Helios Startet 22.Juli.2017 Del på Facebook Startet 22.Juli.2017 Vurderer å installere en Hekktruster på en scan 360 DC med singel motor og drev. Noen som kan foreslå hvilken truster som kan passe til dette med tanke på at drevet er midtstilt? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 22.Juli.2017 Del på Facebook Svart 22.Juli.2017 Har tenkt tanken selv på min Viling 31 med singel drev. Fikk beskjed på SG Marine at trusteten vil miste mye kraft mot den ene siden pga plassering for nær drev som stoppet vannstrømmen. Alternativt kan det monteres en på hver side av drevet.... Med det blir jo dobbelt så dyrt... Jeg vet ikke hvor mye plass du har bak på akterspeilet og hvor stor konflikten med drevet er hos deg. Jeg har sett på Smeipner EX Compakt som er mindre i størrelse og er enklere å montere (utvendig montering) kk Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Hekktruster bør vel matches mot Baugthruster i størrelse. Har sett flere båter med hekktruster på den ene siden og langt ut som manøvrerer veldig bra. Vil antakelig favorisere en side, men det blir man jo vant til etter litt bruk. Hvor langt unna drevet du får den avhenger vel også mye av konstruksjonen på hekken. Thrusteren skal sitte noe slikt med 15 cm vann over seg, så V formen på båten vil jo avgjøre en del der og hvor tung den er i hekken. Til TS, først ville jeg hvertfall informert om baugthrusteren din, da er det lettere å gi råd for folk. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Det viktigste er å få en riktig styrke på aktertrusteten, ikke at den matcher (hva det nå egentlig betyr...) baugtruster? Jeg ville tatt et bilde av akterspeilet og sendt til sleipner og hørt hva de mener om plassering/type. mvh Kk Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Med matcher mente jeg styrkemessig, slik at man kan gå greit sideveis når begge opereres samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 (redigert) Ahhh... Skjønner. Med en truster bak som trolig vil virke forskjellig fra hver side blir det vanskelig å matche... Mulig at den må overdimensjoneres noe for å få skyv den dårligste veien. finnes jo trustere som felles inn i skrogbunn og som felles ut under bruk, men vet ikke hvor hensiktsmessig dette er i dette tilfellet. kk Redigert 23.Juli.2017 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Generelt bør en hekktruster være kraftigere enn baugtrusteren fordi hekktrusteren vil sitte nærmere båtens rotasjonspunkt. (Litt det samme som at moment er kraft X arm.) Jeg har kraftigere hekktruster enn baugtruster, men når begge kjøres samtidig er bevegelsen størst på baugen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Key Freak Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Brigg skrev 33 minutes ago: Jeg har kraftigere hekktruster enn baugtruster, men når begge kjøres samtidig er bevegelsen størst på baugen. Det er det samme hos meg. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Scand Baltic Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Om hekkthrusteren ikke fungerer optimalt en av veiene p.g.a. drevet så er vel ikke det så farlig. Vil vel anta at hekkthruster på en drevinnstalasjon i all hovedsak er for korrigering og hvis man virkelig trenger trøkk så kjører man sidelengs med litt ratting og giring. Men det er muligens det trådstarter vil slippe. Sitér dette innlegget Link to post
Helios Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Merker at den er vanskelig å korrigere med kun et drev, derfor vurderer jeg akter thruster, jeg har en QL 600 baugtruster som jeg vurderer også å skifte ut da den begynner å skrante . Ønsker rett å slett mer kontroll på baken på båten . Jeg har også sett på sleipner ex compact. Håper på å slippe to trustere bak. Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 23.Juli.2017 Del på Facebook Svart 23.Juli.2017 Jeg har vurdert det samme på min NorStar 350 med single D6-350 og Sleipner baugtruster. Den har imidlertid også trimflaps- vil det fremdeles være mulig å montere hekktruster? Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Streiff Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Det finns även thruster som består av en högtryckspump och två nozzles vilket ger en jetström åt det håll man nu vill. Kan alltså placeras vart man vill i båten med slangdragning till valfri punkt. Dyrt men smidigt! Hur effektivt det är vet jag inte men det är ju bättre än inget! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.