Jump to content

2002 60 hk Yamaha 2t - motoralarm piper - hva kan feilen være?

joerlend

Recommended Posts

Hei,

Dette er en 60 hk (yamaha 6h2-b0) med autolube.

I morges skulle jeg ta meg en fisketur, men dette var ikke motoren like giret på som meg.

Etter kort tid merket jeg at alarmen fra kontrollboksen gikk og at at det var indikert "motorfeil" i instrumentet.

Alarmen og ikonet i displayet kommer på i det øyeblikk jeg slår på tenningen.

Dersom jeg kobler fra oljenivåføleren forsvinner alarm og ikon. Oljenivåføleren viser korrekt at det er full tank med olje, og nivåindikatoren i instrumentet kobler ut når jeg kobler fra sensoren. Jeg har ikke kommet til å flytte flottør i sensoren for å se om den gir rett verdi/eller om det endrer alarm.

Motoren har kun vært i mitt eie i to uker, og tidligere eier forteller at dette har ikke skjedd før.  Den har jo ellers også gått fint i 10-12 timer i mitt eie.

Sitter med en følelse av at dette enten skyldes jordfeil eller feil i sensor, men er ikke sikker. Motoren bruker olje, slik at jeg ikke tror det er tettet seg i oljetilførselen..

Er det noen som har vært borti problematikken og kjenner løsningen (eller forslag til sådan) på problemet?

Vennlig hilsen

Jo Erlend

Det er en feil med kontrollen til flere Yamahaer. Den blågrå kontrollen der du styrer motoren (gir/ gass). Jeg opplevde at alarmen gikk i det øyeblikket man startet, eller kanskje bare skrudde på tenningen. Var nyere enn din dog. Måtte bytte et elektronikk-kort i kontrolleren mener jeg. Kanskje det er det samme?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takk for svar, Grand Banks Jr.

Er nok samme kontroller:

http://pwcparts.com/yamaha-703-remote-control-box-mechanical-outboard-4-or-2-stroke-703-48207-21-00/

Har lest om flere med liknende problematikk som har løst problemet med bytte av kontrollboks/kabelstokk. 

Får ta meg en tur til forhandler i dag og høre med dem. Det som undrer meg litt er at alarm stopper ved frakobling av oljesensor - men feilen som forårsaker alarm kan jo forsåvidt ligge hvor som helst på den "kursen"...

mvh Jo Erlend

Hei,

har nå testet ny kontrollboks ink. kabelstokk og testet med ny giver til oljetanken - samme resultat. Begynner å lure på jordfeil eller noe annet elektrisk.. Får finsjekke alt av kabler nå da....

Stor takk til Kristiansand Bådsenter for utlån av deler - stjerneservice!!

Blander litt olje i bensinen og monitorerer forbruk av olje fra tanken inntil videre.. ikke perfekt løsning, men gir driftsmulighet om ikke annet.

• 2 uker senere...

Grunnet ferie har jeg ikke kommet noe nærmere en løsning, annet enn at jeg har avdekket hva som kan gi denne typen feilmelding i displayet:

- CDI-box: ikke sjekket

- Thermo Switch (antar dette er tempføler): alarm opprettholdes selv om denne kobles fra

- Oljenivåføler: Denne er koblet fra og ny er testet, uten at problemet er løst.

- Oljenivålampe: denne motoren har ikke dette, kun i display på multi-tach

- Kabelstokk: Har testet med ny kabelstokk og ny kontrollboks. Hvis kabelfeil må dette være på kabler på motoren.

Opererer etter prinsippet, sjekk det billigste først - så da er det nok dags å feilsøke det elektriske.

Hvis det er noen erfarne som har tips om hvordan gå frem her, så er jeg meget takknemlig.

Bruk måleinstrument for 12vdc og ohm.

Mål at du har solide 12v fra batteriet på motor og cdi.

Mål ohm-verdier på alle givere i begge posisjoner.

Sjekk alle jordforbindelser og alle andre koblinger for feilfrie og ukorroderte kontaktflater.

Sjekk spesielt termo-switch og prøv i begge posisjoner og evt med lask, da denne tydligvis oppfører seg motsatt av oljenivåføler.

Tviler sterkt på at det er feil på cdi eller motor. Sannsynligvis feilmelding pga lav spenning, som følge av dårlig tilkoblet batteri eller hovedstrømsbryter, jfr tidligere eier. :thumbsup:

Redigert av Karl Norge (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...