Jump to content

Edit History

alfaalfa

alfaalfa

Om det er duoprop i seg selv er ikke så avgjørende. Jeg har selv et Bravo1 XR drev med handbanket 5bl propell som gir økt marsfart i forhold til Bravo3 med duoprop. Det er en tradeoff mellom våt flate du skal skyve/motstand i vannet og hvor mye overflate på propellen som gir deg mest resulterende fart.

Det mest effektive for en nedsenket propell er ett enkelt propellblad - men det vil riste i stykker. Og på cleaver overflate er de oppe i 6-7 blader på propellen som gir mest evne til å overføre effekt til fart, på store katamaraner, mens det kun er tre blader på cleaver på små lette båter.

 

Så kommer man inn på giring og hvor fort propellen bør gå rundt for å få best effekt mellom motstand i vannet kontra skyv på vannet. Enkelt så vil høyest mulig propellhastighet "gjøre vannet mest mulig hardt" slik at propellen får en enkel jobb på samme måte som en åre du slår fort ned i vannet, -da er vannet "hardt". Til forskjell fra når du ror sakte. Det burde gi propellen ideelle forhold om den snurret fort rundt for da vil vennet ikke kunne "stikke av" men bli til fart. Men å snurre en propell fort rundt i vann gir samtidig stor motstand av samme grunn som over- søren. Så for å få lav motstand når den roterer  bør propellen gå sakte rundt...

-mao så er det en mellomting som gjelder...

 

Fordelen med duoprop på en liten lett båt er at det kan motvirke chine walk - dvs motvirke at båten vipper fra side til side ved høye hastigheter. Noe du ellers må kontrastyre - som slett ikke er så vanskelig...

 

Momentet på denne motoren er nok lavere enn feks Yamaha med 350 ved 5500 (mot ca og 1 liter større volum, og med så mye mer propelloverflate som duoprop og det at den er relativt  sakteroterende også så er den egnet til båter som er langt større og tyngre å skyve gjennom vannet enn en Ballistic RIB på 7 og litt meter. Sukien har 2,29 i utveksling mot 1,73 på Yamaha som tilsier at den er gjort for å flytte på mye motstand gjennom vannet kanskje noe større og tyngre enn denne...

 

Tenker jeg.

 

(beklager lite presis fysikkbeskrivelse over)

alfaalfa

alfaalfa

Om det er duoprop i seg selv er ikke så avgjørende. Jeg har selv et Bravo1 XR drev med handbanket 5bl propell som gir økt marsfart i forhold til Bravo3 med duoprop. Det er en tradeoff mellom våt flate du skal skyve/motstand i vannet og hvor mye overflate på propellen som gir deg mest resulterende fart.

Det mest effektive for en nedsenket propell er ett enkelt propellblad - men det vil riste i stykker. Og på cleaver overflate er de oppe i 6-7 blader på propellen som gir mest evne til å overføre effekt til fart, på store katamaraner, mens det kun er tre blader på cleaver på små lette båter.

 

Så kommer man inn på giring og hvor fort propellen bør gå rundt for å få best effekt mellom motstand i vannet kontra skyv på vannet. Enkelt så vil høyest mulig propellhastighet "gjøre vannet mest mulig hardt" slik at propellen får en enkel jobb på samme måte som en åre du slår fort ned i vannet, -da er vannet "hardt". Til forskjell fra når du ror sakte. Det burde gi propellen ideelle forhold om den snurret fort rundt for da vil vennet ikke kunne "stikke av" men bli til fart. Men å snurre en propell fort rundt i vann gir samtidig stor motstand av samme grunn som over- søren. Så for å få lav motstand når den roterer  bør propellen gå sakte rundt...

-mao så er det en mellomting som gjelder...

 

Fordelen med duoprop på en liten lett båt er at det kan motvirke chine walk - dvs motvirke at båten vipper fra side til side ved høye hastigheter. Noe du ellers må kontrastyre - som slett ikke er så vanskelig...

 

Momentet på denne motoren er nok lavere enn feks Yamaha med 350 ved 5500 (mot ca og 1 liter større volum, og med så mye mer propelloverflate som duoprop og det at den er relativt  sakteroterende også så er den egnet til båter som er langt større og tyngre å skyve gjennom vannet enn en Ballistic RIB på 7 og litt meter. Sukien har 2,29 i utveksling mot 1,73 på Yamaha som tilsier at den er gjort for å flytte på mye motstand gjennom vannet kanskje noe større og tyngre enn denne...

 

Tenker jeg.

 

(beklager lite presis fysikk beskrivelse over)



×
×
  • Create New...