Jump to content

Hvordan lagre Skibsplast 605DC sikkert på land

kaffekopp1

Recommended Posts

Hei,

Hvordan lagrer jeg båten min trygt på land ? 20 fots skibsplast 605DC, nye typen. 115 4 takter efi mercury. 

Vil gjerne ha mulighet til å jobbe på den selv i vinter, av med alt bunnstoff og prime den pånytt. 

Hva er billig vei til sikker "krybbe" / opplag. samt "telt" av presenning over båten ? Jeg kjenner ingen som kan båt og vi kjøpte båt for to år siden.. Hele familien har blitt hekta men vi har brukt "all tid" på å lære det praktiske med å håndtere båt samt vedlikehold.. Vi har derfor satt bort båten om vinteren selv om vi har plass i havna... Kran er det også i havna for løft. 

Altså: Jeg er helt blank på hvilke muligheter man har.. søke på opplag gir mange urelevante treff. 

Redigert av kaffekopp1 (see edit history)

Kronglete å jobbe med skrog på henger. Det blir lavt under og mye ruller/stag som er i veien.

Vurderer selv krybbe/støtter til høsten av samme grunn, men gruer meg til å få båten fra henger til krybbe (og tilbake) uten kran.

Krybber til 20 fots daycruiser ligger på ca 3k og omtrent det samme for presenningstativ. Alternativet er å snekre (skru) noe selv, men hvis man må kjøpe inn alt av materialer/skruer så synes jeg besparelsen blir for liten til å forsvare merarbeidet, dessuten er metall stativene enklere å oppbevare.

Redigert av Taffelman (see edit history)

hvorfor tenke så komplisert

går ut fra båten skal vinterlagres på egen tomt og transporteres med lastebil

noen lecablokker ,treklosser og en garasje jekk så har du det du trenger

når du skal bunnsmøre tar du den ned på bakken og legger den ned på en side av gangen

når du skal kjøre gjennom fersk vann løfte du den opp - voila!

is_620 skrev for 2 timer siden:

når du skal bunnsmøre tar du den ned på bakken og legger den ned på en side av gangen

Dette høres jo utrolig komplisert ut i forhold til henger.

Lastebil?

Lage bukk, herje rundt med garasjejekk

Vippe en båt på mange hundre kilo side til side på plenen?

is_620 skrev for 3 timer siden:

Å legge båten på over ett tonn ned på hver side på plenen kan ikke være alvorlig ment?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...