Silkebrisen Startet 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2017 Jeg har nettop montert nye vinduer i båten. De gamle vinduene var over 30 år gamle og var nesten bare brukende som mal for å få skåret til nye. De fleste jeg snakket med anbefalte å gå over til lexan siden det var mye sterkere og mer motstandsdyktig mot riper. Siden vinduene i en seilbåt ofte får gjennomgå pga seil og skjøter som kan slå litt, samtidig så det ikke var så vesentlig forskjell på prisen kontra pleksiglass valgte jeg å prøve lexan. Nå etter jeg er ferdig med å montere vinduene får jeg allerede den første nedturen. Siste jeg gjorde etter at monteringen var ferdig var å vaske vekk limrester og fingermerker, og til min store skrekk ser jeg i sollyset nå i dag at vinduene er fulle av små riper etter kluten jeg brukte... Så da lurer jeg på hvordan kan noen anbefale vinduer i båt som ikke en gang tåler å vaskes?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Hulda har polycarbonat (Lexan) med ripsikker overflate. Montert 2002, ingen riper. De begynner å vise krakkelering når sollyset skinner på dem. Ellers ok. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Jeg valgte plexiglass i vindskjermen på min skjærgårdsjeep når jeg skiftet ut for 3-4 år siden, av den enkle grunnen at glassmesteren sa at plexiglass var mer motstandsdyktig mot gulning og krakelering. Vindskjermen min viser ingen tegn på verken krakelering, gulning eller striper, men så er den jo bare noen få år gammel. Den gamle lexanruten fra rundt 2000 var full i krakelering og var sprukket i ene hjørnet. Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Mulig det finnes flere varianter av lexan? Jeg har tydeligvis ikke ripesikker overflate på de jeg har fått da.. Litt skuffende at jeg ikke ble opplyst om det hos glassmesteren som bestilte og skar til vinduene, spesielt siden han har båt selv..? Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Hei, Kan du prøve å rubbe opp ripene? Fungerer stort sett... Ikke bruk den groveste, type Autosol, da må du i så fall kjøre en runde med finere rubbing etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Lexan er kun et varemerke, det er mange varianter. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Silkebrisen Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 borre16610 skrev 7 minutes ago: Hei, Kan du prøve å rubbe opp ripene? Fungerer stort sett... Ikke bruk den groveste, type Autosol, da må du i så fall kjøre en runde med finere rubbing etterpå. Har tenkt tanken, men av frykt for å gjøre det verre så tror vil jeg forhøre meg med glassmesteren som har solgt meg dette først.. Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Faxen skrev 25 minutes ago: Lexan er kun et varemerke, det er mange varianter. Ok, så hvis jeg går til en glassmester og ber om lexan for bruk i båt, da bør vel han vite hva slags variant jeg trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Lexan er varemerke tilhørende GE, som har hatt det siden 60-tallet. Produktet som sådan er et polycarbonat. Det er hva vi har som vindusglass i Hulda, med ripesikker overflate. Innmari sterke saker. Og veldig dyrt, for en plate på 1500x2000x8 mm betalte vi 07.07.2000 kr. 6000 til Ås Glassmesterforretning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.