19 fot
Thomas_h skrev On 3.8.2022 at 10.44:Jeg trodde mange valgte dorge-motor pga farten blir for høy med stor motor, selv med minste fart.
Det er derfor mine yamaha'er har egen trolling mode, som automagisk tar motorene inn og ut av gir for å få lav nok fart.
Hva er riktig fart ved dorging etter feks makrell?
Min 100 hk 2-takt holder en fart på tomgang på 4 km/t (knopmåleren viser 0 å så lav fart, så da blir det bil-GPS med km/t), mens med 2022 6 hk 4-takt så blir det ca halvparten på tomgang. Begge Yamaha.
Tror muligens at 4 km/ er litt i forteste laget (særlig siden motorer også utstyres med trolling mode, det kan tyde på at tomgang blir for fort).
Jeg har hørt om trolling mode, men trodde det bare var redusert tomgangsturtall så båten kunne kjøre litt saktere. Vil det ikek slite voldsomt på giret om man i timesvis kobler gret inn og ut med kort intervall? Har man feks innkobling hvert 10. sekund (5 sek i gir og 5 sek i fri) så vil det jo bli 360 innkoblinger i timen og det kan jo dermed bli et års slitasje på klokoblingen bare på noen få timers dorging.
Men kan kanskje rykkinga og den litt ujevne farta man får ved inn og utkobling også være en gevinst i forhold til å herme etter bevegelsene til svømmende fisk? Man bør jo rykke i snøret, og jeg har merket at jeg nesten aldri får noe om snøret bare henger på slep i rolig fart uten rykking.
Eller er det en annen form for girinnkobling som er laget for å tåle ekstra mange innkoblinger?
Har prøvd den lille motoren min til dorging, men med motoren på samme side som det er plass til å gå til rekka uten benk (badetrapp tok plassen på motsatt side) så kommer jo propellen veldig nærme snøret, særlig hvis båten svinger litt til ene siden.
Selv har jeg ikke dorgemotor for å dorge (har kun brukt den en halvtime til det, og den motoren har nok gått endel mer enn 100 timer (over 100 liter bensin). Jeg kjører mye i rolig tempo med en motor som er tørst og den lille motoren bruker da tilsammen over 1000 liter i året. å liten motor er for bedre drivstofføkonomi på lav fart. Pluss at den gir en ekstra sikkerhet hvis jeg skulle få motorstopp. Både for å unngå farlige situasjoner (drive på land) og for å kunne komme meg tilbake uten å ro (toppfart 2-3 km/t ved en skikkelig spurt for å teste toppfart på flatt vann).