Jump to content

VP TMD40 - mulige motorproblemer kjøling? (ønsker råd kjøpe båt)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Hei, jeg prøvekjørte en båt i dag med Volvo Penta TMD40 (124hk) fra 1980. Var ute et par timer faktisk. Veldig hyggelig selger. En slik som forteller om alt som er eller kunne være galt med båten.

 

Max turtall jeg fikk var 3500 o/ min. Holdt det bare i korte perioder (max 1 minutt). Temperaturen gikk opp til 100 grader. Ved å legge den ned på rett under 3000 sp kjølte den seg ned igjen og stabiliserte seg rett over 90. 

 

Ved å ligge på 3000 o/ min så var det ingen temp økning, selv over lengre tid (10 min ca). Prøvde flere ganger.

 

Samtidig fikk jeg vite at den bruker litt kjølevæske. Mengde viste han ikke da båten ble lite brukt, og han fylte bare litt.

 

Har lest andre steder på forumet her at den motoren kan ha godt av en skikkelig innvendig rengjøring.

 

Hva kan jeg forvente meg?

 

(Vedkommende har eid båten i snart 3 år. Før det var det en skipsmekaniker som hadde hatt den i 26 år. Motoren virket veldig godt holdt. Ser ut som godt sjøvannsfilter, grovfilter og finfilter på diesel med mer.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Først ta en god rens av vannsløyfen da, og deretter finne ut hvor mye vann som blir borte. 

 

Bytte pakning på denne, er det en grei sak? Er god plass motoren til å skru.

 

Har byttet på en md2 en gang. Ellers aldri byttet på annen motor.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

A-utgaven har plateregister i varmeveksleren og sannsynligheten for at dette er korrodert istykker er stor etter 37 år..

Antagelig er det her vannet forsvinner, da har det også kommet saltvann inn i ferskvannssystemet.

Sjekk tilstanden på kjølevæsken.

 

40 er forkammermotorer med betydelig høyere forbruk enn den etterfølgende 41-serien.

Link to post

Til info.

Ny koster 16.865,- (eller 15.897 om det er A-modellen)

TMD40B: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18335.aspx

TMD40A: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18334.aspx

 

 

 

 

 Volvo Penta TMD40A Diesel Inboard 91-124  6 1976 1985
 Volvo Penta TMD40B Diesel Inboard 128-136  6 1982 1986
 Volvo Penta TMD40C Diesel Inboard 136  6 1983 1986
Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Takk. Greit å vite. Har kjøpt båten og tatt høyde for en kostnad på ca 20000 dersom den må byttes. Gammelt er gammelt. 

 

For øvrig tipper jeg Ingar kjenner til båten? En Neptim som tidligere lå i Høvåg og Krsand. "Capri" 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...