Rana 530 DC Startet 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2017 Har en halco 29 offshore som har eksosutløpet på siden over vannlinja. Synes det bråker mye og båten blir svart av eksosrundt utløpet. Er det noen på dette forumet som har prøvd å senke utløpet under vann eventuelt tatt det ut i hekken? Ønsker synspunkter og erfaringer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Jeg har ingen egen erfaring med det, men har lest tidligere her at det ikke er å anbefale da motoren vil få mer motstand, og man ikke vil høre/se om man har kjøling eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Eksosutløp under vann vil medføre vannsprut når båten går på tomgang. Kan være upraktisk ved fortøyning og ellers. Jeg har gjort motsatt på Viksunden, flyttet utløpet over vannlinjen for å unngå å bli kliss våt ved håndtering av fortøyningene. Å flytte utløpet bak på hekken kan hjelpe, men om motoren soter vil gjerne hele hekken sotes ned. Kanskje enklere å vaske rundt eksisterende eksosutløp? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Rana 530 DC Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 (redigert) Har badeplatform og tenkte kanskje å legge utaket under den. Ser også på bildet 2 hvordan den se ut rundt eksosutløpet Redigert 22.Juli.2017 av Halco 29 offs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Jeg har laget rør slik at eksosen kommer ut under vann også i planefart. Dette reduserte støyen kraftig. Er veldig fornøyd med dette. Da rørene kom ut under badeplattformen fra før, så jeg uansett ikke kjølevannet. På tomgang bobler det som om man har hekkagregat, men det plager ikke meg. Tror ikke dette gir motstand i eksosen i fart da utløpet er bakover. På tomgang hadde Tamd41A egentlig et spjel som stengte mesteparten av eksosen på tomgang for å gi litt motstand, så ser ikke at dette heller skulle være et problem. Alle båter med hekkagregat har jo eksosen ut under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Rana 530 DC Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Det med å kunne se kjølevannet tror jeg jeg har løst med å montere et sjøvannsfilter . Der er det blankt glass slik at jeg ser om det strømmer vann. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 22.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 Her er bilde av min løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Rana 530 DC Svart 22.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2017 (redigert) Dette såg unektelig interresant ut. Har et bilde av en annen båt som også har utløpet under vann og badeplatform Redigert 22.Juli.2017 av Halco 29 offs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Med den løsningen vil vel eksosen komme ut i friluft når båten planer? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 (redigert) Som andre har nevnt ved å flytte eksosgjennomføringen kan du risikere at du får hele akterenden din svart av sot. Vi har hatt div tråder her tidligere på båteiere som sliter med det og i tillegg den sure eimen inn i båten under gange. Ja sågar kalesjen kan du risikere få sot på. Du har en høy kalesje med en gummibåt hengende der så muligheten for turbulens er høyst aktuell. Du risikerer at du får sot på deg når det skal bades. Ellers ville jeg stilt et lite spørsmål ved om motoren din er 100%? Lenge siden dyser var på sjekk og kompresjonen sjekket? Eller er propellen blitt litt for tung å dra? Redigert 23.Juli.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Hei. Et moment som ikke er nevnt så langt er faren for at kjølvannet i eksosen finner veien inn i motoren ved at det blir et vakuum når motoren blir kald og eksos systemet danner hever. Da fyller du sylindertopper med saltvann. Det har hvert en del eksepler på det. For å unngå dette bør mann se nøye på systemet inne i båten. Der jeg jobbet ble eksos under vann forkastet siden systemet på innsiden ikke kunne legges riktig p.g.a akter cabin. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
tb55 Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Når det gjelder kjølevann, er det jo relativt enkelt å legge en tynn pilotstråle ut gjennom skutesiden . Dette ser man jo på alt fra små påheng'ser til store skip..... Sitér dette innlegget Link to post
Ronny.R Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Har samme båt med eksos ut bak under vann. Ingen problemer med soting, selv med en tamd 60 som er kjent for å sote litt. Sitér dette innlegget Link to post
Rana 530 DC Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Båten din ser jo ren og fin ut. I min båt står det en Iveco 250hk. Du har ikke tilfeldig vis noe bilde som viser hekken på båten og eksosutløpet? Sitér dette innlegget Link to post
Ronny.R Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Det må bli når jeg kommer hjem fra jobb, ca 9 aug. Sitér dette innlegget Link to post
Rana 530 DC Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Det holder når du kommer hjem. Det vil uansett være vintersyssel for meg Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) Det eg lurar på i denne samanhengen er forma på stussen på eksosutløpet. Den kan vel formast slik at det danner seg eit "vakuum" ved utløpet? Veit ikkje om dette betyr noko, men hos meg går utløpet ut på sida av badeplattingen, og jamnt med vassstraumen. Altså ingen "vakuum" her. Når båten har liten fart er utløpet over vatnet, og utan buldring, medan det kjem under vatnet (10 cm) ved større fart. Då synest eg og det buldrar unødigt mykje. Ser av bilda over dette vert ordna på ymse vis, men kva er rett? Redigert 24.Juli.2017 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Du kan bruke google på nettet og søke på eksosstøvel. Da får noen innlegg på BP fra noen med erfaring fra eksosutløp under vann. Kjenner en som hadde den løsningnen med eksos ut bak, men byttet til den løsningen du har med eksos ut siden. Da fikk han mye mindre sot på båten. Husker ikke hvor langt bak utløpet var. Sitér dette innlegget Link to post
Rana 530 DC Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 (redigert) Har oppdaget noe jeg lurer på. Er denne eksospotten på bilde montert feil?. Stussene er eksentrisk montert i endene på potten. Her er disse nederst men skal de være øverst slik at potten er halvfull med vann? Det er våt eksos på denne båten. Redigert 27.Juli.2017 av Halco 29 offs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Kjenner ikke den potten du har, men ser ofte at utløpet er på topp. Legger ved en link til et dokument som sier mye om eksospotter. Eksospotter Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Her er info fra produsent. Halyard Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 28.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2017 Jeg har eksosstøvvel på båten min, denne fungerer både for å få eksosen under vann , samt at den er eneste lyddemper i systemet. Har fungert ypperlig på både en Mercruiser 4.2 l 220 hk og på nye motoren som er en Mercury 3.0 tdi 260 hk. Aldri sot på båten. Min er støpt i glassfiber og skrudd utenpå hekken over gjennomføringen for eksos. Googler du eksosstøvlel er det mange gode bilder som viser prinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
Rana 530 DC Svart 10.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2017 Ronny.R skrev On 23.7.2017 at 14.36: Har samme båt med eksos ut bak under vann. Ingen problemer med soting, selv med en tamd 60 som er kjent for å sote litt. Halco 29 offs skrev On 23.7.2017 at 20.15: Båten din ser jo ren og fin ut. I min båt står det en Iveco 250hk. Du har ikke tilfeldig vis noe bilde som viser hekken på båten og eksosutløpet? Ronny.R skrev On 24.7.2017 at 10.58: Det må bli når jeg kommer hjem fra jobb, ca 9 aug. Har gått en stund siden nå, men har du noe bilde som viser eksosutløpet under vann? Sitér dette innlegget Link to post
Dypvannsfisker Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 Har en Halco 29 offshore med en 270hk Yanmar og hekkaggregat. Eksosutløpet ligger under vannlinjen på styrbord side. Funker veldig bra og det er ingen problem med sot på båten. Dessverre kommer utløpet ikke skikkelig fra på bildene, men håper du ser dette du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 14.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2017 klart det beste er å finne ut hvorfor den motoren soter så mye som den gjør, kanskje på tide med litt justeringer av pumpe og div, overfalle bytte dyser, er ikke normalt med sånn nedsoting Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.