Jump to content

Edit History

Olevine

Olevine

Det er nok dessverre for mye sant i artikkelen TS viser til. Selv gikk jeg Kristiansand - Lyngør og tilbake forrige uke, og vi møtte en del av av dem som artikkelen beskriver. Heldigvis ikke veldig mange, men nok til at jeg kan bekrefte inntrykket langt på vei.som f.eks da vi møtte en seilbåt i et sund på ca 70-80 m bredde og tre båter fra 35-40 fot kom imot. Den første holdt vel sånn ca 15 knop, men slakket av noe like før den innhentet seilbåten,  for så å skyte fart igjen rett før den gikk mellom meg og seilbåten med ca 5-6 m klaring begge veier, og akkurat på det smaleste. Nå skapte ikke dette noen farlig situasjon, men vise hensyn gjorde han definitivt ikke, heller ikke virket det som om fartsgrensen gjaldt for akkurat ham.

Og det med å holde fartsgrensen ser ut til å være et stort problem. Det ser ut til at de fleste ligger i ca 8-10 knop der det er 5, og båtene mellom 30 og 50 fot ser ut til å være verstingene i tillegg til joller på 14-15. Dessverre virker det som om noen her inne også har den holdningen at det ikke er nødvendig å ta hensyn til de som er dumme nok til å ferdes i "for små" farkoster. Utsagn som "Båter i plan er jo blitt normen" kan vitne om total mangel på forståelse.

Knurrbart skrev 1 time siden:

Om man ikkje ser at dette er et stort problem så er man en del av problemet. 

Helt enig, jeg tror faktisk dette er et større problem enn mange vil innrømme, også her på båtplassen. Og nei, det er ikke misunnelse overfor dem med større og raskere båt som ligger bak, men likefullt virker det som om førerne av disse har størst problemer med å følge med på omgivelsene, spesielt alt aktenom tvers. Det er egentlig litt rart, da de jo skulle ha best mulighet for å få god oversikt fra sine høyt plasserte styreposisjoner.

Men heldigvis er det fortsatt veldig mange som viser hensyn.

Olevine

Olevine

Det er nok dessverre for mye sant i artikkelen TS viser til. Selv gikk jeg Kristiansand - Lyngør og tilbake forrige uke, og vi møtte en del av av dem som artikkelen beskriver. Heldigvis ikke veldig mange, men nok til at jeg kan bekrefte inntrykket langt på vei.som f.eks da vi møtte en seilbåt i et sund på ca 70-80 m bredde og tre båter fra 35-40 fot kom imot. Den første holdt vel sånn ca 15 knop, men slakket av noe like før den innhentet seilbåten,  for så å skyte fart igjen rett før den gikk mellom meg og seilbåten med ca 5-6 m klaring begge veier, og akkurat på det smaleste. Nå skapte ikke dette noen farlig situasjon, men vise hensyn gjorde han definitivt ikke, heller ikke virket det som om fartsgrensen gjaldt for akkurat ham.

Og det med å holde fartsgrensen ser ut til å være et stort problem. Det ser ut til at de fleste ligger i ca 8-10 knop der det er 5, og båtene mellom 30 og 50 fot ser ut til å være verstingene i tillegg til joller på 14-15. Dessverre virker det som om noen her inne også har den holdningen at det ikke er nødvendig å ta hensyn til de som er dumme nok til å ferdes i "for små" farkoster. Utsagn som "Båter i plan er jo blitt normen" kan vitne om total mangel på forståelse.

Knurrbart skrev 1 time siden:

Om man ikkje ser at dette er et stort problem så er man en del av problemet. 

Helt enig, jeg tror faktisk dette er et større problem enn mange vil innrømme, også her på båtplassen. Og nei, det er ikke misunnelse overfor dem med større og raskere båt som ligger bak, men likefullt virker det som om førerne av disse har størst problemer med å følge med på omgivelsene, spesielt alt antenner tvers. Det er egentlig litt rart, da de jo skulle ha best mulighet for å få god oversikt fra sine høyt plasserte styreposisjoner.

Men heldigvis er det fortsatt veldig mange som viser hensyn.

• Create New...