Jump to content

Edit History

sandman1

sandman1

LuckyFalls skrev for 7 timer siden:

....I de 41 årene jeg har feriert der har dessverre kulturen på sjøen endret seg betraktelig, og sjømannskapet der etter.

Det trenger ikke å bli verre, bare fordi båtene har blitt større og raskere, dersom man har hode på riktig plassen!

 

 

M/S AIOLOS skrev 1 time siden:

Sitter faktisk igjen med inntrykket av at de er utrolig mange som på pur pokkerskap sitter oppe på bestefarloftet og gir full gass og driter i alt og alle koste hva det koste vil. Vi har dem her i Vatlestraumen og noe som heter Alvøypollen, i hopetall.

 

Noen ja...

Jeg har gleden av å bo ved ei bukt med ei lita båthavn, ca 80-90% av trafikken er bare kos, så er det de siste, som ikke har hue med seg i det hele tatt. Fartsgrense er 5 knop, men de legger seg vel på 12-20 knop, hvor det skroget de disponerer genererer mest mulig bølger. Så vi som bor der, har brygger, båter og besøk. Ikke alltid at vi fortøyer for storm, når det kommer kaffegjester, og det er 3 cm høye bølger og 0,2 sekundmeter vind. Så dukker det da opp en av de 10-20%.. og da går det så fenderlister skvetter. Da har de IKKE oppfylt hverken 5 knop, eller hensynsfull ferdsel.

 

Argumentet de kommer med; du må jo fortøye...

 

Hadde gleden av å måtte opp i masta på 26' seilbåt, (ikke sååå stor, altså). Ideen var at det var en "god" ide å installere Lazybag/ jacks på stående rigg... Valgte et klokkeslett med lite vind, lite trafikk (trodde jeg 1), minimale bølger (trodde jeg 2). Heiste opp en aluminiumsstige og stroppet den greit til masta. Kjempegreit. Så opp med ca 1/10 tonn overoptimistisk kjøtt i masta med verktøy, drill, diverse og (stor) popnagletang. Så kom det, ut av intet, TO (2) saulehauer.... I max bølgefart, faktisk ikke så himla lett å overse meg , tror jeg, rød og grå særdeles godt utfylt outoftime grilldress som henger  ca 2/3 oppi masta og de passerer på snaue 10 meters avstand.  Takket være stressete panikktenkning, så skjønte jeg kjapt at jeg måtte holde meg fast, og hadde nokså grei motivasjon til det, siden jeg hang på framsiden av masta og seilbåten er utrustet med en slik skinne for selvslående fokk, og om jeg fikk en kraftig/ rask økning i nedadgående komponent, så ville jeg måtte dele på dekksplassen med denne innretningen, noe som nok ville være litt ubehagelig.... Var nok litt ekstra uheldig siden bølgene ifra nr 2 kom i interferens med bølgene og også reflekterte bølger ifra nr 1.  Metasenterhøyden ble plutselig også litt interessant, siden båten ikke bare gikk opp og ned, men også begynte å krenge...  og den svingetiden med 1/10 tonn oppi masta var faktisk MYE lengre enn hva jeg likte da jeg klamret meg fast.... På den annen side; om metasenteret hadde blitt 0 / negativt pga kjøttvekta, så kunne jeg ha hoppet i land når den gikk den veien, og motsatt vei, så kunne jeg jo bare ha sluppet taket når jeg var greit ute over havet...  Men akkurat de to løsningene slo meg ikke der og da... Så, bare jeg som krisemaksimerer, og må selv ta ansvar for manglende HAZID.

 

MEN; de kunne også ha passert meg med mye mindre fart (feks 5 knop, eller lavere) OG BØLGER, da ville de også hatt litt tid til å gruble litt over hva i allverden jeg gjorde oppi der, årgang på grilldressen osv... Kort sagt, en (annen) form for kvalitetstid, som heller ikke ville ha plaget de med noe som helst.

 

ALTSÅ: Det å ta HENSYN behøver faktisk ikke å bety det samme som å utsette seg selv for en BELASTNING.

 

Jeg har faktisk driti på draget selv noen ganger, og jeg husker faktisk veldig godt en episode; byfjorden i Kristiansand, på tur med Nimbus 21'  DC, greit driv,  en god del vind, ingen båter å ta hensyn til - Ingen. Så fliser jeg på  passelig halvplan inn i et lite sund mellom to holmer på nordsiden av Flekkerøya... Nimbusen er i den farta ikke akkurat bølgevennlig. Da slår det meg; "her er det le, og her ligger det båter... 3...4.... .. og..... fa... forsent..."..  Krabbefart og flau observerte jeg at folk og båter spratt veggimellom på fjæresteinene... sikkert 3 år siden, og jeg irriterer meg fremdeles over å være så jækla grønn...  Så det er slike situasjoner vi alle kan prøve å FORUTSE.. (og det er vel faktisk vår plikt).  og da må vi rett og slett se litt bakover, sånn innimellom. 

 

Fartsgrense på 5 eller 15 knop, er faktisk ikke noe som fritar oss for hensynsfull og sikker ferdsel (altså ikke en pålagt fartsgrense, vi kan nok i enkelte tilfeller legge oss godt under). Og; den ungen i kajakk der borte... erfaren eller nybegynner? VET vi om den ungen kan ta sjøen vi lager? (i  15 knop).  Bør vi faktisk ikke holde litt øye med den tassen? Også når bølgene våre treffer? Er det liksom ikke en plikt vi har?

 

Redigert; 

Og om en har så dårlig tid, at en ikke kan ta hensyn... Hvorfor ikke starte tidligere? Eller VIL en bli sett på/ oppfattet som en navlebeskuende selvsentrert idiot? Tid i båt er kvalitetstid, det er endel som ikke har skjønt akkurat det... Dessverre.

(Jeg sier ikke at en skal gå i snekkefart hele tiden... Det at en båt har fartspotensiale er søren klype ikke noe som utelater høy fart ELLER det å ta hensyn...).

 

sandman1

sandman1

LuckyFalls skrev for 7 timer siden:

....I de 41 årene jeg har feriert der har dessverre kulturen på sjøen endret seg betraktelig, og sjømannskapet der etter.

Det trenger ikke å bli verre, bare fordi båtene har blitt større og raskere, dersom man har hode på riktig plassen!

 

 

M/S AIOLOS skrev 1 time siden:

Sitter faktisk igjen med inntrykket av at de er utrolig mange som på pur pokkerskap sitter oppe på bestefarloftet og gir full gass og driter i alt og alle koste hva det koste vil. Vi har dem her i Vatlestraumen og noe som heter Alvøypollen, i hopetall.

 

Noen ja...

Jeg har gleden av å bo ved ei bukt med ei lita båthavn, ca 80-90% av trafikken er bare kos, så er det de siste, som ikke har hue med seg i det hele tatt. Fartsgrense er 5 knop, men de legger seg vel på 12-20 knop, hvor det skroget de disponerer genererer mest mulig bølger. Så vi som bor der, har brygger, båter og besøk. Ikke alltid at vi fortøyer for storm, når det kommer kaffegjester, og det er 3 cm høye bølger og 0,2 sekundmeter vind. Så dukker det da opp en av de 10-20%.. og da går det så fenderlister skvetter. Da har de IKKE oppfylt hverken 5 knop, eller hensynsfull ferdsel.

 

Argumentet de kommer med; du må jo fortøye...

 

Hadde gleden av å måtte opp i masta på 26' seilbåt, (ikke sååå stor, altså). Ideen var at det var en "god" ide å installere Lazybag/ jacks på stående rigg... Valgte et klokkeslett med lite vind, lite trafikk (trodde jeg 1), minimale bølger (trodde jeg 2). Heiste opp en aluminiumsstige og stroppet den greit til masta. Kjempegreit. Så opp med ca 1/10 tonn overoptimistisk kjøtt i masta med verktøy, drill, diverse og (stor) popnagletang. Så kom det, ut av intet, TO (2) saulehauer.... I max bølgefart, faktisk ikke så himla lett å overse meg , tror jeg, rød og grå særdeles godt utfylt outoftime grilldress som henger  ca 2/3 oppi masta og de passerer på snaue 10 meters avstand.  Takket være stressete panikktenkning, så skjønte jeg kjapt at jeg måtte holde meg fast, og hadde nokså grei motivasjon til det, siden jeg hang på framsiden av masta og seilbåten er utrustet med en slik skinne for selvslående fokk, og om jeg fikk en kraftig/ rask økning i nedadgående komponent, så ville jeg måtte dele på dekksplassen med denne innretningen, noe som nok ville være litt ubehagelig.... Var nok litt ekstra uheldig siden bølgene ifra nr 2 kom i interferens med bølgene og også reflekterte bølger ifra nr 1.  Metasenterhøyden ble plutselig også litt interessant, siden båten ikke bare gikk opp og ned, men også begynte å krenge...  og den svingetiden med 1/10 tonn oppi masta var faktisk MYE lengre enn hva jeg likte da jeg klamret meg fast.... På den annen side; om metasenteret hadde blitt 0 / negativt pga kjøttvekta, så kunne jeg ha hoppet i land når den gikk den veien, og motsatt vei, så kunne jeg jo bare ha sluppet taket når jeg var greit ute over havet...  Men akkurat de to løsningene slo meg ikke der og da... Så, bare jeg som krisemaksimerer, og må selv ta ansvar for manglende HAZID.

 

MEN; de kunne også ha passert meg med mye mindre fart (feks 5 knop, eller lavere) OG BØLGER, da ville de også hatt litt tid til å gruble litt over hva i allverden jeg gjorde oppi der, årgang på grilldressen osv... Kort sagt, en (annen) form for kvalitetstid, som heller ikke ville ha plaget de med noe som helst.

 

ALTSÅ: Det å ta HENSYN behøver faktisk ikke å bety det samme som å utsette seg selv for en BELASTNING.

 

Jeg har faktisk driti på draget selv noen ganger, og jeg husker faktisk veldig godt en episode; byfjorden i Kristiansand, på tur med Nimbus 21'  DC, greit driv,  en god del vind, ingen båter å ta hensyn til - Ingen. Så fliser jeg på  passelig halvplan inn i et lite sund mellom to holmer på nordsiden av Flekkerøya... Nimbusen er i den farta ikke akkurat bølgevennlig. Da slår det meg; "her er det le, og her ligger det båter... 3...4.... .. og..... fa... forsent..."..  Krabbefart og flau observerte jeg at folk og båter spratt veggimellom på fjæresteinene... sikkert 3 år siden, og jeg irriterer meg fremdeles over å være så jækla grønn...  Så det er slike situasjoner vi alle kan prøve å FORUTSE.. (og det er vel faktisk vår plikt).  og da må vi rett og slett se litt bakover, sånn innimellom. 

 

Fartsgrense på 5 eller 15 knop, er faktisk ikke noe som fritar oss for hensynsfull og sikker ferdsel (altså ikke en pålagt fartsgrense, vi kan nok i enkelte tilfeller legge oss godt under). Og; den ungen i kajakk der borte... erfaren eller nybegynner? VET vi om den ungen kan ta sjøen vi lager? (i  15 knop).  Bør vi faktisk ikke holde litt øye med den tassen? Også når bølgene våre treffer? Er det liksom ikke en plikt vi har?

 

sandman1

sandman1

LuckyFalls skrev for 6 timer siden:

....I de 41 årene jeg har feriert der har dessverre kulturen på sjøen endret seg betraktelig, og sjømannskapet der etter.

Det trenger ikke å bli verre, bare fordi båtene har blitt større og raskere, dersom man har hode på riktig plassen!

 

 

M/S AIOLOS skrev 24 minutes ago:

Sitter faktisk igjen med inntrykket av at de er utrolig mange som på pur pokkerskap sitter oppe på bestefarloftet og gir full gass og driter i alt og alle koste hva det koste vil. Vi har dem her i Vatlestraumen og noe som heter Alvøypollen, i hopetall.

 

Noen ja...

Jeg har gleden av å bo ved ei bukt med ei lita båthavn, ca 80-90% av trafikken er bare kos, så er det de siste, som ikke har hue med seg i det hele tatt. Fartsgrense er 5 knop, men de legger seg vel på 12-20 knop, hvor det skroget de disponerer genererer mest mulig bølger. Så vi som bor der, har brygger, båter og besøk. Ikke alltid at vi fortøyer for storm, når det kommer kaffegjester, og det er 3 cm høye bølger og 0,2 sekundmeter vind. Så dukker det da opp en av de 10.20%.. og da går det så fenderlister skvetter. Da har de IKKE oppfylt hverken 5 knop, eller hensynsfull ferdsel.

Hadde gleden av å måtte opp i masta på 26' seilbåt, (ikke sååå stor, altså). Ideen var at det var en "god" ide å installere Lazybag/ jacks på stående rigg... Valgte et klokkeslett med lite vind, lite trafikk (trodde jeg 1), minimale bølger (trodde jeg 2). Heiste opp en aluminiumsstige og stroppet den greit til masta. Kjempegreit. Så opp med ca 1/10 tonn overoptimistisk kjøtt i masta med verktøy, drill, diverse og (stor) popnagletang. Så kom det, ut av intet, TO (2) saulehauer.... I max bølgefart, faktisk ikke så himla lett å overse meg , tror jeg, rød og grå særdeles godt utfylt outoftime grilldress som henger  ca 2/3 oppi masta og de passerer på snaue 10 meters avstand.  Takket være stressete panikktenkning, så skjønte jeg kjapt at jeg måtte holde meg fast, og hadde nokså grei motivasjon til det, siden jeg hang på framsiden av masta og seilbåten er utrustet med en slik skinne for selvslående fokk, og om jeg fikk en kraftig/ rask økning i nedadgående komponent, så ville jeg måtte dele på dekksplassen med denne innretningen, noe som nok ville være litt ubehagelig.... Var nok litt ekstra uheldig siden bølgene ifra nr 2 kom i interferens med bølgene og også reflekterte bølger ifra nr 1.  Metasenterhøyden ble plutselig også litt interessant, siden båten ikke bare gikk opp og ned, men også begynte å krenge...  og den svingetiden med 1/10 tonn oppi masta var faktisk MYE lengre enn hva jeg likte da jeg klamret meg fast.... På den annen side; om metasenteret hadde blitt 0 / negativt pga kjøttvekta, så kunne jeg ha hoppet i land når den gikk den veien, og motsatt vei, så kunne jeg jo bare ha sluppet taket når jeg var greit ute over havet...  Men akkurat de to løsningene slo meg ikke der og da... Så, bare jeg som krisemaksimerer, og må selv ta ansvar for manglende HAZID.

 

MEN; de kunne også ha passert meg med mye mindre fart OG BØLGER, da ville de også hatt litt tid til å gruble litt over hva i allverden jeg gjorde oppi der, årgang på grilldressen osv... Kort sagt, en (annen) form for kvalitetstid, som heller ikke ville ha plaget de med noe som helst.

 

ALTSÅ: Det å ta HENSYN behøver faktisk ikke å bety det samme som å utsette seg selv for en BELASTNING.

 

Jeg har faktisk driti på draget selv noen ganger, og jeg husker faktisk veldig godt en episode; byfjorden i Kristiansand, på tur med Nimbus 21'  DC, greit driv,  en god del vind, ingen båter å ta hensyn til - Ingen. Så fliser jeg på  passelig halvplan inn i et lite sund mellom to holmer på nordsiden av Flekkerøya... Nimbusen er i den farta ikke akkurat bølgevennlig. Da slår det meg; "her er det le, og her ligger det båter... 3...4.... .. og..... fa... forsent..."..  Krabbefart og flau observerte jeg at folk og båter spratt veggimellom på fjæresteinene... sikkert 3 år siden, og jeg irriterer meg fremdeles over å være så jækla grønn...  Så det er slike situasjoner vi alle kan prøve å FORUTSE.. (og det er vel faktisk vår plikt).  og da må vi rett og slett se litt bakover, sånn innimellom. 

 

Fartsgrense på 5 eller 15 knop, er faktisk ikke noe som fritar oss for hensynsfull og sikker ferdsel (altså ikke en pålagt fartsgrense, vi kan nok i enkelte tilfeller legge oss godt under). Og; den ungen i kajakk der borte... erfaren eller nybegynner? VET vi om den ungen kan ta sjøen vi lager? (i  15 knop).  Bør vi faktisk ikke holde litt øye med den tassen? Også når bølgene våre treffer? Er det liksom ikke en plikt vi har?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



×
×
  • Create New...