Jump to content

Genoa opphal står fast øverst på staget

KapteinSvein

Recommended Posts

Bavaria 42 cruiser med furlex

Ifm pålegging av uv duk så ville jeg sjekke at opphalet gikk til topps på staget. Glemte i farten å feste et "nedhal" så nå får jeg ikke festet ned igjen. 

Vet d kan løses med å heise noen opp i masta men er d ingen andre smart triks der ute? 

Av hav er vi kommet til hav skal vi bli

Hva med flyvende drone med lassoløkke under.

En mer realistisk mulighet er kanskje et langt stålrør eller å skjøte sammen noe listverk og lassoløkke eller en krok i enden.

Siste forslag er å kjøre båten bort til en passende bro i nærheten, og hjelpemannen fester et nedhal fra broen, kanskje i kombinasjon med forslaget over? Dere har jo broer i Bergen.

Redigert av X10an (see edit history)
12 hours ago, KapteinSvein said:

Hvis jeg fant et ekorn... 

Har ikke spinnakerfall - kudos for en kreativ ide ?

Men du kan vel egentlig bruke storseilfallet, eller bom-opphal, selv om det blir litt sub-optimalt? Du har jo brøkdelsrigg, som gjør ulempen litt mindre vil jeg tro. 

Edit: Svivelen har jo en egenvekt som vel nesten gjør at den skal skli ned av seg selv med litt motivasjon, risting, dasking med storseilfallet el.?

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg mistet opp-halet til storseilet da jeg var fremme på dekk og skulle feste det idet båten falt ned i en bølgedal og jeg trengte begge hender for å holde meg fast. Resultatet var at fallet fløy ut i vinden og hang som en drage etter toppen av masta i kulingen en god stund, før det tvinnet seg rundt akter staget høyt oppe.

Løsningen for å få det ned var å bruke fiskestang og kaste sluk mot det til sluken festet. Hadde sjø bak så alle de mislykkede kastene havnet i sjøen. Traff til slutt og kunne snelle fallet ned igjen. Hadde ikke turt å kaste rett oppover, så måtte finne en brygge så jeg fikk litt vinkel på det og slapp å få sluken i retur rett i hodet.

Lessons learned : Nå fester jeg alltid fall og klargjør seil før vi drar ut på havet i ruskevær :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hvorfor plages når det enkleste er en klatresele, og så bare la seg heise opp i masta. Bavariaen din er såpass tung at den bør være dønn stødig, og høyde er noe man venner seg til. For meg er det å ta meg en tur opp i masta en gang i blant for inspeksjone/reparasjon en del av det å ha seilbåt. Ikke særlig morsomt de første gangene, men hvis hvis du bruker storseilfallet til heising, og bomopphalet til sikring skal det være trygt forutsatt at du får med en som vet hva han gjør. 

Det å kjøre båten inn mot en passe høy bru ville jeg aldri tenkt på. Da ville jeg heller lagt båten til en brygge og så leid en lift, men det enkleste er en klatresele.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...