alfaalfa Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Zitt skrev for 14 timer siden: Sitat: Mens sju profesjonelle sjøfolk dør hvert år i Norge, er det trettitre som dør i fritidsbåtulykker. Så langt i år har 17 mennesker omkomme. Det er norske tilstander. Stemmer dette??? Sjøfartsdirektoratet har statistikk over dette. Så jeg tok for meg den lengste statisikken (lett) tilgjengelig 1981-2016 og omkomne: Fritidsbåter: 147 dvs 4 per år Alle andre - dvs profesjonelle/yrkesbrukere: 757 dvs 22 pr år Dette var hovedargumentet mot innføringen av tvungen bruk av "redningsvest" for fritidsbåter opp til 8m at dette vil i så fall kun avhjelpe i liten grad ettersom det er i hovedsak yrkesbåtbrukerne som omkommer til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 alfaalfa skrev 11 minutes ago: Sjøfartsdirektoratet har statistikk over dette. Så jeg tok for meg den lengste statisikken (lett) tilgjengelig 1981-2016 og omkomne: Fritidsbåter: 147 dvs 4 per år Alle andre - dvs profesjonelle/yrkesbrukere: 757 dvs 22 pr år Dette var hovedargumentet mot innføringen av tvungen bruk av "redningsvest" for fritidsbåter opp til 8m at dette vil i så fall kun avhjelpe i liten grad ettersom det er i hovedsak yrkesbåtbrukerne som omkommer til sjøs. Ser ut til at du har knepet NRK i Fake News... Er jeg sjokkert ??? nope.. det er nok mer vanlig en vi liker å tro.. Alt har en agenda, og journalistene har et lettvint forhold til sannheter... de vet at nesten ingen gidder og etterprøve påstandene deres.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 2 hours ago, Erik said: Tåler du ikke å få kastet flasker etter deg så har du kanskje feil type båt eller feil holdninger til hvordan du skal oppføre deg Joda, det tåler jeg fint så lenge de ikke treffer men jeg syntes det er smått fantastisk at du ikke ser egoismen med å ankre opp i en skipslei for så gå bananas av hekkbølger. Jeg tviler ikke ett sekund på at denne karen oppriktig mente at kanskje så mange som 50 store båter i løpet av dagen skulle gå ut av plan slik at han fikk fisket med minst mulig rulling. For meg er det som å sykkle på motorveien i det ene kjørefeltet for så sutre over de sitvasjonene som skjer fordi det er jo alle andre som er gærne. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) 2 hours ago, Erik said: Det som er greit å være klar over , er at den eneste adferd du rår over, er din egen. Dersom du har for vane å havne i konflikt med andre sjøfarende, så kan det kanskje hjelpe å revurdere egen adferd Nei, jeg har ikke for vane å komme i konflikt med andre på sjøen. Episoden med flasken er noen år gammel og det er vel den drøyeste jeg har opplevd. Men som skrevet tidligere så har det vært noen få episoder opp i mellom årene der man tar igjen ett sakte gående fartøy for så gå ut av plan rett bak de. Da mener jeg at det hadde vært normalt sjømannskap å slå av på farten om nødvendig slik at man kan passere de med minst mulig hekkbølger. Da er det opp til den andre båten hvor mye hekkbølger de vil ha Men noen er venstre fil ryttere på sjøen også der de krever at andre skal tilpasse seg deres behov uten å tenke på hva de kan bidra med Redigert 24.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Ida Marie III skrev for 5 timer siden: Ser ut til at du har knepet NRK i Fake News... Er jeg sjokkert ??? nope.. det er nok mer vanlig en vi liker å tro.. Alt har en agenda, og journalistene har et lettvint forhold til sannheter... de vet at nesten ingen gidder og etterprøve påstandene deres.. Om journalisten som har skrevet artikkelen som denne tråden baserer seg på har en agenda, har jeg ingen formening om, men hvis så er tilfelle skulle jeg likt å vite hva hun vil oppnå. Det er jo ikke måte på hvor sterke meninger hun har om temaet hun omtaler. Jeg har ikke hørt noe lignende, siden en forvirret sjel ga uttrykk for at alle hundeeiere var uansvarlige. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 12 hours ago, Windy37GM said: Artikkelen er et strålende tilfelle av "kos med misnøye" og forutsetter at artikkelforfatteren er et sannhetsvitne :-) Som bildeillustrasjon er detvalgt 2 find båter i 25 knop og hekksjø på under 40cm. Det må være trist å være så gretten :-) Det må være veldig trist . . . ! 11 hours ago, Knurrbart said: Om man ikkje ser at dette er et stort problem så er man en del av problemet. Hvordan kan jeg, som ikke helt ser det store problemet, med mine maks 6-7 knop være "en del av problemet" . . . . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ydalir Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) alfaalfa skrev for 9 timer siden: Sjøfartsdirektoratet har statistikk over dette. Så jeg tok for meg den lengste statisikken (lett) tilgjengelig 1981-2016 og omkomne: Fritidsbåter: 147 dvs 4 per år Alle andre - dvs profesjonelle/yrkesbrukere: 757 dvs 22 pr år Dette var hovedargumentet mot innføringen av tvungen bruk av "redningsvest" for fritidsbåter opp til 8m at dette vil i så fall kun avhjelpe i liten grad ettersom det er i hovedsak yrkesbåtbrukerne som omkommer til sjøs. Jeg kan ikke forstå hvordan du kommer frem til disse tallene. Det du gjengir er jo helt feil. Prøv å lese statistikken om igjen så vil du finne at det dør omlag 30 mennesker hvert år i fritidsbåter. 16 bare første halvdel av 2017... Redigert 24.Juli.2017 av ydalir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Kanskje han har en agenda? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Min erfaring fra i sommer, er nok at mye i artikkelen stemmer overens med båtkjøringen der jeg holder til. (Blindleia) Mye trange sund, høy fart og lite hensyn er en kombinasjon jeg ofte ser. Dette gjelder både båtfolk og hyttefolk med stadig større og tyngre landstedsbåter. I de 41 årene jeg har feriert der har dessverre kulturen på sjøen endret seg betraktelig, og sjømannskapet der etter. Det trenger ikke å bli verre, bare fordi båtene har blitt større og raskere, dersom man har hode på riktig plassen! Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Jo eldre man blir, jo mer skeptisk blir man til alt og alle, GGG er jo fint konsept Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 ydalir skrev for 12 timer siden: Jeg kan ikke forstå hvordan du kommer frem til disse tallene. Det du gjengir er jo helt feil. Prøv å lese statistikken om igjen så vil du finne at det dør omlag 30 mennesker hvert år i fritidsbåter. 16 bare første halvdel av 2017... Finnes det noen statistikk som forteller noe om disse tallene? Er det folk som har falt overbord, er det kollisjon mellom båter, er det båter som har kjørt på skjær eller i fjellveggen, er det høy fart eller alkohol inne i bildet, eller kan det være selvmord? Er det sikkert at det er pga dårlig sjømannskap, er det liten båt på stort hav i stiv kuling, er det uerfarne turister, eller er det de som faller i sjøen fra bryggen uten å ha båt der? Slike ting vet vi vel ikke så mye om, så å skylde alt på den norske båtkulturen synes jeg blir feil! Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 andersb skrev 24 minutes ago: Jo eldre man blir, jo mer skeptisk blir man til alt og alle, GGG er jo fint konsept Tja ... om du sikter til meg, så vil jeg vel ikke si at 46år er gammelt nok til å bli spesielt mer skeptisk. Det er nok mer utviklingen i båter og sjømannskap de årene vi har hatt hytte der jeg sikter til. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 ydalir skrev for 14 timer siden: Jeg kan ikke forstå hvordan du kommer frem til disse tallene. Det du gjengir er jo helt feil. Prøv å lese statistikken om igjen så vil du finne at det dør omlag 30 mennesker hvert år i fritidsbåter. 16 bare første halvdel av 2017... Jeg lastet ned statistikkfilen ulykker-med-naringsfartoy-og-fritidsfartoy-1981-2016.xlsx fra Sjøfartsdirektoratet og åpnet den i Excel og sorterte denne etter om det var omkomne og hvor mange per ulykke og samtidig om det var enten fritidsfartøy eller annet. Men så viser det seg at beskrivelsen og innholdet ikke stemmer overens. Beklager. Sjøfartsdirektoratet har ikke tatt med alle omkomne i statistikken de utgir. De har med noen omkomne først i tallene fra ulykker fra 2012 og 2013 i fritidsfartøy, men deretter er statistikken fra 1981-2016 komplett... Dvs for 2014 til og med 2016. Så dette er IKKE statistikk som er komplett fra 1981 til 2016 slik man skulle anta. Igjen - det var slett ikke meningen å komme med feil tall. Men når utgangspunktet er galt blir det fort enda verre. Jeg skal ikke bruke tall eller statistikk fra Sjøfartsdirektoratet igjen... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 ydalir skrev On 23.07.2017 at 20.17: Sitter vel igjen med samme inntrykket etter tre uker i bohuslen. Dessverre, eller kanskje heldigvis, er det slik at de er få, de som ødelegger idyllen for mange. Sitter faktisk igjen med inntrykket av at de er utrolig mange som på pur pokkerskap sitter oppe på bestefarloftet og gir full gass og driter i alt og alle koste hva det koste vil. Vi har dem her i Vatlestraumen og noe som heter Alvøypollen, i hopetall. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 (redigert) LuckyFalls skrev for 7 timer siden: ....I de 41 årene jeg har feriert der har dessverre kulturen på sjøen endret seg betraktelig, og sjømannskapet der etter. Det trenger ikke å bli verre, bare fordi båtene har blitt større og raskere, dersom man har hode på riktig plassen! M/S AIOLOS skrev 1 time siden: Sitter faktisk igjen med inntrykket av at de er utrolig mange som på pur pokkerskap sitter oppe på bestefarloftet og gir full gass og driter i alt og alle koste hva det koste vil. Vi har dem her i Vatlestraumen og noe som heter Alvøypollen, i hopetall. Noen ja... Jeg har gleden av å bo ved ei bukt med ei lita båthavn, ca 80-90% av trafikken er bare kos, så er det de siste, som ikke har hue med seg i det hele tatt. Fartsgrense er 5 knop, men de legger seg vel på 12-20 knop, hvor det skroget de disponerer genererer mest mulig bølger. Så vi som bor der, har brygger, båter og besøk. Ikke alltid at vi fortøyer for storm, når det kommer kaffegjester, og det er 3 cm høye bølger og 0,2 sekundmeter vind. Så dukker det da opp en av de 10-20%.. og da går det så fenderlister skvetter. Da har de IKKE oppfylt hverken 5 knop, eller hensynsfull ferdsel. Argumentet de kommer med; du må jo fortøye... Hadde gleden av å måtte opp i masta på 26' seilbåt, (ikke sååå stor, altså). Ideen var at det var en "god" ide å installere Lazybag/ jacks på stående rigg... Valgte et klokkeslett med lite vind, lite trafikk (trodde jeg 1), minimale bølger (trodde jeg 2). Heiste opp en aluminiumsstige og stroppet den greit til masta. Kjempegreit. Så opp med ca 1/10 tonn overoptimistisk kjøtt i masta med verktøy, drill, diverse og (stor) popnagletang. Så kom det, ut av intet, TO (2) saulehauer.... I max bølgefart, faktisk ikke så himla lett å overse meg , tror jeg, rød og grå særdeles godt utfylt outoftime grilldress som henger ca 2/3 oppi masta og de passerer på snaue 10 meters avstand. Takket være stressete panikktenkning, så skjønte jeg kjapt at jeg måtte holde meg fast, og hadde nokså grei motivasjon til det, siden jeg hang på framsiden av masta og seilbåten er utrustet med en slik skinne for selvslående fokk, og om jeg fikk en kraftig/ rask økning i nedadgående komponent, så ville jeg måtte dele på dekksplassen med denne innretningen, noe som nok ville være litt ubehagelig.... Var nok litt ekstra uheldig siden bølgene ifra nr 2 kom i interferens med bølgene og også reflekterte bølger ifra nr 1. Metasenterhøyden ble plutselig også litt interessant, siden båten ikke bare gikk opp og ned, men også begynte å krenge... og den svingetiden med 1/10 tonn oppi masta var faktisk MYE lengre enn hva jeg likte da jeg klamret meg fast.... På den annen side; om metasenteret hadde blitt 0 / negativt pga kjøttvekta, så kunne jeg ha hoppet i land når den gikk den veien, og motsatt vei, så kunne jeg jo bare ha sluppet taket når jeg var greit ute over havet... Men akkurat de to løsningene slo meg ikke der og da... Så, bare jeg som krisemaksimerer, og må selv ta ansvar for manglende HAZID. MEN; de kunne også ha passert meg med mye mindre fart (feks 5 knop, eller lavere) OG BØLGER, da ville de også hatt litt tid til å gruble litt over hva i allverden jeg gjorde oppi der, årgang på grilldressen osv... Kort sagt, en (annen) form for kvalitetstid, som heller ikke ville ha plaget de med noe som helst. ALTSÅ: Det å ta HENSYN behøver faktisk ikke å bety det samme som å utsette seg selv for en BELASTNING. Jeg har faktisk driti på draget selv noen ganger, og jeg husker faktisk veldig godt en episode; byfjorden i Kristiansand, på tur med Nimbus 21' DC, greit driv, en god del vind, ingen båter å ta hensyn til - Ingen. Så fliser jeg på passelig halvplan inn i et lite sund mellom to holmer på nordsiden av Flekkerøya... Nimbusen er i den farta ikke akkurat bølgevennlig. Da slår det meg; "her er det le, og her ligger det båter... 3...4.... .. og..... fa... forsent...".. Krabbefart og flau observerte jeg at folk og båter spratt veggimellom på fjæresteinene... sikkert 3 år siden, og jeg irriterer meg fremdeles over å være så jækla grønn... Så det er slike situasjoner vi alle kan prøve å FORUTSE.. (og det er vel faktisk vår plikt). og da må vi rett og slett se litt bakover, sånn innimellom. Fartsgrense på 5 eller 15 knop, er faktisk ikke noe som fritar oss for hensynsfull og sikker ferdsel (altså ikke en pålagt fartsgrense, vi kan nok i enkelte tilfeller legge oss godt under). Og; den ungen i kajakk der borte... erfaren eller nybegynner? VET vi om den ungen kan ta sjøen vi lager? (i 15 knop). Bør vi faktisk ikke holde litt øye med den tassen? Også når bølgene våre treffer? Er det liksom ikke en plikt vi har? Redigert; Og om en har så dårlig tid, at en ikke kan ta hensyn... Hvorfor ikke starte tidligere? Eller VIL en bli sett på/ oppfattet som en navlebeskuende selvsentrert idiot? Tid i båt er kvalitetstid, det er endel som ikke har skjønt akkurat det... Dessverre. (Jeg sier ikke at en skal gå i snekkefart hele tiden... Det at en båt har fartspotensiale er søren klype ikke noe som utelater høy fart ELLER det å ta hensyn...). Redigert 25.Juli.2017 av sandman1 (see edit history) Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
ohm Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Sjøen – Et lovløst område? (Kommentar til artikkelen fra første post) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Til de som sabler ned NRK og "journalisten" for fake news, arkurknytt etc: Artikkelforfatteren er siviløkonom og seiler. Han har skrevet en artikkel på NRK Ytring som kan sammenlignes med et leserinnlegg i en avis. Eller for den sakens skyld et innlegg på Båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Ja, og da burde man kanskje sjekke kartet og se at Norges skjærgård er noe større en Oslofjorden. Og dårlige erfaringer derfra ikke bør brukes for å hyle om lover og reguleringer "på sjøen". Indre Oslofjord er en fjordtarm som virker rimelig overfylt av selvgode bajaser. Det er ikke tilfelle for områder som med rette kan betegnes som "på sjøen". Ja vi har hekksjøgeneraler andre plasser og, vi har løker som kjører båt tilog fra hytten sin, som aldri burde satt sin fot ombord. Men la nå for all del ikke resten av landet lide for ting som skjer i Oslo og omegn. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Artekno Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 pipe skrev On 24.7.2017 at 15.49: Joda, det tåler jeg fint så lenge de ikke treffer men jeg syntes det er smått fantastisk at du ikke ser egoismen med å ankre opp i en skipslei for så gå bananas av hekkbølger. Jeg tviler ikke ett sekund på at denne karen oppriktig mente at kanskje så mange som 50 store båter i løpet av dagen skulle gå ut av plan slik at han fikk fisket med minst mulig rulling. For meg er det som å sykkle på motorveien i det ene kjørefeltet for så sutre over de sitvasjonene som skjer fordi det er jo alle andre som er gærne. Hvis du passerte med en 40-foter i plan så nære at fiskeren trodde han kunne nå fram med kastet, så passerte du alt for nære. Skipslei, hvor?? Er det en motorvei hvor du bare kan ture fram "fordi" det er midt i leia?? Jeg regner med at du, som jeg, gjerne setter ting på spissen når du skriver innlegg. Men dessverre tror jeg du har en litt annen holdning enn meg når det gjelder å ferdes hensynsfullt. PS - hva tenker du om å få et råttent egg i ruta i 40 knop? Hvis jeg når fram med egget så er du definitivt for nære... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 (redigert) On 23.7.2017 at 8:55 PM, Zitt said: Gudbedre, her sitter man. Midt i indre Oslofjord. Eggene er gjenglemt og ølet skal fortæres og ikke gis vekk, og milde Moses nå passerer en hekkegeneral på hundre meters avstand. I morgen skal vi i klinsj med bastø-fosen, jælp nå kommer bølgene og det blir vanskelig å taste, får gi meg der .... Ps noen som vet om søndagsåpent Byggmakker med Leca kuler? Eller har de det på Plantasjen? Redigert 29.Juli.2017 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Kjetil1 skrev 1 time siden: Ja, og da burde man kanskje sjekke kartet og se at Norges skjærgård er noe større en Oslofjorden. Og dårlige erfaringer derfra ikke bør brukes for å hyle om lover og reguleringer "på sjøen". Indre Oslofjord er en fjordtarm som virker rimelig overfylt av selvgode bajaser. Det er ikke tilfelle for områder som med rette kan betegnes som "på sjøen". Ja vi har hekksjøgeneraler andre plasser og, vi har løker som kjører båt tilog fra hytten sin, som aldri burde satt sin fot ombord. Men la nå for all del ikke resten av landet lide for ting som skjer i Oslo og omegn. Nja, syns da vitterlig det kommer stadige vitnemål om idioter i båt fra vestlandet de siste somrene. Jeg tror ikke det er østlendinger som er på vestlandet for å lage faenskap med båt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Joda de finns her også, men både kystlinjen og antall øyer er så uendelig mye større her vest, og antall båtfører en del mindre, så det merkes nok ikke så godt her.. Men episoden med ølboksen var her vest... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Saken diskuteres live på Ytring på P2 nå kl. 11.05 Sitér dette innlegget Link to post
hekta på båt Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Når man leser denne tråden så ser man forskjell på båtfolk og folk i båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.