Jump to content

Vurderer Biam 800 prosjek, ønsker deres verdivurdering

M/S Tilia

Recommended Posts

Hei, eg har fått tilbud om og kjøpe en Biam 800 fra ett dødsbo. Min onkel (avdøde) kjøpte denne båten for ca 5-6 år siden, og båten har vært mer eller mindre ubrukt etter dette. Eg har jo da følgelig hatt meg en god gjennomgang av båten og hertfall fått ett greit overblikk om hva som må gjøres ombord.

IMG_20160523_015241.jpg.962c2ae014b7de6b5dfde8f50fee0b4e.jpg

Motoren er en Volvo Penta TAMD30 som etter sigende skal være fullstendig overhalt rett før min onkel kjøpte denne, foreligger ingen dokumentasjon på dette....

Oljekjøler på motor sprakk i forbindelse med flytting av båten og den ble da kjørt tom for olje... motor har vært påfylt olje og startet og gikk uten ulyder etter dette, men kjøler må fortsatt skiftes/fikses. Ellers ser motoren ikkje spesielt overhalt ut da den er svært rusten på blokken.

Bildet tatt rett etter oljekjøler sprakk, oljen sprutet rett inn i dynamo og har jo derfor spredd seg i hele motorrommet.

FB_IMG_1499356455507.jpg.aa88db439fbe5a37e0715be2e63fd8df.jpg

Her ser dere sprekken der oljen fosser ut, rett under sinkpluggen.

20170706_210448.jpg.9dff7a0d1bfb94f5d5c5919c2e0c5535.jpg

I vår tok eg jobben med slipping av båten for boet, det ble da oppdaget en tidligere reprasjon av skroget ca midt på båten 20-30 cm under vannlinjen, her hadde reprasjonen begynt og slippe skroget helt i kantene. 

Ellers så trenger båten ny septik, nytt el-anlegg, rep. av lekasje i ruter i lugar, rep/utskiftning av eber, omtreking av skai i stikk-køy, og utskiftning av noe råttent treverk som følge av lekajsen i rutene. Kalsjen er også veldig dårlig. 

Det er ingen form for fungerende utstyr ombord bortsett fra kjøleskap. Finnes ein defekt VHF og eit defekt ekkolodd som hører til båten.

Hva tenker dere er rett pris for noe sånt? 

Noe prisanntydning er ikke gitt av boet.

Skal prøve og få tatt litt fler bilder og lagt inn her til dere :-)

Takker på forhånd for svar :-)

Redigert av stoner buttonforrest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...