Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Hei, 

siden dette er en ren kjørebåt og du bruker den mye offshore ville jeg gått for 2 motorer om igjen. Båten blir mer stabil og aksellerasjonen bedre. Om du vil ned i forbruk og ha behagelig langturdur så velg 4-takter. Men personlig synes jeg E-etc 300 G2 er ikke så mye mer bråkete i planingsfart enn f eks Suzuki 300. 

Ulempen med 2-takt er at man må fylle olje hele tiden. Ellers er det egentlig bare fordeler synes jeg. Og de nye bruker ikke så mye drivstoff. Jeg ville dog tenkt på driftsikkerhet først og fremst og hadde nok derfor valgt 2x 6-sylindret Yamaha eller Suzuki selv om både Mercury og Evinrude virker råere.

Alternativet ditt er 1 Yamaha 350 V8. Helt rå motor, men komfortaktig lyd. I en test mot 2x225 Yamaha 6 syl i båtmagasinet så slo 1xYamaha 350 på samme båt dobbelmotor på både aks, toppfart, forbruk (ganske betydelig) og støydemping.

I tillegg har Suzuki nå lansert en duoprop 350hk som kanskje kan være spennende som single-motor?

Jeg tror single E-etc 300 blir for spakt på en slik kjørebåt, men 400r kan være gromt. Er litt skeptisk til holdbarheten og komforten i en liten motor med kompressor og høyt turtall når den i tillegg lages av Mercury, mem det er sikkert ubegrunnet og bare en følelse.

Lingefan

Lingefan

Hei, 

siden dette er en ren kjørebåt og du bruker den mye offshore ville jeg gått for 2 motorer om igjen. Båten blir mer stabil og aksellerasjonen bedre. Om du vil ned i forbruk og ha behagelig langturdur så velg 4-takter. Men personlig synes jeg E-etc 300 G2 er ikke så mye mer bråkete i planingsfart enn f eks Suzuki 300. 

Ulempen med 2-takt er at man må fylle olje hele tiden. Ellers er det egentlig bare fordeler synes jeg. Og de nye bruker ikke så mye drivstoff. Jeg ville dog tenkt på driftsikkerhet først og fremst og hadde nok derfor valgt 2x 6-sylindret Yamaha eller Suzuki selv om både Mercury og Evinrude virker råere.

Alternativet ditt er 1 Yamaha 350 V8. Helt rå motor, men komfortaktig lyd. I en test mot 2x225 Yamaha 6 syl i båtmagasinet så slo 1xYamaha 350 på samme båt dobbelmotor på både aks, toppfart, forbruk (ganske betydelig) og støydemping.

I tillegg har Suzuki nå lansert en duoprop 350hk som kanskje kan være spennende som single-motor?

Lingefan

Lingefan

Hei, 

siden dette er en ren kjørebåt og du bruker den mye offshore ville jeg gått for 2 motorer om igjen. Båten blir mer stabil og aksellerasjonen bedre. Om du vil ned i forbruk og ha behagelig langturdur så velg 4-takter. Men personlig synes jeg E-etc 300 G2 er ikke så mye mer bråkete i olaningsfart enn f eks Suzuki 300. 

Ulempen med 2-takt er at man må fylle olje hele tiden. Ellers er det egentlig bare fordeler synes jeg. Og de nye bruker ikke så mye drivstoff. Jeg ville dog tenkt på driftsikkerhet først og fremst og hadde nok derfor valgt 2x 6-sylindret Yamaha eller Suzuki selv om både Mercury og Evinrude virker råere.

Alternativet ditt er 1 Yamaha 350 V8. Helt rå motor, men komfortaktig lyd. I en test mot 2x225 Yamaha 6 syl i båtmagasinet så slo 1xYamaha 350 på samme båt dobbelmotor på både aks, toppfart, forbruk (ganske betydelig) og støydemping.

I tillegg har Suzuki nå lansert en duoprop 350hk som kanskje kan være spennende som single-motor?



×
×
  • Create New...