Jump to content

Her var det mye jeg ikke visste om båtfolk, båter og båtlivet!

Zitt

Recommended Posts

Ja, det er nok en del som burde ha blitt plassert i den gummibåten og kjent hvordan dette er. Ofte er jo også problemet, at selv om farten blir redusert, så er den en del båter som drar med seg halve havet akter. Selv i lav fart. Virker som vi legger fra oss "hensyn" på brygga. Dette er jo ett emne som har blitt tatt opp mange ganger her på Båtplassen og tror dessverre ikke de som bør lese slike artikler, gjør det.... Og nei, er ikke "bare" i fellesferien dette gjelder.

Jeg burde kanskje spesifisere hva jeg mener med trådtittelen!;

Sitat; Denne sommeren gikk turen mellom Oslo og Kristiansand – det totalt schizofrene sommerparadiset! Er det virkelig så galt?

Sitat; Og det er deilig å feire livet i båt. Men, ufarlig er det ikke.  Nei er det noe som er det da?

Sitat; Og akkurat der, der land møter sjø, raser galskapen forbi. En ganske subjektiv vurdering, synes jeg!

Sitat: I Norge skal alle båter, uansett hvor og når, tilpasse farten etter forholdene. Det betyr at der det ferieres og bades, ankres og fortøyes, skal i alle fall de siste hundre meterne inntil land gå i langsom fart. Maks fem knop, eller mindre. Håper alle båter har styrefart i de hastighetene!

Slik er det ikke. Det freser og brøler og bølger. ???

Sitat: Båtene er større og kjappere enn noen gang. Godt over halvparten av norske fritidsbåter har nå motorer som er kraftigere enn 50 hestekrefter. Det er ikke lenger helt uvanlig med fart på 150 kilometer i timen.  150km/t er over 80knop, høyst uvanlig til og med for vannscootere, vil jeg tro!

Sitat: Sjøen er for alle, heter det. Men dem som styrer sin egen millionbåt lever i suveren tro på at sjøen først og fremst er for dem, og dem alene. Her oser det av misunnelse. Kanskje artikkelforfatter skulle prøvd å skrive en suksessroman, for å få orden på økonomien!

Det får holde for denne gang, fra min side, men det er masse igjen jeg undres over!!!

Joda Zitt.. Artiklen er sikkert en del klønete beskrivelse av fart osv. Men jeg hver gang jeg er på sjøen, så ser jeg noen som burde kanskje ha seg ett kurs i hensynsfull ferdsel. Er på ingen måte perfekt selv, men gjør det jeg kan for å vise ansvar og hensyn til andre. Enten det er stor eller liten båt... Det er vel ofte det som er problemet i dag. Mange båter og lite hensyn til hverandre...

Altfor mye folk som blir altforlett krenket. 

hva er hensyn? gå ut av plan hver gang man møter noen? gå midtfjords? 

båter tåler bølger

svaberg tåler bølger

støy er ikke eksisterende problem, iaf ikke om de "kjører så fort" da forsvinner den like raskt som den dukker opp. Kjøres det fort, lages det ei heller sjø, så da er sjøproblemet løst. 

Ja hva er hensyn? Det har vel lite med plan å gjøre, men mer med å forsøke  å å sette seg inn i andres situasjon?På meg høres det ut som du kan være i målgruppen for artikkelen andersb? La meg ta et eksempel. I går, rett syd for gullholmen, jeg motorseiler i fem knop, med bare storseil oppe. Da kommer det ut av intet et strykejern  i ei veldig fart. Båten passere bak meg, nær nok til at jeg hører dødspiloten brøle "få ned seila når du går for motor" med neven knyttet mot himmelen...  holder jeg dette opp mot andre ubehagelige situasjoner med  små menn med store motorer, kan også jeg lett komme i faren for å generalisere over fører av hurtiggående MTB'er. 

Enig med Zitt jeg også. Dette er tabloidspråk og sterkt overdrevet og generaliserende.

De fleste jeg møter opptrer hensynsfullt og er høflige og vennlige båtfolk. Selvfølgelig er det alltid lett å finne eksempler på det motsatte (som ydalir) og noen er da raske med å generalisere. Jeg kunne gjerne ønsket meg mindre fart og støy på sjøen, men den er da for alle . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

3 hours ago, Roger og Olina said:

Ja, det er nok en del som burde ha blitt plassert i den gummibåten og kjent hvordan dette er.

Er det en mennskerett å ferdes på sjøen med så spinkelt utstyr  att hekkbølger fra båter i plan er ett problem?
Båter i plan er jo blitt normen.
Tror nok artikkel skribenten burde revurdere sitt valg av farkost eller eventuelt holde seg på innsiden av badebøyene eller annet egnet sted for bruk av leketøy

Jeg har rocka masse gummijolle i år (8 fot rib og 5hk) , egentlig altfor mye, flere av shorts og skjorter har merker der jeg har sittet ;)  har også seilt med bare storseil og motor,  vi hadde dårlig tid, og det gav 2-3knop ekstra med bare bittelitt motor umph, og klarte da 8,5-9. DDet ble forbigått i stillhet uten at noen gjorde oss oppmerksom på det ;) 

Litt skeptisk til hvor mye dialog som kan ha vært utvekslet, i evnt fart, men det er bare å regne meter i sekundet, personen må evnt ha slakket ned for å skrike noe, så gasset på igjen. 

Slitt mer med vær og vind enn folk årets båtsesong, når vindretning og dønninger ikke klaffer og man ligger for anker. Lå en hel ettermiddag, kveld og natt, masta vandra flere meter kontinuerlig, det var irriterende, litt usikker på hvem jeg skal henge den på og føle meg krenket av dog. Vindretningen sendte dønningene 100% i siden, og frekvensen timet perfekt med båten. 

Jeg lurer litt på om kattene i sekken er de som aldri opplever noe uregelmessigheter på sjøen.  Når man skal ligge i en uthavn må man vurdere nøye alle forhold.  Lytte på værmeldinger og vindretninger. Fredag og lørdag kan det være full fest med skrik og skrål. Så har vi alle dem som passerer utenfor og sender flodbølger inn I uthavnene.  Jeg så et stygt eksempel hvor en båt hadde fortøyd sidelengs og fikk  noen store hekkbølger som hev båten langt inn mot fjellet. Eieren hadde heldigvis sikret seg med flere store blåser. 

Det er jo mer betenkelig i denne artikkelen:

Sitat: Raske båter er livsfarlige når båtføreren er blottet for interesse for verden rundt seg. Det er forbausende mange som er det. Finnes det virkelig båtførere som er blottet for interesse for verden rundt seg. Det ville jo vært det rene selvmord!

Sitat: Mens sju profesjonelle sjøfolk dør hvert år i Norge, er det trettitre som dør i fritidsbåtulykker. Så langt i år har 17 mennesker omkomme.

Det er norske tilstander.  Stemmer dette???

Sitat: I Sverige er det annerledes.

De har en annen båtkultur. På en fin sommerdag nå i juli i Bohuslän var seks av seks tilkallinger til den svenske redningstjenesten fra norske båter. 85 prosent av deres oppdrag gjelder norske båtturister. 85% av båtene på Bestkysten er vel norske båter, så det er jo naturlig!

Sitat: Det er ikke fordi svensker ikke bruker båt. De elsker båt. De er flinke i båt, og de tar hensyn. Her borte på Vestlandet er det vanskelig å forstå at folk ikke eier folkeskikk på sjøen på Østlandet, så det tar jeg med en klype salt!

Sitat: Vi får bare håpe at Sverige ikke får norske tilstander. Det må vel gjelde journalister i all hovedsak!

Jo, det stemmer nok dessverre.

Alt for mange durer rundt i en farkost og et miljø de ikke har forståelse for.

Sjøveisreglene er i mange tilfeller noe de kanskje har hørt om, men ikke forstår rekkevidden av.

Mulig det er et problem som er mere fremtredenden sør for linjen Stavanger/Sinsen, men de finnes lengre nordover også.

Vikeplikt, hensyntagen til mindre båter og fart, er gjennomgangstema.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...