Arve A. Startet 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2017 Hei Har skaffet meg en nyoverhalt B230. Tenkte å sette over delene fra min AQ151. Har følgende spørsmål: B230 hadde el.bensinpumpe, mens AQ151 har mekanisk. Kan den mekaniske flyttes rett over (bare ta bort blindeplugg og stappe i)? Har en K-kam i AQ motor, er det bare til å flytte denne over på den andre motoren? AQ har 531 topp, den andre har 530. Flytter ikke 531 topp helt enda, må få sjekket tilstand på den først. Siden motor er nyoverhalt så flyttes ikke marineveiv over. Får heller klare meg uten de ekstra kreftene. Ellers så ser det ut å være greit å flytte kjølesystemet over. Er det noe jeg ikke har tenkt på, så setter jeg pris på tilbakemelding Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Har fått satt motor i sammen, og er klar for test start i garasjen. Får ikke gnist på 1 plugg, får på de 3 andre. Og coil blir meget varm etter en liten stund. Noen som har noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Har det noe å si hvordan svinghjul blir montert? Da denne ikke har sensor som registrerer dette Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Hvilken fordeler bruker du, fra båtmotor eller bilmotor, og har du sjekket at den ikke er montert 180 grader feil. Evt sjekk for brudd/dårlig kontakt i tenningskabler, prøv å bytte om to kabler for å se om problemet også flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Om du får gnist på 3 av 4 sylindre er det enten plugg, kabel eller fordeler det er noe galt med. Holder en knapp på de to første.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Taffelman Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Varm coil kan og være at effektsteget i coilen er gåent, dvs coil må byttes, og en dårlig coil kan levere gnist som er for svak til å starte motor selv om gnisten er synlig, kombiner det med en halvdårlig plugg eller plugg ledning så kan du godt få de symptomene du nevner. Hvis coil og fordeler er flyttet over fra "båtmotor" til "bilmotor" dobbeltsjekk at alt er koblet riktig. Er fordeler riktig montert, dvs rotor peker mot plugg ledning nr 1 når syl 1 er ved ø.d. på kompresjonsslaget. Hvis det er byttet coil, er det riktig type med eller uten formotstand? Hadde hjulpet med litt mer info om hva som er gjort/feilsøkt. Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Coil er den jeg brukte på aq151, men det er en biltema. Har nå gnist på alle 4, skiftet fordelerlokk. Men får bare skyting og stikk flammer ut eksos. Den vil ikke starte. Skal dobbelt sjekke tenning mot syl 1. Dette er jo en "enkel" motor, det er ingen sensorer som kan gi feil. Siden den nå har bensin og gnist, må det være noe med tenning For ordens skyld så er kabler målt, ligger mellom 3 og 5. Koblet i rekkefølge 1,4,3,2 med klokken. 1 peker mot syl 1. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Normal tennrekkefølge er vel 1,3,4,2. Mulig du bare har en skrivefeil i innlegget ditt. Ellers enig i at tenningstidspunkt må være feil nå, siden den tenner men ikke går. Kjenner ikke denne motoren, men regner med rotoren faktisk går med klokken? Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Har nå stilt syl 1 på topp, rotor på merke på fordeler. Nå skyter den ut forgasserne. Er det noe jeg gjør feil? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 180 gr feil? Står stempelet på topp på rette takt? Høres ut som innsugsventilen står åpen, da er du evt på feil takt. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 (redigert) Spørs om du har bommet på 1 omdreining. Det er kun annenhver topp som er riktig. Den skal komprimere på 1eren. Du kan evt ta av ventildekselet og se at ventilene veksler på 4eren. De skal veksle når enerens toppunkt er riktig. Ventilene på 1eren skal da være helt i ro rundt toppunktet og godt før og etter. Redigert 2.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
X10an Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Om du ikke har tenningen 180 grader feil ville jeg tatt en kompresjonstest for å sjekke at du ikke har lekkasje i ventilene. Mener å huske at B230 ikke har hydrauliske ventiltrykkere? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 X10an skrev 15 minutes ago: Mener å huske at B230 ikke har hydrauliske ventiltrykkere? Nei den har ikke det, i hverfall ikke den jeg monterte. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lyst på båt Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 (redigert) Står registerreim riktig ?. Altså merket på kamaksel rett opp og veivaksel på Øvre dødpunkt. Samtidig skal fordeler da stå på sylinder nr 1. Med fordelelokk av skal rotor da peke ca klokka 8 . Tenningsrekkefølge er 1-3-4-2. Redigert 2.August.2017 av Viking28-79 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Registerreim er montert ihht merker på motor og reim. Har satt i en k-kam. Har det noe å si? Starter nesten nå Motor står å hviler nå Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Da har jeg hatt start på den :-) den går ikke skikkelig, og ikke på tomgang. Virker som den får for mye bensin Er ikke helt det samme oppsettet på denne motoren som på aq151, så forgasserne må vel justeres litt Denne har: B230 blokk, 530 topp, original veiv (ikke marineveiv), Solex 44 forgassere, K-kam Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Er tenningen stilt nogelunde riktig da? Og du er sikker på at Veivhjul,kamhjul og fordelerhjul står riktig? Vær obs på at kilen på reimhjulet på veiva ofte knekker,og da stemmer ikke merket... Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv1 Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Har samme motor og sliter med de noen av de samme symptomene. Registerreim OK? Vanskelig å stramme reima skikkelig opp og virker som den lett hopper over en tann eller to selv om alt ser OK ut etter å ha dreid motor rundt manuelt og sjekket merker. Som tidligere nevnt sjekk stilling på kam, to runder nede er en oppe.. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Hadde en AQ140 (B21) som motoren var kass på når jeg kjøpte den. Erstattet den med en B230. Flyttet over alt eksteriør som kunne brukes. Det eneste som ikke passet var varmeveksleren. B230n gikk ellers som en drøm- Startet alltid lett og var totalt stabil. Det eneste jeg moddet var bensinpumpa pga at når motoren var varm og var avslått en stund så fordampet flottørkamrene nokså tomme. Måtte dra en del på starteren for å fylle de. Ved å installere elektrisk bensinpumpe forsvant dette problemet og den gikk alltid som en drøm. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Arve A. Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Motor starter nå lett og går greit :-) trenger kun en liten justering Blir satt i båten i morgen Takker alle for god veiledning Sitér dette innlegget Link to post
Arve A. Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Har nå endelig fått testet båten utpå. Den går fint på tomgang og opp til ca. 2000 omdr. Deretter begynner den å harke og kveles Har nullstilt forgassere ihht manual. Det er nye kabler, fordelerlokk. Stiften ser grei ut (Den kan fint ruses opp i turtall) Noen som har en formening om hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Har du brukt bilfordeleren? I så fall, har du husket å blokkere vacumklokka? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arve A. Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Ja det er en bilfordeler. Men det den jeg brukte på forrige motor, så hadde vel tenkt at den skulle virke på denne og. Men jeg har ikke blokkert vacumklokka. Skal prøve det Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Det kan vel komme av at du tømmer forgassere for bensin, dvs for liten kapasitet på bensintilførsel. defekt/dårlig bensinpumpe knekk på bensinslanger falsk luft i slangetilkoblinger eller internt i bensinpumpe feil på pick-up i tanken tett sil i tanken En enkel måte å se om flotørkammere går tomme for bensin er å ta en dynamisk flotørhusnivå sjekk. Om du har nippler i bunnen av flotørkammere så er det en rask og enkel jobb, men du bør være 2 personer:-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Bedre forklart i denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.