Jump to content

Oljekjøler aq151 lekker

Nidelv1

Recommended Posts

Hei! Lest meg opp på mange gode tråder her  ifm tenning, register oa etter å ha fyllt motor med vann pga toppakning. Plana toppen 0,65mm og re-montert den samt tatt grovinnstilling på tenning (123ignition). Nytt problem; vann og olje spruter ut i bunn av oljekjøleren. Mistenker denne for å være lekk. Tatt av og montert med samme resultat. Er det mulig å kjøre med annen kjøler(universal av no slag), droppe kjøleren eller bite i det sure eplet og bruke enda noen tusen på original del?

Setter pris på alle tilbakemeldinger rund emnet.

De kjølerne er vel bældyre husker jeg rett. Vanskelig å få tak i brukt, da dette problemet er vanlig. Igjen lenge siden jeg skrudde på disse motorene, men kan innmaten tas ut og sendes til lodding hos ett radiatorverksted? Alternativet er jo å bygge om og sette på en ekstern, som antakelig blir mange ganger rimeligere i forhold til å kjøpe ny.

Fant i Sverige, nytt, til 'kun' 13500,- ? Noen på eBay, Finn ol til 1500 og oppover til 3500.

Men får ta ut, igjen, og sjekke innmaten. Går det å ta av uten å demontere eksos? Av med oljefilter og løsne der? Kun hatt ut innmaten, da for å tømme for vann før remontering av toppen. Men universal? Forslag til type eller lage no nytt med utgangspunkt i brakett oa som står der? 

Takk for svar.

Ser det er en brukt på Finn til ca 2,5k (søk: penta oljekjøler), ellers vil jeg tro det går greit å kjøre uten kjøler som en midlertidig løsning, hvis man ikke belaster motor for hardt, men da må det vel likevel monteres et filter adapter fra f.eks b23 bilmotor, og på kjølerør må det lages en by-pass løsning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...