Jump to content

Her var det mye jeg ikke visste om båtfolk, båter og båtlivet!

Zitt

Recommended Posts

Etter fire uker i Bohuslän, på nord-Jylland og på Sørlandet tror jeg dette kan høres ut som en sannsynlig beskrivelse. Vi har sett alt for mange store kjøleskap med norske flagg som har høy hastighet nær andre båter. Enorme hekkbølger som gjør livet ubehagelig om bord. For oss ubehagelig, for andre sikkert farlig. 

Selvfølgelig skal man ta hensyn til alle uansett hva de sitter i. 

Men det finnes unntak, jeg har snakket med flere som tar transportetapper med høy fart utaskjærs. Kanskje flere som burde vurdere det? 

Dette med stor fart nære land/andre båter, er ikke et konstruert problem.

Det ser jeg "overalt" , kjørte opp til Sand Marina for å spise lunsj.

Opp det smale sundet, lå nok 90 % i halvplan (10-15 knop), og dro opp masse sjø.

9%lå i plan (over 20 knop), og kjørte sikk-sakk mellom alle andre. Den siste prosenten lå i 5 knop,SOM MAN SKAL INNENONFOR 50 METER FRA LAND. 

Så var det inn mot Strømstad da, i 5 knop sonen....idioter i halvplan passerer deg bakfra med 2-3 meters avstand.

Er det godt sjømannskap, er det blitt slik at det er idiotene som overholder fartsgrensene, det ser slik ut fra noen av innleggene i denne tråden.

Og ja... jeg synes å se en tendens til at jo dyrere farkosten er, jo mer ser det ut til at føreren mener at "5 knops regelen does not apply to me"

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

pipe skrev for 8 timer siden:

Er det en mennskerett å ferdes på sjøen med så spinkelt utstyr  att hekkbølger fra båter i plan er ett problem?
Båter i plan er jo blitt normen.

Enkeltes folks båtbruk er til stor ulempe og sjenanse for alle andre i deres nærhet. 

At det ikke affekterer dem stort ser ut til å være normen.

:tongue:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Etter 3 uker på Vestkysten er jeg i det store og hele veldig positiv. Var vel en 4-5 ganger vi ble utsatt for båter som gikk ned av plan rett ved siden av oss og så kasta seg foran for å køkjøre i trange områder. Og 3-4 ganger opp i plan og forbi rett ved siden av. Det positive i alle tilfellene var at de valgte å gå i putrefart de trange plassene. 

Selv skjønner jeg ikke greia med å gå ned fra plan 3 meter fra og langsetter for å knipe en plass i køen men... Ufint men med 39 fot seilbåt har det ingen praktiske konsekvenser. 

Så var det to vannscooter i type rett frem aksslefasjonslek som pløye og drepte en and mens ungene så på.. Ble mye bal for meg og kona rent pedagogisk ifht ungene som syns det var helt grusomt. 

Mao ingenting farlig eller noe. Dvs kanskje nordmannen i sikk-sakk og plan i tettpakka og smal lei rett før Kungshamn var noen hakk over kanten. 

.. 

Selv stod jeg for to, tre veldig dumme. Ene var at jeg gikk sørover i det trangeste av leia før Jomfruhølet når det kom en relativt stor for seil nordover. Jeg burde ventet til han var gjennom. Endte med en litt for trang skvis på ett smalt parti. Jeg gikk for motor. Dumt av meg rett og slett. 

Og to ganger ble vi utsatt for en sånn ulidelig langsom forbikjøring av annen seilbåt for motor med mye møtende i trang lei som skapte alt for trange situasjoner. Jeg burde snakket av når jeg så at de som gikk forbi feilberegnet totalt. Ved å holde kurs og fart måtte de gå så svartrøyken velta og presse seg foran møtende. Men nå kunne de forsåvidt snakket av selv også... 

Samlet sett, tommel opp fra meg :-) 

Artikkelen er et strålende tilfelle av "kos med misnøye" og forutsetter at artikkelforfatteren er et sannhetsvitne :-) Som bildeillustrasjon er detvalgt 2 find båter i 25 knop og hekksjø på under 40cm. 

Det må være trist å være så gretten :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Guest Avmønstret#
pipe skrev for 9 timer siden:

Er det en mennskerett å ferdes på sjøen med så spinkelt utstyr  att hekkbølger fra båter i plan er ett problem?
Båter i plan er jo blitt normen.

Hvor da? Indre Oslofjord/Asker Bærumsskjærgården eller noe? 

I løpet av 3 uker på vestkysten tipper jeg at 3-4 % av båtene jeg så gikk I plan. Max. 

Generelt til vanlig Østfold/Vestfold det samme. 

Normen er da, med solid margin og enda litt til, marsjfart 5-10 knop. 

.. 

Hvor I alle verden langs norskekysten ferdes du? 

10 hours ago, andersb said:

Altfor mye folk som blir altforlett krenket. 

hva er hensyn? gå ut av plan hver gang man møter noen? gå midtfjords? 

Gode forslag det der. Hva med å gå ut av plan hver gang du møter noen som vil få "huska seg"? Hvis du ikke forstår når dine hekkbølger er et problem for andre, må du sette av litt tid til tankevirksomhet og research, rett og slett. Gå midtfjords eller gå utaskjærs er gode alternativer når du vil lage bølger, eller være på den sikre siden, når du er i tvil hvordan din ferdsel påvirker andre fartøy.

båter tåler bølger

svaberg tåler bølger

Men hvor mye bølger tåler de sammen, tror du? Vel, svaberget tåler nok det meste av bølger uansett, men folk fortøyer utifra en forventning om trafikken i området. Ligger man ubeskyttet må man ta høyde for at det går store båter for full maskin midtfjords, og de bølgene vil nødvendigvis nå land. Da må man ha fortøyd slik at baugen ikke blir liggende og hogge i svaberget. Ligger man i et beskyttet område kan man forvente at folk tar hensyn, kommer du da i halvplan viser du ikke hensyn og kan forårsake stor skade med bølgene dine. 

Dette er egentlig ikke så vanskelig å forstå, det gjelder å observere andre båter under fart og fortøyd rundt seg, samt de generelle vær- og bølgeforholdene og tilpasse deretter. Utaskjærs i en stiv kuling kan du regne med at dine hekkbølger ikke gjør så mye fra eller til. Ei heller vil du finne mange små gummibåter å plage under slike forhold.

støy er ikke eksisterende problem, iaf ikke om de "kjører så fort" da forsvinner den like raskt som den dukker opp. Kjøres det fort, lages det ei heller sjø, så da er sjøproblemet løst. 

Her er jeg tildels enig. Men jeg forstår at støy kan bli et problem likevel, når det er såpass mange støykilder at den neste dukker opp like fort som den forrige forsvant. 

10 hours ago, pipe said:

Selvsagt er det dét. Men ikke over alt, man må ferdes i de farvann og under de værforhold som fartøyet er laget for å tåle. Gjør man dét, skal man ikke måtte være redd for at andres ferdsel kan være til fare eller stor sjenanse. 

9 hours ago, andersb said:

Slitt mer med vær og vind enn folk årets båtsesong, når vindretning og dønninger ikke klaffer og man ligger for anker. Lå en hel ettermiddag, kveld og natt, masta vandra flere meter kontinuerlig, det var irriterende, litt usikker på hvem jeg skal henge den på og føle meg krenket av dog. Vindretningen sendte dønningene 100% i siden, og frekvensen timet perfekt med båten. 

Det er nok for de fleste ganske soleklart at den der må du "henge" på deg selv, som la deg på en så utsatt plass. Vi har kart, værvarsel, bølgevarsel, havnebeskrivelser, markert ferdselsled mv. vi kan støtte oss på når vi skal finne havn for natten. Siden denne plassen nå var som den var, ville du nok også måttet utvise forståelse for et eventuelt besøk i høy hastighet av ditt motorbåtkjørende alter ego og den hekksjøen du eventuelt ville opplevd i tillegg. Men kanskje du hadde skrudd på ankerlanternen, og kanskje ditt motorbåtkjørende alter ego hadde vært oppmerksom nok og hensynsfull nok til å slå av på farten? 

er endel i båt på vestlandet og på trøndelags kysten og opplever svært skjeldent kluss

for hvert år blir det verre og verre og svelge all tullekjøringen når jeg er 

tilbake i andedammen i indre Oslofjord hvor jeg bor.

For eksempel - kommer kjørende i 6 knop på stødig kurs i åpent farvann med god plass.

Hvorfor i svarte helsike kan ikke i kryssende båt med idiot som fører og jæklig hekk sjø

passere bak meg istedenfor rett foran !!!!!

Det er nok mange som er ute å kjører båt,  akkurat som de kjører bil. 

De skjønner ikke bedre, derfor må de læres opp!

Nok ett argument for å få hurtiggåemde båter inn på førerkortet.

Ett nettkurs hvor du klikker deg igjennom helt til du består, er ikke annet en en symbolsk greie politikere har etablert for sin egen samvittighets skyld.(hvis de har samvittighet da?)

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det er nok dessverre for mye sant i artikkelen TS viser til. Selv gikk jeg Kristiansand - Lyngør og tilbake forrige uke, og vi møtte en del av av dem som artikkelen beskriver. Heldigvis ikke veldig mange, men nok til at jeg kan bekrefte inntrykket langt på vei.som f.eks da vi møtte en seilbåt i et sund på ca 70-80 m bredde og tre båter fra 35-40 fot kom imot. Den første holdt vel sånn ca 15 knop, men slakket av noe like før den innhentet seilbåten,  for så å skyte fart igjen rett før den gikk mellom meg og seilbåten med ca 5-6 m klaring begge veier, og akkurat på det smaleste. Nå skapte ikke dette noen farlig situasjon, men vise hensyn gjorde han definitivt ikke, heller ikke virket det som om fartsgrensen gjaldt for akkurat ham.

Og det med å holde fartsgrensen ser ut til å være et stort problem. Det ser ut til at de fleste ligger i ca 8-10 knop der det er 5, og båtene mellom 30 og 50 fot ser ut til å være verstingene i tillegg til joller på 14-15. Dessverre virker det som om noen her inne også har den holdningen at det ikke er nødvendig å ta hensyn til de som er dumme nok til å ferdes i "for små" farkoster. Utsagn som "Båter i plan er jo blitt normen" kan vitne om total mangel på forståelse.

Knurrbart skrev 1 time siden:

Om man ikkje ser at dette er et stort problem så er man en del av problemet. 

Helt enig, jeg tror faktisk dette er et større problem enn mange vil innrømme, også her på båtplassen. Og nei, det er ikke misunnelse overfor dem med større og raskere båt som ligger bak, men likefullt virker det som om førerne av disse har størst problemer med å følge med på omgivelsene, spesielt alt aktenom tvers. Det er egentlig litt rart, da de jo skulle ha best mulighet for å få god oversikt fra sine høyt plasserte styreposisjoner.

Men heldigvis er det fortsatt veldig mange som viser hensyn.

Redigert av Olevine (see edit history)
Guest Avmønstret#

Om jeg skal leite etter noe negativt så er det mer søppel på typiske grillplasser/solplasset i de uthavner jeg har vert på/i Østfold/Vestfold/Sørlandet enn uthavner Vestkysten. (Mener da typisk grillsøppel, engangsgriller, sneiper osv)  Må bety at vi tar oss i sammen når vi er på besøk i utlandet, eller at svenskene rydder veldig godt etter oss, eller kanskje er det helt tilfeldig? 

Og knapt vannscooter å se langs svenskekysten I år, de en så kjørte så pent atte, med 4-5 unntak. Mener at det var mer og verre scooter kjøring på sørlandet de to foregående år. Men igjen, kan være tilfeldig. 

Jeg kjører skjærgårdsjeep med  e-tec G2 @quantumduck nå som største motorbåt, så selv i 15 knop sonen i bærum sliter jeg med å generere nok hekksjø til få ristet noen, når man eksempelvis skal gå i 15 knop her må man ofte ligge relativt nærme midten p.g.a. avstander til land, her er det nok ta noen på tur i lavere hastighet, men likevel velger legge seg det stedet man må ligge for å kjøre 15,  som blir irritert over at man passerer nærme de, mot midten av leden, est voila, krenket noen.. Skulle gjerne gått litt raskere og generert enda mindre sjø, men i sin visdom har noen politikere funnet ut av 15 er flott.. ikke 20 der de fleste er i faktisk plan ikke halvplan. 

Jeg liker også  kjøre mellom øyene fra tønsberg når jeg skal ned til sørlandet, her ligger jeg storsett i for meg rolige 30-35-40 knop litt avhengig av trafikk, dette er for meg, og loven helt innafor, men du kan banne på at noen ikke liker det. Fra langesund og til kragerø går jeg også innaskjærs da jeg er vokst opp med det, båten er i plan hele veien, bortsett fra 5 knop sonene i kreppa. 

Kjøre fort i 5 knop utgår, de er skilta og er der stortsett for en grunn. Det jeg finner litt pussig er at fler av de som går 7-8 knop i 15 sonen f.eks. fortsett like uforstyrret i 7-8 når 5 knop sonene kommer, her blir jeg forbikjørt av mange. 

Båten min, i motsetning til veldig mange andre tåler forøvrig bølger fra andre båter bra, skulle ønske fler kjøpte båter som tålte bølger. 

Ref vind & bølger, vi var i godt selskap av alle andre som var for store for havna og ville ligge i nærheten der, det var ment som humor, men mulig jeg feilet her. Poenget var "ohh noes bølger".  

Redigert av andersb (see edit history)
1 hour ago, Olevine said:

. Den første holdt vel sånn ca 15 knop, men slakket av noe like før den innhentet seilbåten, 

Jeg drar ofte ut av plan når jeg innhenter andre hvis jeg må passere innenfor 100m.
Det jeg lurer mest på da er hvorfor så mange av førere i  båtene som blir innhentet drar av noen knop slik at jeg kan passere for så dra opp i plan igjen.
Noen ganger blir jeg så oppgitt at jeg legger den i plan igjen fordi jeg ikke klarer å passere på en stund
Hvis stygge fingeren eller knytte neven da kommer så for de bare være irriterte.

En gang kastet en fyr en flaske etter meg da han hadde ankret opp i skipsleia for å fiske.
Tåler man ikke hekksjø fra 40 fotere så er det ikke riktig sted å fiske spør du meg.

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev 17 minutes ago:

Tåler man ikke hekksjø fra 40 fotere så er det ikke riktig sted å fiske spør du meg.

Tåler du ikke å få kastet flasker etter deg så har du kanskje feil type båt eller feil holdninger til hvordan du skal oppføre deg :lol:

Det som er greit å være klar over , er at den eneste adferd du rår over, er din egen. Dersom du har for vane å havne i konflikt med andre sjøfarende, så kan det kanskje hjelpe å revurdere egen adferd :rolleyes::confused:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg synes det har blitt bedre de siste par åra, jeg. Men det kan hende det er jeg som har slutta og irritere meg.

Møtte en eldre princess "over 40" i drøbaksund for noen uker siden. De gikk i full plog-modus midt i sundet. Jeg gikk i koseplan ett stykke fra land på filtvedtsiden. Jaggu måtte jeg ned av plan og ta bølgene rett på. Hadde vært fryktelig skummelt med den 12-fots aluminiumsbalja vi har på hytta. Men i Scanden var det bare bølger jeg måtte ta hensyn til.
Man kan jo ikke kreve at folk tar hensyn til alt heller. Han så meg sikkert ikke en gang. Noe som er helt greit, siden jeg var laaangt unna.

Det er jo selvfølgelig mer behagelig med flatt vann. Men da kan man likegjerne sitte hjemme på terrassen.

Forøvrig har det vært nydelig på sørlandet i år. Og jeg kan ikke huske å ha sett så få og hensynsfulle vannscooter førere noen gang.

Alt i alt tommel opp for båtfolk i år. Tommel ned for vind og sjø. :-) 

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...