tilplan
Gikk ganske godt på grunn i dag med vår Scand Baltic og ble stående så høyt at halve propellen var over vann. Fikk god hjelp av svenske redningstjenesten som trakk oss av grunnen. Det var vel etter forholdene en myk grunnstøting uten harde slag eller kraftig bråbrems. Holdt omtrent 7 knop da det skjedde. Treffpunktet på skjæret var flere meter bak båten da vi stoppet og også høyeste punkt var passert. Dybden på det grunneste var kanskje ikke mer enn 30 cm. Har inspisert ror og propell med maske fra badeplattform og det er ingen synlige skader. Har heller ikke merket noen ulyder eller vibrasjoner under gange i etterkant. Har testet ulike hastigheter. Har også sjekket innvendig og det er ingen synlige sprekker eller mulig å kjenne noe galt. Har heller ikke tatt inn vann. Skal finne badebuksa i morgen for å se etter skader. Vil tro det er en del riper under.
Kan aksling ha fått skader? Den har ikke vært i berøring med bunn og eventuelle skadelige belastninger må ha skjedd gjennom deformasjon av skrog. Jeg vil tro st det da hadde vært synlige skader rundt hylsa.
Hva annet bør jeg gjøre? Har ikke fått snakket med forsikringsselskapet ennå, men de har gjerne noen meninger. Bør jeg få løftet båten før vi går løs på 300 nm hjem? Må i så fall ha kompetent person for å vurdere dette.
Kan jo legge til at det ikke var personskader og at skjæret stod i kartet. Jeg var rett og slett opptatt med å planlegge ruta videre og la ikke merke til at båten endret kurs.