joerlend Startet 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2017 Hei, Dette er en 60 hk (yamaha 6h2-b0) med autolube. I morges skulle jeg ta meg en fisketur, men dette var ikke motoren like giret på som meg. Etter kort tid merket jeg at alarmen fra kontrollboksen gikk og at at det var indikert "motorfeil" i instrumentet. Alarmen og ikonet i displayet kommer på i det øyeblikk jeg slår på tenningen. Dersom jeg kobler fra oljenivåføleren forsvinner alarm og ikon. Oljenivåføleren viser korrekt at det er full tank med olje, og nivåindikatoren i instrumentet kobler ut når jeg kobler fra sensoren. Jeg har ikke kommet til å flytte flottør i sensoren for å se om den gir rett verdi/eller om det endrer alarm. Motoren har kun vært i mitt eie i to uker, og tidligere eier forteller at dette har ikke skjedd før. Den har jo ellers også gått fint i 10-12 timer i mitt eie. Sitter med en følelse av at dette enten skyldes jordfeil eller feil i sensor, men er ikke sikker. Motoren bruker olje, slik at jeg ikke tror det er tettet seg i oljetilførselen.. Er det noen som har vært borti problematikken og kjenner løsningen (eller forslag til sådan) på problemet? Vennlig hilsen Jo Erlend Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Det er en feil med kontrollen til flere Yamahaer. Den blågrå kontrollen der du styrer motoren (gir/ gass). Jeg opplevde at alarmen gikk i det øyeblikket man startet, eller kanskje bare skrudde på tenningen. Var nyere enn din dog. Måtte bytte et elektronikk-kort i kontrolleren mener jeg. Kanskje det er det samme? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
joerlend Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Takk for svar, Grand Banks Jr. Er nok samme kontroller: http://pwcparts.com/yamaha-703-remote-control-box-mechanical-outboard-4-or-2-stroke-703-48207-21-00/ Har lest om flere med liknende problematikk som har løst problemet med bytte av kontrollboks/kabelstokk. Får ta meg en tur til forhandler i dag og høre med dem. Det som undrer meg litt er at alarm stopper ved frakobling av oljesensor - men feilen som forårsaker alarm kan jo forsåvidt ligge hvor som helst på den "kursen"... mvh Jo Erlend Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Min kamerat (som hadde dette problemet) fikk byttet delen på reklamasjon. Var produksjonsfeil i en serie mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
joerlend Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Hei, har nå testet ny kontrollboks ink. kabelstokk og testet med ny giver til oljetanken - samme resultat. Begynner å lure på jordfeil eller noe annet elektrisk.. Får finsjekke alt av kabler nå da.... Stor takk til Kristiansand Bådsenter for utlån av deler - stjerneservice!! Blander litt olje i bensinen og monitorerer forbruk av olje fra tanken inntil videre.. ikke perfekt løsning, men gir driftsmulighet om ikke annet. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Så om jeg har forstått dette. Tank er full, den bruker oljen, den slutter å pipe om olje når sensoren blir koblet ut, det er ikke kontrollboksen. Da er det jo meget klart at det er sensoren? Det er jo ikke uvanlig at de "ryker". Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
joerlend Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Det er korrekt oppfattet, men jeg har testet med ny sensor (giver) og det endret intet.. ?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Ledningene fra tankgiveren ligger jo helt nede i dekselet, høres jo ut til at den er gnagd/klemt...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
joerlend Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Takk for innspill. Må i så tilfelle være jordledning til giver som er gnagd, den koblet jeg ikke fra da jeg sjekker med ny giver tilkoblet. Mistenker en eller annen elektrisk feil, men ikke sikker på hvordan jeg går videre.. Sitér dette innlegget Link to post
joerlend Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Grunnet ferie har jeg ikke kommet noe nærmere en løsning, annet enn at jeg har avdekket hva som kan gi denne typen feilmelding i displayet: - CDI-box: ikke sjekket - Thermo Switch (antar dette er tempføler): alarm opprettholdes selv om denne kobles fra - Oljenivåføler: Denne er koblet fra og ny er testet, uten at problemet er løst. - Oljenivålampe: denne motoren har ikke dette, kun i display på multi-tach - Kabelstokk: Har testet med ny kabelstokk og ny kontrollboks. Hvis kabelfeil må dette være på kabler på motoren. Opererer etter prinsippet, sjekk det billigste først - så da er det nok dags å feilsøke det elektriske. Hvis det er noen erfarne som har tips om hvordan gå frem her, så er jeg meget takknemlig. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 (redigert) Bruk måleinstrument for 12vdc og ohm. Mål at du har solide 12v fra batteriet på motor og cdi. Mål ohm-verdier på alle givere i begge posisjoner. Sjekk alle jordforbindelser og alle andre koblinger for feilfrie og ukorroderte kontaktflater. Sjekk spesielt termo-switch og prøv i begge posisjoner og evt med lask, da denne tydligvis oppfører seg motsatt av oljenivåføler. Tviler sterkt på at det er feil på cdi eller motor. Sannsynligvis feilmelding pga lav spenning, som følge av dårlig tilkoblet batteri eller hovedstrømsbryter, jfr tidligere eier. Redigert 5.August.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joerlend Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Hei, Tusen takk for grundig svar, Karl Norge! ?? I morges, etter en uke på ferie - var fordundre meg feilmeldingen forsvunnet fra displayet ? Dermed er feilsøking utsatt/avsluttet.. mvh Jo E Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.