andersb
Jeg kjører skjærgårdsjeep med e-tec G2 @quantumduck nå som største motorbåt, så selv i 15 knop sonen i bærum sliter jeg med å generere nok hekksjø til få ristet noen, når man eksempelvis skal gå i 15 knop her må man ofte ligge relativt nærme midten p.g.a. avstander til land, her er det nok ta noen på tur i lavere hastighet, men likevel velger legge seg det stedet man må ligge for å kjøre 15, som blir irritert over at man passerer nærme de, mot midten av leden, est voila, krenket noen.. Skulle gjerne gått litt raskere og generert enda mindre sjø, men i sin visdom har noen politikere funnet ut av 15 er flott.. ikke 20 der de fleste er i faktisk plan ikke halvplan.
Jeg liker også kjøre mellom øyene fra tønsberg når jeg skal ned til sørlandet, her ligger jeg storsett i for meg rolige 30-35-40 knop litt avhengig av trafikk, dette er for meg, og loven helt innafor, men du kan banne på at noen ikke liker det. Fra langesund og til kragerø går jeg også innaskjærs da jeg er vokst opp med det, båten er i plan hele veien, bortsett fra 5 knop sonene i kreppa.
Kjøre fort i 5 knop utgår, de er skilta og er der stortsett for en grunn. Det jeg finner litt pussig er at fler av de som går 7-8 knop i 15 sonen f.eks. fortsett like uforstyrret i 7-8 når 5 knop sonene kommer, her blir jeg forbikjørt av mange.
Båten min, i motsetning til veldig mange andre tåler forøvrig bølger fra andre båter bra, skulle ønske fler kjøpte båter som tålte bølger.
Ref vind & bølger, vi var i godt selskap av alle andre som var for store for havna og ville ligge i nærheten der, det var ment som humor, men mulig jeg feilet her. Poenget var "ohh noes bølger".