kaffekopp1 Startet 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2017 (redigert) Hei, Hvordan lagrer jeg båten min trygt på land ? 20 fots skibsplast 605DC, nye typen. 115 4 takter efi mercury. Vil gjerne ha mulighet til å jobbe på den selv i vinter, av med alt bunnstoff og prime den pånytt. Hva er billig vei til sikker "krybbe" / opplag. samt "telt" av presenning over båten ? Jeg kjenner ingen som kan båt og vi kjøpte båt for to år siden.. Hele familien har blitt hekta men vi har brukt "all tid" på å lære det praktiske med å håndtere båt samt vedlikehold.. Vi har derfor satt bort båten om vinteren selv om vi har plass i havna... Kran er det også i havna for løft. Altså: Jeg er helt blank på hvilke muligheter man har.. søke på opplag gir mange urelevante treff. Redigert 24.Juli.2017 av kaffekopp1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Det mest praktiske er vel å ha den på en båthenger, da kan man ta den opp når man vil og enkelt å flytte frem og tilbake ved vask og påføring av bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
kaffekopp1 Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Det er altså helt greit å pusse ned en båt og prime den opp igjen mens den står på henger ? Det er gjort for dårlig priming på fabrikk, fikk innvilget det på garanti men skrot-firmaet jeg hadde den på opplag hos ble plutselig "kaptein utilgjengelig" og rotet det hele til for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Taffelman Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 (redigert) Kronglete å jobbe med skrog på henger. Det blir lavt under og mye ruller/stag som er i veien. Vurderer selv krybbe/støtter til høsten av samme grunn, men gruer meg til å få båten fra henger til krybbe (og tilbake) uten kran. Krybber til 20 fots daycruiser ligger på ca 3k og omtrent det samme for presenningstativ. Alternativet er å snekre (skru) noe selv, men hvis man må kjøpe inn alt av materialer/skruer så synes jeg besparelsen blir for liten til å forsvare merarbeidet, dessuten er metall stativene enklere å oppbevare. Redigert 24.Juli.2017 av Taffelman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 24.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2017 Fordelen med henger er at den står på ruller, og påfølgende lett kan skyves litt frem og tilbake for å komme til overalt, går med bukker og, men krever litt mer oppfinnsomhet. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 hvorfor tenke så komplisert går ut fra båten skal vinterlagres på egen tomt og transporteres med lastebil noen lecablokker ,treklosser og en garasje jekk så har du det du trenger når du skal bunnsmøre tar du den ned på bakken og legger den ned på en side av gangen når du skal kjøre gjennom fersk vann løfte du den opp - voila! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Men når den jobben er gjort ville jeg absolutt anbefale henger slik at du er helt uavhengig av transport/opptak/utsetting av båten de neste 100. år. Har gjort dette selv i åresvis, anbefales! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rippie Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 is_620 skrev for 2 timer siden: hvorfor tenke så komplisert går ut fra båten skal vinterlagres på egen tomt og transporteres med lastebil noen lecablokker ,treklosser og en garasje jekk så har du det du trenger når du skal bunnsmøre tar du den ned på bakken og legger den ned på en side av gangen når du skal kjøre gjennom fersk vann løfte du den opp - voila! Dette høres jo utrolig komplisert ut i forhold til henger. Lastebil? Lage bukk, herje rundt med garasjejekk Vippe en båt på mange hundre kilo side til side på plenen? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 is_620 skrev for 3 timer siden: hvorfor tenke så komplisert går ut fra båten skal vinterlagres på egen tomt og transporteres med lastebil noen lecablokker ,treklosser og en garasje jekk så har du det du trenger når du skal bunnsmøre tar du den ned på bakken og legger den ned på en side av gangen når du skal kjøre gjennom fersk vann løfte du den opp - voila! Å legge båten på over ett tonn ned på hver side på plenen kan ikke være alvorlig ment? Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 jo da har gjort dette i 25 år - det er bare å bruke list & lempe har henger til en av båtene , til den andre bruker jeg lastebil m/ kran trenger ikke lage noen bukk , noen leca blokker og planke biter gjør nytten Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 jeg har 30 fots båt på henger... slår å vente på lastebil med kran.... Sitér dette innlegget Link to post
kaffekopp1 Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 (redigert) Takk for gode tips. Valgets kvaler Redigert 25.Juli.2017 av kaffekopp1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.