
Max motor: 400 HK
Fart: 40 - 60 knop (begrenses nok helst av skroget, ikke steppet)
Fart med 1 maskin (200hk) i vannet: 35-36 knop
Cruise: 35-40 knop (60-80 liter i timen totalt)
Designkategori: B
På forhånd takk for alle innspill!