Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

abbor skrev for 6 timer siden:

Det noe noen som kobler de to motorene sammen med stag, men autopiloten virker heller dårlig når dorgemotoren brukes. 

Jeg vurderte sammenkobling med stag da jeg fikk ppå en motor til. Men det optimale er å ha staget foran, men der er det ikke plass. Og bak så vil det gi mye bryting sideveis siden minste motoren står på brakett som ikke har all verdens sideveis stivhet.

Så kom jeg på at jeg har jo forsåvidt ganske grei styring når jeg siger frem i fri og svinger, så da fant jeg ut at jeg tester uten styring og det fungerer forholdsvis greit. Lar liten motor være låst i passende posisjon nesten rett frem og svinger den store motoren med rattet og så fungerer den som et ror så båten svinger. Når det ikke er så mye vind synes jeg at jeg får ganske greie svingegenskaper på denne måten. Legger ved 3 bilder der man kan se dette på kjølevannet. Alle tre bildene er tatt innen få minutter/sekunder mellomrom og det er kun minste motoren som er igang og den står i samme styreposisjon hele tiden (mens jeg svinger på den store). Gasspådraget er ca halv gass, altså litt over start-gasspådrag og farten (når jeg med samme gasspådrag kjører rett frem) er ca 7 km/t, som da skulle bli ca 4 knop. I mitt tilfelel hjelper det nok at det er stor rorflate på stor motor og forholdsvis liten rorflate på den minste motoren. Synes jeg svinger bedre med Yamaha enn med Mercury, muligens pga at Mercury såvidt jeg husker hadde større rorflate, men også kanskje fordi jeg måtte sette fast Mercury-en i litt ugunstig styre-posisjon da låsinga kun pleide å holde ca en dag og jeg ellers måtte stroppe fast håndtaket inn mot siden på motorbrønnen og det begrenset muligheten for å låse minste motor i riktig posisjon.

Autopilot har jeg aldri prøvd i båt, men i fint vær er det ikke nevneverdig ekstra ratting med liten motor. Men om jeg kjører sakte i motvind og bølger imot elelr evt fra siden så kan det jo bli endel ratting og store rattutslag for å holde kursen. Da hjelper det å gi full gass på den lille. Og blir det for ustabilt så kan jeg starte den store og la den gå på tomgang i gir og det hjelper mye på styringa.

Men med gass og gir utafor ripa så unngår jeg å bruke liten motor når det er fare for at jeg må stoppe opp eller bakke i trangt farvann fordi det blir litt kaotisk og hastverk å skulle starte opp den store og så gå bak og redusere gassen og frikoble den lille når jeg feks møter noen på trange steder.

20220804_214651.jpg

20220804_214640.jpg

20220804_214626.jpg

19 fot

19 fot

abbor skrev for 5 timer siden:

Det noe noen som kobler de to motorene sammen med stag, men autopiloten virker heller dårlig når dorgemotoren brukes. 

Jeg vurderte sammenkobling med stag da jeg fikk ppå en motor til. Men det optimale er å ha staget foran, men der er det ikke plass. Og bak så vil det gi mye bryting sideveis siden minste motoren står på brakett som ikke har all verdens sideveis stivhet.

Så kom jeg på at jeg har jo forsåvidt ganske grei styring når jeg siger frem i fri og svinger, så da fant jeg ut at jeg tester uten styring og det fungerer forholdsvis greit. Lar liten motor være låst i passende posisjon nesten rett frem og svinger den store motoren med rattet og så fungerer den som et ror så båten svinger. Når det ikke er så mye vind synes jeg at jeg får ganske greie svingegenskaper på denne måten. Legger ved 3 bilder der man kan se dette på kjølevannet. Alle tre bildene er tatt innen få minutter/sekunder mellomrom og det er kun minste motoren som er igang og den står i samem styreposisjon hele tiden (mens jeg svinger på den store). Gasspådraget er ca halv gass, altså litt over start-gasspådrag og farten (når jeg med samme gasspådrag kjører rett frem) er ca 7 km/t, som da skulle bli ca 4 knop. I mitt tilfelel hjelper det nok at det er stor rorflate på stor motor og forholdsvis liten rorflate på den minste motoren. Synes jeg svinger bedre med Yamaha enn med Mercury, muligens pga at Mercury såvidt jeg husker hadde større rorflate, men også kanskje fordi jeg måtte sette fast Mercury-en i litt ugunstig styre-posisjon da låsinga kun pleide å holde ca en dag og jeg ellers måtte stroppe fast håndtaket inn mot siden på motorbrønnen og det begrenset muligheten for å låse minste motor i riktig posisjon.

20220804_214651.jpg

20220804_214640.jpg

20220804_214626.jpg

19 fot

19 fot

Så kom jeg på at jeg ahr jo forsåvidt ganske grei styring når jeg siger frem i fri og svinger, så da fant jeg ut at jeg tester uten styring og det fungerer forholdsvis greit. Lar liten motor være låst i passende posisjon nesten rett frem og svinger den store motoren med rattet og så fungerer den som et ror så båten svinger.

20220804_214651.jpg

20220804_214640.jpg

20220804_214626.jpg

19 fot

19 fot

Så kom jeg på at jeg ahr jo forsåvidt ganske grei styring når jeg siger frem i fri og svinger, så da fant jeg ut at jeg tester uten styring og det fungerer forholdsvis greit. Lar liten motor være låst i passende posisjon nesten rett frem og svinger den store motoren med rattet og så fungerer den som et ror så båten svinger.

• Create New...