Jump to content

Bygge båtmotor av Volvo B230

Arve A.

Recommended Posts

Hei

Har skaffet meg en nyoverhalt B230.

Tenkte å sette over delene fra min AQ151.

Har følgende spørsmål:

B230 hadde el.bensinpumpe, mens AQ151 har mekanisk. Kan den mekaniske flyttes rett over (bare ta bort blindeplugg og stappe i)?

Har en K-kam i AQ motor, er det bare til å flytte denne over på den andre motoren? AQ har 531 topp, den andre har 530.

Flytter ikke 531 topp helt enda, må få sjekket tilstand på den først.

Siden motor er nyoverhalt så flyttes ikke marineveiv over. Får heller klare meg uten de ekstra kreftene.

Ellers så ser det ut å være greit å flytte kjølesystemet over.

Er det noe jeg ikke har tenkt på, så setter jeg pris på tilbakemelding

Varm coil kan og være at effektsteget i coilen er gåent, dvs coil må byttes, og en dårlig coil kan levere gnist som er for svak til å starte motor selv om gnisten er synlig, kombiner det med en halvdårlig plugg eller plugg ledning så kan du godt få de symptomene du nevner.

Hvis coil og fordeler er flyttet over fra "båtmotor" til "bilmotor" dobbeltsjekk at alt er koblet riktig. Er fordeler riktig montert, dvs rotor peker mot plugg ledning nr 1 når syl 1 er ved ø.d. på kompresjonsslaget.

Hvis det er byttet coil, er det riktig type med eller uten formotstand?

Hadde hjulpet med litt mer info om hva som er gjort/feilsøkt.

Coil er den jeg brukte på aq151, men det er en biltema.

Har nå gnist på alle 4, skiftet fordelerlokk.

Men får bare skyting og stikk flammer ut eksos. Den vil ikke starte.

Skal dobbelt sjekke tenning mot syl 1.

Dette er jo en "enkel" motor, det er ingen sensorer som kan gi feil.

Siden den nå har bensin og gnist, må det være noe med tenning

For ordens skyld så er kabler målt, ligger mellom 3 og 5.

Koblet i rekkefølge 1,4,3,2 med klokken. 1 peker mot syl 1.

Spørs om du har bommet på 1 omdreining. Det er kun annenhver topp som er riktig. Den skal komprimere på 1eren. Du kan evt ta av ventildekselet og se at ventilene veksler på 4eren. De skal veksle når enerens toppunkt er riktig. Ventilene på 1eren skal da være helt i ro rundt toppunktet og godt før og etter.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Da har jeg hatt start på den :-)

den går ikke skikkelig, og ikke på tomgang. 

Virker som den får for mye bensin

Er ikke helt det samme oppsettet på denne motoren som på aq151, så forgasserne må vel justeres litt

Denne har: B230 blokk, 530 topp, original veiv (ikke marineveiv), Solex 44 forgassere, K-kam

Hadde en AQ140 (B21) som motoren var kass på når jeg kjøpte den. Erstattet den med en B230. Flyttet over alt eksteriør som kunne brukes. Det eneste som ikke passet var varmeveksleren. B230n gikk ellers som en drøm- Startet alltid lett og var totalt stabil. Det eneste jeg moddet var bensinpumpa pga at når motoren var varm og var avslått en stund så fordampet flottørkamrene nokså tomme. Måtte dra en del på starteren for å fylle de. Ved å installere elektrisk bensinpumpe forsvant dette problemet og den gikk alltid som en drøm.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

• 3 uker senere...

Det kan vel komme av at du tømmer forgassere for bensin, dvs for liten kapasitet på bensintilførsel.

• defekt/dårlig bensinpumpe
  • knekk på bensinslanger
  • falsk luft i slangetilkoblinger eller internt i bensinpumpe
  • feil på pick-up i tanken
  • tett sil i tanken

En enkel måte å se om flotørkammere går tomme for bensin er å ta en dynamisk flotørhusnivå sjekk.

Om du har nippler i bunnen av flotørkammere så er det en rask og enkel jobb, men du bør være 2 personer:-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...