Capt`n Laffen Startet 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2005 Min tresfjord 24' er rimelig tung på roret (rene styrkeprøven å seile) og styrevaieren er veldig slitt, derfor vurderer jeg å anskaffe meg og montere hydraulisk styring... problemet er at styresylinderen tar noe plass men jeg har sett snekker som har dette montert... noen som har noen tips om hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 Hvilket type ror har du? Sitér dette innlegget Link to post
Capt`n Laffen Svart 5.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 Finnes det flere typer på slike båter? vet at det er laget i rustfritt stål og er wire "drevet" (olabil prinnsipp) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2005 Du har ikke sleperor regner jeg med, men roret ditt er under vann (undervannsror?) Da har du vel vaierne festet til en liten brakkett (betegnelse på denne vet jeg ikke) under akterdekk regner jeg med? Hvor god plass har du under akterdekket da? Du må nok i såfall lage til ett feste for og montere sylinderen på først og fremst! Dermed skulle det være forholdsvis enkelt og montere sammen! Du får ikke tatt et bilde da, så en får se hvordan det ser ut? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 Er den tung på roret både når du går og når du ligger stille???? Hvis du svarer ja på det spørsmålet, da bør du se på det mekaniske, skifte wirer, smøre blokker eller hva du ellers måtte ha. Hvis den er lett når du ligger stille, men tung når du går - altså når propellkraften begynner å virke - da bør du se på rorets utforming. Du bør sjekke hvordan rorflaten er plassert i forhold til den aksen som roret roterer om. Hvis hele rorflaten kommer aktenom denne aksen, da blir den tung på roret. Den beste kuren vil være å forsøke å få bygget på litt i forkant av rorbladet, da vil det fange opp noe av kraften i propellvannet og bruke den til å dreie roret - hvis du forstår hva jeg mener.... Min gamle far hadde en tommelfingerregel som tilsa at hver cm forenom dreieaksen var minst 7 ganger så effektiv som centimetrene aktenom dreieaksen. Kanskje kan disse betraktningene ha hjulpet så pass at du slipper å gå den kostbare veien om hydraulisk styring.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Capt`n Laffen Svart 6.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 Det ble hydraulisk styring... så nå må jeg ut og lage meg ny rorkult... Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 6.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 Jeg monterte inn hydraulisk styring på min trebåt på kun 23 fot. det var et lite ror ikke ikke var den tung å styre fra før heller, men maken til forandring!!! Dette er vel noe av det beste jeg har gjort, presist, lett, og det at roret holder seg i den posisjon som du slipper roret i ( tilogmed i bakk) sier vel sitt. Jeg for min del skjønner ikke at det ikke er mer brukt, når man ser forskjellen i pris mellom et "teleflex" system kontra et hydraulisk uten wirere som setter seg osv... Lykke til Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 6.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 Jeg skal også ha hydraulisk (2 posisjoner) Grunnen til at mange ikke har det beror nok på pris! Jeg syns det er svindyrt for pumpene f.eks! Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 6.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 pris.... mener jeg har sett komplette sett (uten slanger) til litt over 3k (Sleipner til ca 4k) og når mekanisk koster fort over 2000 med brakett så er det ikke så veldig store forskjellen.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
M/S Bastard Svart 6.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 pris.... mener jeg har sett komplette sett (uten slanger) til litt over 3k (Sleipner til ca 4k) og når mekanisk koster fort over 2000 med brakett så er det ikke så veldig store forskjellen.... <{POST_SNAPBACK}> Joda, det er ikke så værst. Men jeg lurer fælt når en ekstra pumpe koster nesten det samme som hele settet. Skal krangle med den lokale pusheren for og få en god pris. Sitér dette innlegget Link to post
Capt`n Laffen Svart 6.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2005 Måtte ut med 3490,-. Det var for pumpe m/tilbakeslag og sylinder... litt dyrt, men jeg regner med at gleden ved å bruke båten øker ganske betraktelig... Sitér dette innlegget Link to post
Sailor75 Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Måtte ut med 3490,-. Det var for pumpe m/tilbakeslag og sylinder... litt dyrt, men jeg regner med at gleden ved å bruke båten øker ganske betraktelig... Hei. Hvor fikk du et sett for en sånn pris? Sitér dette innlegget Babord side til kai!!! Sjømannen ber ikke om medvind. Han lærer seg å seile. Link to post
index Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Nå er nå dette ni år siden da, så prisene har gjerne gått litt opp.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nero II Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Hei, jeg går og lurer på å montere hydraulisk styring i snekka. Jeg har noen dumme spørsmål: - Jeg har tenkt å kople roret opp mot ratt inne i styrerommet. Der har jeg også en plotter fra 2009. Kan jeg regne med at jeg kan styre båten fraa plotteren? - I tillegg har jeg en styreposisjon bak i båten, med stang inn til røret som går ned til roret. Må jeg ha en egen styreenhet for å kople denne til systemet? - Bak i ei snakke med ror under vannlinja er det dårlig plass, men det går et bord fra borde til borde ca 20 cm under dekket. Jeg hadde tenkt at jeg kunne plassere enheten med den sylinderen som drar roret frem og tilbake på den planken - eller bruke dens fester i skroget til å lage et opplegg. Er det noen som har tegninger for hvordan de har gjort en lignende jobb? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Hva med å styre alternativt med rorkult når du har montert hydraulisk styring? Går det greit? I Tora har jeg wirestyring fra rattet og rorkult bak. Dette er er 24 fot tresnekke med sleperor. På fine dager og under fiske sitter en mest bak med rorkulten, så jeg ville ikke unnvære den muligheten. Wirestyringen går veldig lett etter at jeg smurte føringsrøret of skiftet til tynnere syrefast wire. Har overhodet ikke noe problem med det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
M/S Bastard Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Ja det går greit selv med hydraulisk styring, men må ha bypass ventil for og bruke rorkulten Jeg gjorde dette med den Taule snekka jeg fiksa litt på for en stund siden Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Jeg driver også å funderer på dette med hydr.styring. finnes det rattpumpe med elektrisk motor som kan brukes til fjerstyring? hadde vært veldig kjekt å slippe lage rorkult. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
NilsPils Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jeg driver også å funderer på dette med hydr.styring. finnes det rattpumpe med elektrisk motor som kan brukes til fjerstyring? hadde vært veldig kjekt å slippe lage rorkult. Dersom det er trebåten i avataren din du snakker om, så er det min soleklare mening at den MÅ ha rotkult. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Moas-ark Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 He he.Du har så rett NilsPils, men det er noen utfordringer ved å montere en rorkult. Derfor leter jeg etter andre muligheter til å sitte bak på dekk på solskinnsdager Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
M/S AIOLOS Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 For de som har bruk for sylinderen som er koblet til roret så har jeg en. Har vært montert i båten i toppen to måneder og har lagt i garasjen i et par år nå. Ikke noe feil med den men jeg fant en annen som passet bedre til meg den gangen. Beregnet for to posisjoner. Prisen var da litt over to båtpenger og tenkte etter å ha sett at andre kunne ha nytte av den her å bli kvitt den for en uhyre rimelig pris. Er vel kanskje feil side å komme med dette på, men men. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Hei enda et dumt spørsmål: Når jeg er på tur sitter jeg i hovedsak ved rattet og styrer. Betyr det at den hydrauliske styringsenheten må sitte i nærheten av rattet? Kan jeg plassere den hvor jeg ønsker, evt under akterdekket? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Ikke noe spørsmål er dumt. Selve sylinderen er jo den som svinger roret og må følgelig festes i rorarmen. Oljen ledes til rattpumpen i slangene (t/r), altså du må ha alt nytt hvis du ikke har noe fra før. Rattet kan du ofte beholde. Hvis du har to posisjoner må du ha en rattpumpe til. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Ang å sitte bak å styre....jeg har hydraulisk styring på årø'n. Å med rattmontert autopilot med fjernkontroll så sitter jeg hvor som helst å styrer skuta. En litt dyr løsning men fantastisk i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Takk Aiolos, det klarner langsomt: Altså må jeg ha en styresylinder bak ved roret, og ledninger til og fra rattet som overfører endringene som trykk. Hvis jeg skjønte Bastard rett, kan jeg ha en ventil eller bryter som fristiller roret fra den hydrauliske styringa, slik at jeg kan håndtere roret manuelt si inne i ei havn? Må styresylinderen være spesielt utformet hvis jeg skal kople den mot plotter? Og hvor mye vil ei slik moro komme på? Han som installerte den nye motoren i snekka for meg i fjor mente at bare delene ville komme på ca 17 000. Er det noenlunde det nivået det ligger på for ei 23 fots snekke? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 For å få alt dette koblet opp mot plotter så er vi inne på autopilot som Martin årø skriver. Om sylinderen i forbindelse med auto er annerledes utformet enn det jeg beskrev tror jeg ikke siden dette med Automatic kommer fra en egen enhet sammen med plotter. Bastard har rett i dette med ventilen, i mitt tilfelle har jeg ikke slikt. Prisen som du har fått beskrevet er sikkert riktig og kanskje mer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.