Storkveito
Ja Jeanneau Merry Fisher 855 har jeg sett en del på og ser utgangspunktet veldig bra ut på grunn av planløsningen. Grunnen til at jeg har styrt meg litt i fra Jeanneau båter generelt er fordi jeg synes at kvalitetsfølelsen er dårlig. Ikke at jeg har vært i alle Jeanneau sine båter men di få jeg har vært i skranglet noe voldsomt, dørene var ikke "tight"... ja... generelt det meste var veldig dårlig, men er ingen tvil om at 855 Marlin sin planløsning hadde vært perfekt til mitt bruk så kanskje jeg må revurdere denne.
Ja er ett poeng at blir bare en fots økning på papiret fra det jeg har med Nord Star24, men samtidig er det en "0,5 etasje" ekstra da jeg kan gå fremme, men samtidig er kabin under. Denne plassen ute er til ingenting i P66. Også tror jeg askeladden tar med badeplattformen, mens nordstar ikke gjøre det så er kanskje i praksis mer en 1 fot større? Tror kanskje planløsningen i Nordstar/Targa er mer riktig i forhold til behovet mitt både på planløsning og sjøegenskaper, men også veldig vanskelig å si da jeg ikke har vært om bord i disse. Nærmeste jeg har vært i er en Targa 27 og fy søren for en Tanks dette er i hard sjø! Og ikke NOEN lyd fra interiør eller lignende. Men prisen.... fy fader...
Nordstar 24 oppgis til å være 24fot mens Targa 25 oppgis til å være 27 fot. Er Targa 3 fot større i praksis eller måler dem bare fra forskjellige steder? Er Targa 25 hele 4 fot lengre en P66 begynner det å hjelpe på og med litt tålmodighet på finn.no skal det være innafor budsjettmessig vis jeg ikke kjøper helt ny.
Annen faktor her med f.eks Jeanneau Merry Fisher 855 Marlin er forbruket. Nå gjetter jeg bare litt men vil tro at den bruker minst 1,7l/nm ved 25knop. Vil kanskje bli ca. 34L i timen. Det vil i vært fall her tilsvare 26 kroner på mila og 510 kroner timen. I år har jeg kanskje effektiv kjøring 120timer. Det tilsvarer 61.200,- i året med drivstoff. Sammenligner man med andre (grov kalkulasjon) blir det:
-Nordstar 24 med 260hkT4 er 1L(10 kroner) mila i marsjfart på 30knop. P80W Diesel har samme forbruk ved 20-25knop. (24.000,- i året)
-Targa 25.1 med 260hk 1,2L(12 kroner) mila ved 30knop (29.000,- i året)
-Targa 27 med 360HK er på 1,4L (14 kroner) mila ved 30knop. (33.600,- i året)
-NB820 ligger på ca 1,7L ved 20 knop (40.800,- i året)
-Viknes 830 ligger på 2L vede 15 knop. (48.000,- i året)
De 3 første har bedre marsjfart og halvert forbruket i kroner og øre. Er noe å tenke på. Grublegrublegruble...