Jump to content

AQ145 vil ikke starte

Storfendern

Recommended Posts

Vi har en AQ145.

Da vi tok ut båten for et par uker siden så gikk den ujevnt på lave turtall (tomgang +) men bra på høyere (+/- 3000). Etter hvert så ble den vanskelig å starte, for til slutt å ikke ville starte i det hele tatt. Den tenner når vi heller bensin rett i forgasseren, men stopper straks etter. Konklusjonen er at den har strøm/gnist. Jeg har sjekket bensinpumpa, og denne gir bensin (koplet av røret fra pumpa til forgasseren, og pumpa ga friske støt når jeg dro motoren rundt på startmotor).

Noen gode råd før sesongen er over?

Redigert av Storfendern (see edit history)

Det er ikke choke på Solex forgasserene på Volvo rødblokk motorene, så de vil uansett ikke gå jevnt på tomgang før motoren er skikkelig varm. 

Dette er mine oppstarts ritualer ?

Kjøre avtrekksvifte, deretter:

- Kald motor: 3-4 pump med gassen før start

- Halv-varm motor: full gass til den tenner

- Varm motor: bare å vri om nøkkelen

Etter et par minutter, når alle har satt seg og vi er i ferd med å forlate brygga, så begynner den å hoste og harke og jeg kommer på at jeg glemte å åpne bensinkrana = kaos i båten ?

Hvis du kjenner til "oppstartsritualene" og forgasserne får bensin, så er bensinkran, bensinfilter/vannutskiller og bensinpumpe sannsynligvis OK. Ser du ikke bensinsprut i forgasser traktene ved å pumpe med gassen, så er det noe i forgasserne som blokkerer, men litt rart at det skulle være feil på begge gasserne samtidig?

Taffelman skrev 35 minutes ago:

Hvis du kjenner til "oppstartsritualene" og forgasserne får bensin, så er bensinkran, bensinfilter/vannutskiller og bensinpumpe sannsynligvis OK. Ser du ikke bensinsprut i forgasser traktene ved å pumpe med gassen, så er det noe i forgasserne som blokkerer, men litt rart at det skulle være feil på begge gasserne samtidig?

Takk for innspill Taffelmann.

Vi har 13 års historie med motoren/lik motor, og det er nok ikke oppstartsritualet som er problemet. Synes mer som om det ligger i bensiforsyningen.

Har ikke hatt båten lenge nok til å få gleden av å overhale forgassere ennå ? Men det er mye info på youtube: 

Før du tar av forgasserne er det greit å eliminiere mer trivielle problemer som vann i bensin / gammel bensin, svak gnist etc... Men hvis du er helt sikker på at det ikke spruter bensin ned i forgasserne ved pådrag, så heller det mot forgasser rens/rebuild. Alternativt bytte til Redline weber K861 (Weber 38 DGES) som vistnok skal befri oss fra alle oppstartsritualer ?

Redigert av Taffelman (see edit history)

Da er feilen sporet: begge flottørene hadde hengt seg opp, og sperret all bensin inn i forgasserne! Jeg åpnet og renset banjoboltene (boltene som gir forgrening fra bensinrøret inn til forgasserne), sprayet WD40 inn i hullene, banket forsiktig på flottørkammerne - og "klikk" så falt de ned. Har deretter blandet litt totaktsolje i bensinen for å smøre forgasserne.

Motoren går nå fint igjen - om ikke som en klokke, så ihvertfall godt nok. Neste blir å montere elektronisk tenning - 123Ignition.

Årsaken til problemet kan etter sigende være kondensfjerner. Denne etterlater seg et hvitt pulver som gir forkalkninger i forgasseren. Nå har jeg satt inn Vannutskiller, og skal aldri igjen bruke kondensfjerner!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...