Grand Banks jr Startet 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 23.Juli.2017 Hei, jeg prøvekjørte en båt i dag med Volvo Penta TMD40 (124hk) fra 1980. Var ute et par timer faktisk. Veldig hyggelig selger. En slik som forteller om alt som er eller kunne være galt med båten. Max turtall jeg fikk var 3500 o/ min. Holdt det bare i korte perioder (max 1 minutt). Temperaturen gikk opp til 100 grader. Ved å legge den ned på rett under 3000 sp kjølte den seg ned igjen og stabiliserte seg rett over 90. Ved å ligge på 3000 o/ min så var det ingen temp økning, selv over lengre tid (10 min ca). Prøvde flere ganger. Samtidig fikk jeg vite at den bruker litt kjølevæske. Mengde viste han ikke da båten ble lite brukt, og han fylte bare litt. Har lest andre steder på forumet her at den motoren kan ha godt av en skikkelig innvendig rengjøring. Hva kan jeg forvente meg? (Vedkommende har eid båten i snart 3 år. Før det var det en skipsmekaniker som hadde hatt den i 26 år. Motoren virket veldig godt holdt. Ser ut som godt sjøvannsfilter, grovfilter og finfilter på diesel med mer.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 PS: det var ikke antydning til vann i olje eller under oljelokk. Kan varmeveksler lekke kjølevæske ut i saltvannssløyfen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gullfisk Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Ikke unormalt at disse går varme på fullt. Synes den gikk litt høyt, litt raskt, så kan hende den blir bedre med rens og nye termostater. Lurer mere på hvor kjøleveske blir av?? Når det gjelder såpass gammel motor, kan man forvente hva som helst, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Kan være toppakning og, vann som forsvinner og høy temp kan tyde på at det lekker, spesielt under trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 Først ta en god rens av vannsløyfen da, og deretter finne ut hvor mye vann som blir borte. Bytte pakning på denne, er det en grei sak? Er god plass motoren til å skru. Har byttet på en md2 en gang. Ellers aldri byttet på annen motor. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ingar Svart 23.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2017 A-utgaven har plateregister i varmeveksleren og sannsynligheten for at dette er korrodert istykker er stor etter 37 år.. Antagelig er det her vannet forsvinner, da har det også kommet saltvann inn i ferskvannssystemet. Sjekk tilstanden på kjølevæsken. 40 er forkammermotorer med betydelig høyere forbruk enn den etterfølgende 41-serien. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Hva er pris på å fikse eller bytte kjøler? Hvordan sjekker jeg best tilstanden på kjølevæske? Vanlig glykolmåler? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Hva er pris på å fikse eller bytte kjøler? Hvordan sjekker jeg best tilstanden på kjølevæske? Vanlig glykolmåler? Ved evt kjøp hadde jeg byttet den uansett... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Sjekk prisen på ny veksler før du byr på båten, enkelte deler kan være dyre. Sjekk også deletilgang på gear, enkelte av volvo gearene begynner og bli vanskelige. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) Til info. Ny koster 16.865,- (eller 15.897 om det er A-modellen) TMD40B: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18335.aspx TMD40A: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18334.aspx Volvo Penta TMD40A Diesel Inboard 91-124 6 1976 1985 Volvo Penta TMD40B Diesel Inboard 128-136 6 1982 1986 Volvo Penta TMD40C Diesel Inboard 136 6 1983 1986 Redigert 24.Juli.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Takk. Greit å vite. Har kjøpt båten og tatt høyde for en kostnad på ca 20000 dersom den må byttes. Gammelt er gammelt. For øvrig tipper jeg Ingar kjenner til båten? En Neptim som tidligere lå i Høvåg og Krsand. "Capri" Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.