Storfendern Startet 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2017 (redigert) Vi har en AQ145. Da vi tok ut båten for et par uker siden så gikk den ujevnt på lave turtall (tomgang +) men bra på høyere (+/- 3000). Etter hvert så ble den vanskelig å starte, for til slutt å ikke ville starte i det hele tatt. Den tenner når vi heller bensin rett i forgasseren, men stopper straks etter. Konklusjonen er at den har strøm/gnist. Jeg har sjekket bensinpumpa, og denne gir bensin (koplet av røret fra pumpa til forgasseren, og pumpa ga friske støt når jeg dro motoren rundt på startmotor). Noen gode råd før sesongen er over? Redigert 23.Juli.2017 av Storfendern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storfendern Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 En supplerende opplysning: normalt så ser/hører jeg at det spyles bensin inn i forgasseren når jeg gir gass i fri. Bensinen kommer ut av en dyse i hver forgasser. Dette skjer ikke nå.... Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Tøm forgasserene for bensin, er nok noe rusk i forgasseren. Er normalt sett en bolt i bunnen av flotørkammeret man kan skru ut. Hjelper ikke dette må du nok skru de av og rense de ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Storfendern Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Forgasserne er allerede drenert. Hvordan renser man dem uten å tulle til all justering? Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Det er ikke choke på Solex forgasserene på Volvo rødblokk motorene, så de vil uansett ikke gå jevnt på tomgang før motoren er skikkelig varm. Dette er mine oppstarts ritualer ? Kjøre avtrekksvifte, deretter: - Kald motor: 3-4 pump med gassen før start - Halv-varm motor: full gass til den tenner - Varm motor: bare å vri om nøkkelen Etter et par minutter, når alle har satt seg og vi er i ferd med å forlate brygga, så begynner den å hoste og harke og jeg kommer på at jeg glemte å åpne bensinkrana = kaos i båten ? Hvis du kjenner til "oppstartsritualene" og forgasserne får bensin, så er bensinkran, bensinfilter/vannutskiller og bensinpumpe sannsynligvis OK. Ser du ikke bensinsprut i forgasser traktene ved å pumpe med gassen, så er det noe i forgasserne som blokkerer, men litt rart at det skulle være feil på begge gasserne samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
Storfendern Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 (redigert) Taffelman skrev 35 minutes ago: Hvis du kjenner til "oppstartsritualene" og forgasserne får bensin, så er bensinkran, bensinfilter/vannutskiller og bensinpumpe sannsynligvis OK. Ser du ikke bensinsprut i forgasser traktene ved å pumpe med gassen, så er det noe i forgasserne som blokkerer, men litt rart at det skulle være feil på begge gasserne samtidig? Takk for innspill Taffelmann. Vi har 13 års historie med motoren/lik motor, og det er nok ikke oppstartsritualet som er problemet. Synes mer som om det ligger i bensiforsyningen. Redigert 23.Juli.2017 av Storfendern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 (redigert) Har ikke hatt båten lenge nok til å få gleden av å overhale forgassere ennå ? Men det er mye info på youtube: Før du tar av forgasserne er det greit å eliminiere mer trivielle problemer som vann i bensin / gammel bensin, svak gnist etc... Men hvis du er helt sikker på at det ikke spruter bensin ned i forgasserne ved pådrag, så heller det mot forgasser rens/rebuild. Alternativt bytte til Redline weber K861 (Weber 38 DGES) som vistnok skal befri oss fra alle oppstartsritualer ? Redigert 23.Juli.2017 av Taffelman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Hva med å låne et annet forgassersett siden det er ganske enkelt å bytte ? Sitér dette innlegget Link to post
Storfendern Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 dieselfan skrev for 7 timer siden: Hva med å låne et annet forgassersett siden det er ganske enkelt å bytte ? Det står desverre ikke folk i kø med matchende forgassere her ute på øyene...? Sitér dette innlegget Link to post
Storfendern Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 (redigert) Da er feilen sporet: begge flottørene hadde hengt seg opp, og sperret all bensin inn i forgasserne! Jeg åpnet og renset banjoboltene (boltene som gir forgrening fra bensinrøret inn til forgasserne), sprayet WD40 inn i hullene, banket forsiktig på flottørkammerne - og "klikk" så falt de ned. Har deretter blandet litt totaktsolje i bensinen for å smøre forgasserne. Motoren går nå fint igjen - om ikke som en klokke, så ihvertfall godt nok. Neste blir å montere elektronisk tenning - 123Ignition. Årsaken til problemet kan etter sigende være kondensfjerner. Denne etterlater seg et hvitt pulver som gir forkalkninger i forgasseren. Nå har jeg satt inn Vannutskiller, og skal aldri igjen bruke kondensfjerner!!! Redigert 25.Juli.2017 av Storfendern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Bra at du fant problemet, og tok deg tid til å skrive om det så vi andre med rødblokk Volvo kan lære av det. Vurderer 123ignition selv, men foreløpig har Volvo'n gått som ei klokke, så jeg har ikke hatt grunn til å bytte ennå ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.