Jump to content

Tips til valg av skjærgårdsjeep, ca 20 fot

largo

Recommended Posts

Hei dere. Ser at det regner der nede i sør, så da antar jeg at det eminente båtfolket sitter over tastaturet klar til å svare på følgende spørsmål:

Hvilke skjærgårdsjeeper / walkaroundere på rundt 20-21 fot kan dere anbefale?

Kriterium nr 1 er sjøegenskaper. God V-bunn og sikre egenskaper i forhold selvfølgelig til størrelsen er et absolutt must. Mange skryter av Finnmaster 6000 Offshore, jeg synes personlig at White Shark ser ut til å løse dette bra, så har vi Micore 630 som muligens blir litt i dyreste laget med et budsjett på 150-200 000 kr. Hva med Ibiza? Er det andre? Er det noen som vet mye om White Shark, ligger jo ikke all verden med info på nett? Tenker da på 205/206 eller større.

Fart er 2. kriterium, jeg ønsker å kunne holde 30-35 knop i marsjfart, jo mer jo bedre. Dette fordi der vil bli mange transportetapper for denne båten. Forbruk spiller i så måte liten rolle, men pga støy antar jeg at 2T er uaktuelt.

Stuverom / lugar er 3. kriterium. Dette er ikke avgjørende, for båten skal ikke brukes til overnatting, men jeg oppfatter det som bedre plassutnyttelse med eksempelvis White Shark 206 som har lugar, enn 205, som har litt mer dekksplass. Ferskvann / do / kokemuligheter er helt uinteressant for meg. Helst så lite som mulig som kan bli ødelagt.

Fins det noen som passer for meg?

Siden ditt nick er largo bør du vurdere sessa key largo;) fra 20 for og opp tror jeg den har en liten kabin også. 

Hadde en key largo 19 og den tok bølger rimelig bra! 

Har også hørt mye bra om Askeladden 565 wasper

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Kan hvertfall anbefale Ibiza 19 sport.

den nyere modellen fra 2002 ca har stor styrekonsoll og et helt ok stuerom fremst i styrekonsollen, flott båt med mye teak. Båten går fantastisk i sjøen, med 150hk minst 45 knop, marsjer i alt fra 20-35 knop med et behagelig turtall.

Minus er at styrekonsollen er en smule stor for båten, så føles litt småtrangt når du skal gå på siden av konsollen. En annen negativ ting er at det er kun to sitteplasser bak vindskjerm, kunne savnet en liten sofa bak stolene igjen - noe det langt ifra er plass til.

Men tror vertfall du skal slite med å finne en mer sjødyktig og sportslig sjærgårdsjeep på 19 fot..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...