PiperBill Startet 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2017 (redigert) Ser etter nyere og litt større båt til neste år. Jeg har mer eller mindre landet på Scand Baltic men lurer på andre båter med lignende setup. Noen av kriteriene er: 28 – 30 fot. (Scand Atlantic blir litt for stor) Akter kabin med dobbel seng (120 eller bredere). Hardtop hadde vært fint men ikke helt nødvendig Diesel motor som gir marsjfart på rundt 12 – 15 knop Fast aksling (er skeptisk til drev pga vedlikeholdskostnader) Salong som LETT kan omgjøres til sengeplass for de ganger vi har med gjestepar. Men vi er for det meste bare 2. Max pris 800,000 Redigert 24.Juli.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Worry II Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Tja, få som slår Baltic, synes jeg. Du har Ramin 30, kanskje. Den trenger du ikke "klatre" så mye på. (utgang bak) Sitér dette innlegget Link to post
AJ82 Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) Inter 9300 :) Kan absolutt sammenlignes med Baltic, men du får utgang til badeplattform bak, samt pentry oppe. Skal visstnok også ha bedre takhøyde. Senplassene er: 70x200, 110x200 og 140x205 i tillegg til sofa fremme. A.J. https://baatplassen.no/i/topic/134424-ny-båt-2007-inter-9300/?tab=comments#comment-1929730 Redigert 24.Juli.2017 av AJ82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Inter 9300 ja. Ser veldig bra ut men ikke så ofte til salgs. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
AJ82 Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) Vel verdt å sjekke ut. Romslige kabiner og bad, samt generelt god plass. Stor åpen og luftig Er du i nærheten av Bamble får du komme innom å sjekke ut vår. Ser Ramin er nevnt her. En kamerat og stefaren hans har begge Ramin 30. Fine båter med bra løsninger, men de er ikke i nærheten på plass. A.J.. Redigert 24.Juli.2017 av AJ82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Inter 9000 har tatt over førstevalgsplass nå :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
-Luna- Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Nimbus 3000 / 3003 er et godt valg. Planer bedre enn Baltic. Hadde en slik i 5 år :-) Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
AJ82 Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) PiperBill skrev for 2 timer siden: Inter 9000 har tatt over førstevalgsplass nå :-) Ikke noe dumt alternativ Var selv ombord i en Atlantic i ferien, men ble faktisk skuffet over plassen. Stor bysse/spiseplass under dekk, denne hadde bare toalett bak, men ellers små sengeplasser og generelt litt følelse av å være trang i forhold til størrelse. Tydeligvis blitt bortskjemt i 9300. Vurderte Atlantic som neste båt, men har gått bort ifra denne nå. Før legge ut et bilde igjen A.J. Redigert 30.Juli.2017 av AJ82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Så så AJ.. Raminen er i nærheten, men mindre :) Fordelen er høyere fart og mindre krenging. Enig i beskrivelsen av Atlantic, stor båt med lite prioritet av uteplass. Det ble trangt, stusser litt over hvorfor Baltic er så umåtelig populær. Fine linjer, men en sitter trangt ute, må krabbe bak, flytte et sete for å bruke do samt kokkelere i kabin.. Nå kan det vel hende trådstarter kan kjøpe din? Hørt rykter om skjærgårdsjeep åbyfjord/jomfrulands racer på deg ? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
AJ82 Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 (redigert) blue moon skrev On 30.7.2017 at 20.31: Så så AJ.. Raminen er i nærheten, men mindre :) Fordelen er høyere fart og mindre krenging. Enig i beskrivelsen av Atlantic, stor båt med lite prioritet av uteplass. Det ble trangt, stusser litt over hvorfor Baltic er så umåtelig populær. Fine linjer, men en sitter trangt ute, må krabbe bak, flytte et sete for å bruke do samt kokkelere i kabin.. Nå kan det vel hende trådstarter kan kjøpe din? Hørt rykter om skjærgårdsjeep åbyfjord/jomfrulands racer på deg ? Hehe, ja jeg er vel ikke kjent for å sitte for lenge med ting. Driver allerede å ser etter ny bil Men ikke bare bare å erstatte Inter merker jeg. Frykter jeg fort må mer en doble prisen... A.J. Redigert 1.August.2017 av AJ82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knuthah Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Nidelv 28. Bedre uteplass får du vell ikke i en 28 fots båt! Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Fjord 880/930 Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Baltic er vel så populær fordi du har 5 faste sengeplasser (i 3 kabin versjon) uten å måtte re opp salongen hver kveld. For oss småbarnforeldre med salongen full av barn med (i)padder på dagtid, er dette veldig praktisk. Pluss for at den er solid bygd og veldig stabil i sjøen. Men jada, det er klatring, litt gammelmodig (kall det klassisk), og cockpit kunne fint vært luftigere... ? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
stone Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Hei Sjekk ut Forbina 9000 fb. Da får du fly bridge i tillegg. Aktercabin med en dobbeltseng og en enkeltseng. Stor dobbeltseng foran og fin spiseplass nede som enkelt kan gjøres om til nok en liten dobbeltseng. Stort pantry nede med kjøleskap i ståhøyde. Plass til 5-6 personer rundt spisebord oppe.( U sofa i vår). Hærlig solplass både på fly og aktercabin. Har fått 3 fot syken og tenker å legge denne på finn.no om kort tid. Har eid denne i 7 år og er kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Jeg har hatt vår Scand Baltic 29, 2005-modell i fire somre nå. Glimrende båt. Går veldig fort og fint i sjøen (Yanmar 6LPA-STP 290HK). Har vært ute i det værste været med den, pålitelig som bare det. Jeg vurderte den gang også Inter 9000 og Ramin 30. Inter 9000 ble for liten og Ramin 30 fikk jeg aldri befart. Inter 9300 så også fristende ut, men fant heller ikke der noe på nettet jeg kunne se på. Baltic'en er helt fantastisk for oss fire. Jenta foran, gutten i stikkøya og oss voksne akter. Egen kjøkkenavdeling med bord og sitteplasser for fire i kabinen funker langt over forventning og ble dermed en positiv erfaring. Det samme gjelder egentlig også byssa nede, fremfore opp som jeg var så glad i i Nidelven vi hadde før. Det eneste jeg har å utsette er på lengden min. Med mine 192cm er akterkøya kun akkurat lang nok for meg. Men, jammen er det utrolig hva de har fått plass i på 29 fot. Jeg har vært borti kompiser med 33 fots-båter som er misunnelig på løsninger og plass i vår SB29. Utrolig hvordan "gamle" og "nye" fot kan villede, he, he. Om dere kun er to personer, betyr kanskje større sengeplass en del, fremfor masse sengeplasser? Ser forresten at @AJ82 var i Skutevikkilen samme natt som oss i sommer! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Skrujeden Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Hva med en saga 315 eller en pen saga 29. Nydelige båter med det meste du spør etter, sittegruppe hvor alle ser ut, og sete som kan vendes som u-sofa eller dobbel passasjersete. Har ikke akterkabin men kabinen fremme er jo stor og romlig. Badet er større en Baltic, og har ståhøyde hvis jeg ikke husker feil. Ligger litt over i pris: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100592113 Har selv hatt Baltic i ca 1 år og gikk fra sollux 850 (2001mod). Opplever Balticen som veldig solid bygget, men det er en klatrebåt, spessielt når en skal inn og ut av båten, opp og ned på toalett osv. Synes plassen oppe kunne vært noe bedre (har L-sofa). Bodet som brettes ut i lengden står nesten altid i veien, enten slik at vi ikke får brukt deler av sofaen, eller at det er vanskelig å gå opp/ned fremme, eller at noen må flytte seg for å gå ned bak på toalettet. Førersetet i vår er dobbelt, så det hjelper ikke på, og vi har tre barn på 3mnd, 4 år og 6 år, derfor står ofte skyveluka bak igjen (farlig å ramle ned der). Skulle nok også ønske meg ståhøyde på badet og utgang til badaplatform. Men Sagaen blir for liten for oss på 5. Som kommentert tidligere sittegruppa nede er super!!!! Motorrommet er stort og det meste kommer enn lett til. Lagringsplassen over motorrommet er genial! Det er masse skuffer og skap, så det mangler ikke på stuveplass. Vi har tilogmed med barnevogn på 3 ukers ferie uten større problem. Sitér dette innlegget Link to post
AJ82 Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Turbåt skrev for 18 timer siden: Ser forresten at @AJ82 var i Skutevikkilen samme natt som oss i sommer! Artig Veldig fint sted. Bare litt synd at sola forsvinner litt fort på den "barnevennlige" siden. A.J. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Observerer at det store solseng over akterkabinen på Scand Baltic blir mye brukt på solfylte dager. Ser veldig koselig ut. Scand Baltic nærmer seg første valg igjen :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Worry II Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 På båtene med flybridge, ligger alle jentene toppløse. Helt sant, tuller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
AJ82 Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Worry II skrev 7 minutes ago: På båtene med flybridge, ligger alle jentene toppløse. Helt sant, tuller ikke. Da blir det fb båt neste Regner med at du er med Blue Moon? Noen som er interessert i en Inter, hehe A.J. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Scand båtene har også et godt ettermarked i Norge, ettersom Scand var flinke til å velge norske leverandører. Hver gang det er en del jeg vil eller må bytte ut, finner jeg frem til identisk del. Dog, med dagens globaliserte verden tror jeg nok det er enkelt å finne erstatningsdeler for utenlandske båtmerker også. Ellers synes jeg @Skrujeden har beskrevet godt de mer negative aspektene ved Baltic-båtene, som forsåvidt også gjelder for Atlantic-båtene, om enn litt større plass der. Unntaket er vel bordet oppe, som vi faktisk trives godt med. Z-bordbeinet gjør at vi kan svinge det hvor vi vil. Vi har venner med Atlantic og faktisk finner vi at bord og uteplass er vel så komfortabel og stor i Baltic'en. Ofte sitter vi derfor sammen i Baltic'en for å spise blåskjellsuppe, fremfor i Atlantic'en. Men, for to familier å spille kortspill om kvelden, er det store bordet og sofaen i Atlantic'en klart å foretrekke. Nede i salongen i Baltic'en er det kun plass til vår egen familie (på fire) rundt bordet. Når vi er fem tar vi frem en liten campingstol og setter på kortenden. Vi har enkeltsete i vår båt og jeg tror ikke jeg kommer til å oppgradere til dobbeltsete - er redd det blir trangt i cockpiten. Kona savner dobbeltsetet vi hadde i Nidelv 26, men pytt, det går greit.@PiperBill, det er helt riktig observert - den store solsengen akter er rett og slett gull verdt! Når det i år tidvis har vært litt kald vind har fruen ligger og "kokt" på akterdekket både under transportetapper og ikke minst i havn. Med solen inn akter blir det rene solariumet bak der, til stor glede for store og små. Ren gjetning, akkurat det, forresten, for jeg har aldri prøvd solarium.@Worry II: Det hender rett som det er at det ligger toppløse damer på solsenga i Baltic'er også Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
PiperBill Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Hadde denne vært et bra kjøp? Se veldig pen ut. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101163589 Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Engers Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Agder 800TC / 880TC hadde jeg selv en gang. Flott båt, men noe mindre enn Baltic Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 38 minutes ago, PiperBill said: Hadde denne vært et bra kjøp? Se veldig pen ut. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101163589 Interessant løsning, mye rom nede. Ikke kjent med en slik løsning. Mangler TV-antenne, ser jeg. Du kan jo be dem installere ny fra Triax og få med en DAB-installasjon på kjøpet Her er andre ting du kan kikke etter for å sammenligne de som ligger til salgs. År Motor HK Maksfart (knop) Marsjfart (knop) Motortimer Targabøyle L-sofa Høy rygg førerstol Dobbeltsete fører Kabinløsning Garderobeskap akterkabin Overmadrass akterkabin Overmadrass forkabin Fargevalg cockpit Fargevalg interiør Jolle Opplagsutstyr Eiere (røykere?) Service Vinterlagring Autopilot med fjernkontroll Bauglys Davitere Dusj inne på bad Dusj ute på badeplattform Ekkolodd Kartplotter DAB-radio TV Solcellepanel Trimplan/-flaps VHF Annet Og, ikke minst: Be selger bekrefte på papir at alle tingene fungerer. Det er mye som listes opp men det er ikke alltid alt fungerer ;-) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
PiperBill Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 En ting jeg må tenke på. Jeg vil helst unngå å måtte ha en større bås. Er veldig fornøyd med båtplassen jeg har og det er sjeldent ledig båtplass der. Båsen min er på 3.5 (lysåpning tror jeg). Ser at Balticen er på 3.3 i bredden men det er vel ved fenderliste? Hvor bred er den ca. 25 cm over vannlinje? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.